hoe medicijnen in laten nemen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door pluk, 10 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Onze dochter is deze week erg ziek geweest, heel veel buikpijn en dmv een röntgen foto werd het vermoeden van de huisarts bevestigd en blijkt haar hele buik gevuld te zijn met ontlasting en poep. Ze heeft nu dan ook al 2 weken niet meer normaal gepoept (wel heel veel overloopdiaree)

Vandaag zijn we dus ook met de medicatie gestart (psylliumvezels).

Nu neemt onze dochter al niet makkelijk medicijnen in ( hoestdrankjes, paracetamol) een tabletje is nog wel een keer met heel veel aansporen en omkopen met een suikerklontje te doen.

Maar ja dit moet dus opgelost worden in 200 cc water, dat is dus een hele beker vol met iets wat ze niet lekker vind (ook al zit er een sinaasappelsmaak aan) Ze heeft er net een half uur over gedaan (op het pakje staat dat je het niet moet laten staan en zo snel mogelijk moet opdrinken) en naar mate de tijd verstrijkt zie je het spul ook dikker worden, waardoor het (natuurlijk) nog viezer wordt.

Aansporen wordt niet geaccepteerd, ze wordt erg boos, wil het niet innemen, ga het toch weer uitkotsen, jij bent een kut mama en als toetje Weet je wat ik met jou ga doen mama - gevolgd door een vinger die ze langs haar keel laat glijden. Wat ik dus weer beloonde met voor straf een half uur naar je kamer met de duidelijke uitleg dat die straf was voor de dingen die ze zei en deed en niet voor het moeilijk innemen van de medicijnen.

Maar goed ze moet deze sowieso de komende 2 maanden nog innemen en ik heb geen zin in dagelijks zo'n drama. Dat ze het niet lekker vind en nog niet volledig de gevolgen van het niet innemen voor haar buikpijn kan overzien snap ik echt wel.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het gaat om je dochter van 5,5 jaar denk ik?
    Doorzetten, zou ik denken en steeds even laten innemen op een moment dat je het kunt belonen met iets leuks.
    Bijvoorbeeld: over 5 minuten begint favo tv-programma, ik zet de tv pas aan als je het op hebt. Dat soort dingen.
    En zorgen dat je het aanbiedt op een moment dat ze niet net een half uur daarvoor iets gedronken heeft.
    Ze drinkt verder wel OK, dat het niet daarvan komt? Want anders zet dit spul nog weinig zoden aan de dijk... :(
    Maar ze zal het even gewoon moeten worden en eraan wennen, en dat gaat heus wel gebeuren :) Ze merkt het snel genoeg, dat jij volhoudt, en zodra er verbetering komt, kun je dat ook aanhalen en zal ze gemotiveerder worden.

3. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Mijn dochter zit weer aan de movicolon (ook tegen obstipatie en buikpijn) en heeft daar ook een hekel aan. Inmiddels hebben wij het ritueeltje dat ze een chocolaatje krijgt als het op is.
    Verder ben ik het eens met Rozemarijke, het moet wennen en dan wordt het makkelijker. Mijn dochter maakt het overigens nog niet zoveel uit of het helpt of niet, oorzaak-gevolg is ze nog niet gevoelig voor helaas.
    Succes en hopelijk zakt de buikpijn snel weer af!

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    We gaan het gewoon proberen met een snoepje nadien (als ik het s'morgens na het opstaan meteen geef is dat snoepje natuurlijk heel speciaal)

Qua vocht drinkt ze
    - ontbijt een beker melk
    - 10 uur beker ranja (als ze niet op school is thee)
    - lunch beker thee
    - 15 uur beker ranja
    - 17 uur beker water bij het eten
    - 19 uur beker ranja voor na het naar bed gaan.

We eten alleen volkoren producten (brood, crackers, beschuit), ze eet vaak rauwkost en is dol op appels. Bananen bijna nooit.

We eten eigenlijk altijd al zo omdat ik pds heb. Toen ze 2 maanden was heeft ze dit ook gehad, toen heeft ze infacol en lactulose gehad.

