Na 20 maanden moeten stoppen met BV

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door pareltje2212, 16 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pareltje2212

pareltje2212 Fanatiek lid

17 mei 2007
    1.533
    299
    83
    Vrouw
    huismoeder
    Leusden
    Helaas heb ik afgelopen maandag moeten besluiten om te stoppen met BV. Dit omdat ik zware antibiotica en een onstekingsremmende neusspray heb gekregen voor voorhoofdholteontsteking. Mijn dochter heeft nu 20 maanden en 10 dagen BV gehad.
    Ik heb er geen spijt van dat ik stop, maar ik had het zo graag rustig afgebouwd op mijn eigen tempo en niet zo abrupt. Dit doet mij veel verdriet.

Nathanja kreeg alleen nog BV als ze naar bed ging 's middags en 's avonds. Nu legt mijn man haar in bed en gisteren ging dat erg goed. Vandaag moet hij werken en ga ik dat zelf doen. Ik hoop maar zo dat het goed gaat. Ik mis het nu al om haar niet zo dicht tegen me aan te voelen, maar goed, niets aan te doen. Ik heb een kuur voor 3 weken en na die tijd weet ze waarschijnlijk niet meer beter. (hoop ik :( ) Ik weet even niet meer wat ik moet met mijn gevoel. Dit is eigenlijk vooral bedoeld om het van me af te schrijven. Ik ken nl. geen vrouwen in mijn omgeving die en zo lang BV hebben gegeven en zo in 1 keer moesten stoppen.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  3. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Dat is echt balen! Ik vraag me ook af of er geen medicatie is waarbij je door kan gaan met bv. Ik heb ook antibiotica gehad die ik kon gebruiken tijdens het voeden. Heb je het goed met de huisarts besproken?

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb zelf vaak holte-ontstekingen. Die zijn vervelend, maar niet heel ernstig. Ik snap dus niet waarom daarvoor 'zware' ab voorgschreven moet worden. Doorgaans wordt er amoxicilline/clavelaanzuur voorgeschreven. Die mag je gewoon hebben als je bv geeft.
    Het middel wordt heel snel opgenomen in je bloed en de halfwaardetijd is superkort. Je baby kan diarree krijgen of een schimmelinfectie, raadzaam is dus om hooggedoseerde probiotica te geven en die zelf ook te nemen.

Sommige neussprays op basis van corticosteroïden mogen ook. Die gebruik je doorgaans maar 1x per dag en dus het beste na de voeding waarna baby het langste slaapt.

5. pareltje2212

17 mei 2007
    1.533
    299
    83
    Vrouw
    huismoeder
    Leusden
    Even een update; Nathanja doet het erg goed, ze gaat heel lief slapen zonder BV. De eerste paar dagen heeft mijn man haar naar bed gebracht en dat ging goed en daarna bracht ik haar naar bed en dat ging ook goed. Ze heeft nog geen 1 keer om mamamelk gevraagd en dat maakt het voor mij ook makkelijker. Gelukkig heb ik ook geen last van stuwing en dat scheelt ook wel. Natuurlijk ben ik er nog wel een beetje verdrietig over, maar hoe Nathanja ermee omgaat, maakt het allemaal wat minder erg.

Dank jullie wel voor jullie reacties.

6. zogelukkig

En toch ben ik wel benieuwd wat voor heftige ab je kreeg voor een holte-ontsteking waardoor je moest stoppen met de bv.;)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ook.

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik heb een driedubbele AB-kuur gehad en mocht gewoon bv blijven geven. Daardoor helaas wel allebei een schimmeltje gekregen, maar met intensieve behandeling ging dat ook weer gewoon over.

9. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom gaf je geen antwoord?

Je had echt niet hoeven stoppen hoor. Als je baby 6 weken is stop je toch ook niet als je een kuurtje moet hebben.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Her gebruik van antibiotica rondom de BV blijft toch een lastig gebeuren.Veel mensen denken dat Amoxi/Clavulaanzuur onschuldige middeltjes zijn maar dat is toch niet helemaal correct.Het gebruik van deze middelen kan beschadidingen geven aan het glazuur van kinderen.Veel mensen weten dit niet maar is wel degelijk waar.
    Ik ben zelf sowieso geen voorstander van het gebruik van medicatie tijdens BV.

11. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp je niet zo goed. Eerst schrijf je dat je het zo jammer vind en dan geven mensen je tips of willen met je meedenken en daar ga je gewoon omheen.

Je geeft mij de indruk dat je het eigenlijk wel prima vind om te stoppen, de keuze enorm moeilijk vond om te nemen en nu ondanks dat je het jammer vind wel fijn vind dat de keuze voor je gemaakt werd.

Ik kan me voorstellen dat je anders wel naar andere opties had gekeken met je huisarts, of overleg had gehad met iemand welke ab wel met bv mag etc.

