Zoals de titel al zegt is onze zoon 370gram afgevallen in 3 weken tijd. Nu hoor ik in onze omgeving dat het door het kruipen zou kunnen komen. Echter kruipt hij al een aantal maanden. Hij is niet ziek geweest en eet goed. Slaapt wel wat meer als voorheen. Zou het dan toch door het kruipen komen ondanks dat hij dit al een aantal maanden doet?
Bij mijn zoontje (jongste) kan zijn gewicht heel erg verschillen per dag. De ene dag kan er zomaar 200 tot 400 gram verschil in zitten. Indien hij vlak voor het wegen net wat gedronken heeft en nog niet geplast heeft dan kom je alleen daardoor al snel op een verschil van 150-200 gram. Als hij dan ook nog eens niet gepoept heeft... Als hij vrolijk is, goed eet, goed drinkt en zich goed ontwikkelt zou ik het wel in de gaten houden, maar het nog even aanzien, blijft zijn gewicht naar beneden gaan dan zou ik wel aan de bel trekken.
Bedankt voor je antwoord. Heb hem vanmorgen nogmaals gewogen, hij woog 3 september 10,370 en nu 9,9 Ik houd het in de gaten inderdaad. Ook omdat hij vanaf zijn geboorte in een rap tempo groeide in zowel lengte als gewicht en nu begon zijn lijntje af te buigen naar beneden.
Ik zou me nog geen zorgen maken mits je kleine het gewoon goed doet. Ze kunnen niet in dat rappe tempo door blijven groeien. Is normaal dat de lijn wat afbuigt hoor. Wat bedoel je met meer slapen, hoeveel uur meer en in welk termijn?
Hier ook met 11 maanden ineens afgevallen. Ben toen een tijdje gestopt met babyzwemmen e.d. en dat scheelde een boel. Nu komt meneer toch weer aan Je hoort het vaak rond de 10/11 maanden zo'n dipje.
Hij slaapt langer in de ochtend, voorheen rond 8:30 wakker nu als we hem laten liggen makkelijk tot 10:30. Soms is hij na zijn ontbijt al weer zo moe dat hij dan nog een uur gaat slapen tot de lunch. Dan middagslaap van ongeveer 3 a 4 uur. De laatste week ook steeds vaker na het avondeten naar bed en dan om 20:00 wakker voor een fles, daarna de nacht in. Voorheen hield hij het makkelijk vol om maar 1 keer overdag te slapen, nu echt moe en kribbig. Hij krijgt wel 4 tanden tegelijkertijd misschien heeft het daar mee te maken dat hij meer slaapt. Ik kan het me van zijn zus niet herinneren dat ze gewicht verloor vandaar dat ik me wat zorgen maak.
Ik vind wel dat hij erg lang aan een stuk slaapt. Zou hem zelf 's ochtends wel eerder wakker maken, uiterlijk 8.00 uur, ontbijten, 10.00/10.30 weer naar bed voor een uur of twee, middageten, spelen en dan weer naar bed voor een uur of twee/tweeëneenhalf, daarna avondeten, eventjes spelen en weer slapen. En tussendoor nog twee fruitmomentjes of 1fruitmoment en een ander tussendoortjemoment vinden (mss vlak voordat hij 's ochtends en 's middags naar bed gaat). Kan me voorstellen dat doordat hij zoveel slaapt soms de eetmomentjes erbij inschieten en dat komt de groei natuurlijk ook niet ten goede, je kindje krijgt minder energie, is sneller moe, en de vicieuze cirkel is weer rond. Mijn zoontje (jongste) heeft rond die periode overigens ook een afbuigende groeilijn gehad (dook van de +1 naar de -1 groeilijn) en hij kroop en liep al langs de meubels sinds zes maanden, dus kon het daar ook niet aan linken. Nu zijn eczeem onder controle is en hij afgelopen zomer niet meer constant verkouden was is zijn groeilijn weer omhoog gegaan naar de 0-lijn. Maar als je je zorgen maakt, is er bij jullie cb geen weeg/meet-uurtje?
Hij slaapt zeker lang, we maken hem vaak ook wakker omdat hij anders zo lang zonder eten zit. Tussen het slapen door in de ochtend lukt het vaak wel om hem fruit te geven, hij eet dan vrij vlot achter elkaar. Verder krijgt hij in de ochtend een fles 210/7 of een bordje pap dezelfde hoeveelheid. In de middag 2 boterhammen met daarna nog volle melk 200cc Warm eten of een potje of met ons mee eten en een toetje. En dan rond 20:00 nog fles 180/6 Ik zal hem van de week een gaan wegen bij het cb.
Heb je het idee dat hij in de lengte wel (hard) gegroeid is, of dat hij wat mentale ontwikkeling betreft een 'sprongetje' heeft gehad? Als dat zo is dan heeft dit waarschijnlijk extra energie weggesnoept.
Bij ons zei de dietist destijds dat stagnatie in groei niet erg is, maar afvallen wel. Kinderen zoeken in de loop van het eerste jaar hun eigen groeilijntje op en als die verhoudingen passen bij jullie eigen verhoudingen, is dat dus helemaal OK, als ze even minder hard groeien of helemaal niet aankomen. Nou kan het natuurlijk eens schelen als je gewogen hebt met een volle maag/blaas, maar ik zou het de komende weken wel even in de gaten houden. Juist omdat je aangeeft dat hij wel goed eet, is afvallen wel een beetje vreemd, dus om die reden zou ik wel willen weten of dat zo blijft of niet.
Hier een meisje die in 2 maandwn tijd niks is aangekomen maar 250 gr is afgevallen. Volgens t cb geen probleem gezien ze bijna 10kg was reserves genoeg zeiden ze.. En ik maak er ook niet druk om ze was een behoorlijke baby en nu wat minder. Hier begon ze toen wel net te kruipen en te lopen aan tafel
Nee zijn lengte gaat ook niet erg hard meer, hij zou voor zijn leeftijd en gewicht langer mogen zijn maar was nu nog geen probleem volgens het cb. Hij begint sinds deze week wel flink te brabbelen en te woorden na te praten.
Ja inderdaad ik houd zijn gewicht goed in de gaten, zijn zus groeide op den duur ook minder hard maar afvallen deed ze niet.