We zijn dus al aan het denken wat kan dit veroorzaakt hebben en het enige wat wij kunnen bedenken zijn de bieten die we vorige week (voor het eerst sinds maanden) gegeten hebben (was van een ander merk dan dat we eerder altijd hadden)

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Psyllium, zijn dat van die zakjes? Dat is echt prut als je er lang over doet. Ik heb het zelf gehad,maar dat moest je echt in 1 keer wegdrinken. Ik kon alleen niet tegen die variant omdat er ook zoetstof inzit.
    Ik heb daarna psylliumcapsules van de tuinen, al zijn die misschien wat groot voor haar om door te slikken. Dan heb je niet die vieze smaak. Ze verkopen daar ook puur poeder dat je zelf ergens door kunt mengen. Dan heb je wel een sterke smaak, maar misschien is dat te doen door wat vla?

6. penseel

penseel Niet meer actief

Lust ze vla? Zakje verdelen over twee keer per dag. Minder in doen idd.

Belonen idd met snoepje ijsje koekje chips.
    Na 7 keer goed in nemen cadeautje geven. Ballon sticker...

Door appelmoes kan ook trouwens.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    ooh appelmoes is een goeie, dat lust ze graag.

Belooft dat ze op vrijdag naar de bakker mag (zelfstandig) om een broodje te halen wanneer ze elke morgen haar beker leeg drinkt.

8. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ik zat als kind ook altijd verstopt en bij mij hielp speltbrood. Kon gewoon niet zo goed tarwe verdragen. En veel fruit eten werkt hier ook en dan maakt het niet uit welk soort.

Overigens, vraag je je niet af hoe ze erbij komt dat gebaar te maken?! Zou me rot schrikken als mijn 5,5 jarige kind dat deed, hoe boos hij ook was.

Wel sneu voor haar én jou overigens.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    oh ik weet heel precies waar het gebaar vandaan komt, uit een donald duck filmpje (ouder exemplaar), waar kwik, kwek en kwak proberen te slapen in hun stapelbed en dat niet kunnen omdat ome Donald zoveel lawaai maakt. Filmpje is verbannen en hopelijk haar neiging (was de eerste keer) om dit na te doen ook.

10. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Antibiotica gaat hier door de appelmoes, movicolon en appelmoes is vreselijk smerig... Daar gaat ranja door. Niet alle combinaties zijn een succes.

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Vanmorgen heeft ze het redelijk naar binnen gekregen, had het gemengd door sinaasappelranja, een snoepje voor haar neus en een beker gewone ranja en nadien een smily tekenen op de kalender

12. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Alles uit de kast gehaald begrijp ik :D.

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als ik kijk naar wat ze drinkt, vind ik dat niet heel veel. Hoe groot zijn de bekers die ze drinkt? Als ik uitga van kinderbekers, zit je vaak op 150 cc, of zijn ze groter?
    Hoeveel fruit eet ze? Suikers zijn, naast vezels, ook nodig om de ontlasting goed gaande te houden. Fruit bevat vocht en suikers, dus mogelijk dat iets ophogen qua hoeveelheid?

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Zijn gewone normale standaard bekers, dus inderdaad een beetje ophogen. Qua fruit kunnen we het ook nog wel wat ophogen, ze vind het heel lekker maar kan dus ook zo een pond druiven achter elkaar eten, of 6 mandarijnen even een gulle middenweg gaan zoeken dus.

15. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Wij hebben forlax, dat los ik op met een klein beetje water en dan giet ik er een flinke scheut appelsap bij. Dat werkt hier goed.
    En uitleggen waarom ze dit krijgt, tot in den treure, het moet er toch uit nietwaar? Maar is makkelijker gezegd dan gedaan…. daar weet ik alles van helaas. Sterkte!

16. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Even opletten met druiven, kan ze ook verstopt van raken.

17. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Wow vind dit wel een heftige reactie voor een kind van 5,5 jaar... Wat ze zegt en al helemaal dat gebaar..
    maar goed. Fijn dat je een manier gevonden heb om het erin te krijgen.
    Hopelijk blijft dat werken.
    En i.d. misschien iets meer proberen te laten drinken en nog iets meer fruit laten eten. Veel bewegen is ook belangrijk maar dat weet je w.s. zelf ook wel.
    Wel ellendig zo verstopt zitten. Is echt geen pretje

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    over haar beweging zit ik eigenlijk niet zo in, het is een echt buitenkind dus wanneer het droog is komt ze binnen om te eten/drinken en te slapen :D

Maar vandaag hebben we de eerste dikke keutel mogen bewonderen :D

Deel Deze Pagina