Als dat zo is is dat ook prima! Je mag trots zijn op zolang borstvoeding geven.

Ik bedoel het niet rot en sorry als ik het verkeerd heb.

12. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat hummeltje zegt dus. Ik weet heus wel dat niet elke antibiotica mag met bv, maar er zijn andere opties, dus het is geen reden om te stoppen.

Maar het is verder een mooie leeftijd om te stoppen toch:) hoef je geen excuus voor te hebben.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die kans op schade aan het glazuur geldt als kind de amoxicyline zelf inneemt, niet als moeder die inneemt!

14. zogelukkig

Juist.

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Tsja, wat is medicatie... Ik ben schildklierpatiënt en ik gebruik dagelijks een dosis Thyrax. Uiteraard mag ik daarmee gewoon voeden en zwanger zijn, want ik slik hiermee gewoon het schildklierhormoon dat mijn lichaam in onvoldoende mate aanmaakt. Dus ja, ik gebruik medicatie, maar je moet altijd kijken wat voor medicatie. Sommige medicatie krijgt een keiharde: JA, dit mag (moet!) u door blijven gebruiken tijdens zwangerschap en borstvoeding!

Ik ben wel met je eens dat dit een uitzondering is en dat je altijd goed moet kijken wat je neemt. Maar je hoeft dus niet altijd te stoppen. Ik heb ook progesteron en HCG gebruikt!

16. pareltje2212

17 mei 2007
    1.533
    299
    83
    Vrouw
    huismoeder
    Leusden
    Ik vind het toch een beetje jammer dat ik zulke reacties krijg en de reden dat ik nog geen antwoord heb gegeven is, dat ik nog niet beter ben en gewoonweg geen tijd heb gehad. Uiteindelijk heb ik net even op de site van borstvoeding.com gekeken en ja, ik had het door mogen blijven geven. Maar nogmaals, ik vond en vind het risico te groot voor Nathanja en we hebben 20 mooie maanden gehad. Ik had deze periode ook willen afbouwen, maar nu is het in 1 keer gebeurd en dat is goed zo voor mij en voor Nathanja. Nu dan de werkzame stoffen van de medicijnen die ik gebruik: neusspray - 50mg mometasonfuroaat en AB - 1 tablet bevat 800mg sulfamethoxazol en 160 mg trimethoprim.

Nogmaals, ik had meer op begrip gehoopt en niet deze bijna aanvallende reacties.

17. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ze waren niet aanvallend bedoelt, maar meer als een 'je móet niet stoppen, er zijn andere opties die wel met bv zijn te combineren'. Maar 20 maanden is natuurlijk prachtig, dat staat voorop!

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zoals ik al eerder schreef: jammer voor jullie dat het zo moest lopen. En ja, natuurlijk ook gewoon jammer dat je geen arts getroffen hebt die even wat verder gekeken heeft dan zijn neus lang was. Een stopadvies was hier niet op z'n plaats.
    En daardoor is jou en je kind de kans ontnomen om de dingen op jullie manier en in jullie tempo te doen. Dat is gewoon jammer, en dat komt jammer genoeg te vaak voor.
    Geen aanval op jou, wel ergernis over de mensen die jij getroffen hebt!

En balen zeg dat je je nog steeds niet beter voelt! Beterschap!

19. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eens met Dirksmama!

En ook gefeliciteerd met jullie 20 maanden :) Super natuurlijk. Gelukkig maar dat je er zelf niet van baalt dat je verkeerd geadviseerd bent, stel je voor, dat was echt super naar geweest. En fijn dat je meisje het heeft geaccepteerd.

Misschien kun je wel - om een andere moeder en kindje hiervoor te behoeden - je arts hier alsnog even op wijzen? Als je dat de moeite vindt voor een ander natuurlijk.

En veel beterschap!

20. zogelukkig

Je opent een topic met deze smilie: :x en de woorden: 'Helaas heb ik afgelopen maandag moeten besluiten om te stoppen met BV. '. Verder rep je daar met geen woord over afbouwen.

Ik geef meteen een reactie dat het niet nodig is om te stoppen, vervolgens laat je ruim een week niks van je horen en geef je een trap na dat je niet genoeg begrip krijgt?

Komop zeg. Als je niet had willen stoppen, had je op bv.com kunnen kijken, het online farmaceutisch kompas of je apotheker kunnen raadplegen.

Je wou al stoppen dus en hebt er geen moeite mee gehad, dus snap ik het 'helaas' en de ::x:(-smilies niet zo goed.

Heb je überhaupt je arts verteld dat je voedde? Zoals gezegd heb ik iedere winter holte-ontstekingen en ik heb heel lang gevoed. Als je echt niet had willen stoppen, had je niet hoeven stoppen, so don't blaim us!

Deel Deze Pagina