De mexicaanse griep gevaarlijk voor zwangeren?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Lynette84, Jul 25, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lynette84

Lynette84 Fanatiek lid

Feb 9, 2009
    1,473
    0
    0
    ziektewet/huismoeder
    Arkel city
    #1 Lynette84, Jul 25, 2009
    Last edited: Jul 25, 2009
    Hoi,

Ik ben nog maar kort zwanger en zit net een programma te kijken over de mexicaanse griep. Krijg ik te horen dat de mexicaanse griep gevaarlijk is voor de ongeboren/geboren baby's. Ik weet niet ofdat dit gaat over de medicatie of over het virus zelf. Helaas gingen ze daar verder niet op in. Wie weet daar meer over en wat doen jullie om besmettig te voorkomen indien het ook in nederland gaat toeslaan?

Groetjes Lynette

Dit vond ik op Google:

De verwachting is dat dat 30% van de (Nederlandse) bevolking besmet zal raken met het virus.
    Kinderen en zwangere vrouwen kunnen echter complicaties verwachten als ze het virus oplopen.

'Virusremmer voor zwangere met griep'
    Van onze verslaggeefster Maud Effting
    Gepubliceerd op 17 juni 2009 20:02, bijgewerkt op 18 juni 2009 11:02
    AMSTERDAM -
    Er zijn aanwijzingen dat zwangere vrouwen een verhoogd risico lopen op ernstige Mexicaanse griep. Dat zegt Roel Coutinho, directeur van het Centrum Infectiebestrijding van het RIVM. ‘Het advies is om zwangeren die ziek worden in ieder geval te behandelen met virusremmers’, aldus Coutinho. Volgens hem zijn de aanwijzingen gebaseerd op een aantal gevallen in de VS.

Een vrouw draagt een mondkapje om zich te bechermen tegen de Mexicaanse griep. De Mexicaanse griep, officieel Nieuwe Influenza A, dook eind april op in Mexico en trof sindsdien zo'n 36.000 mensen in meer dan zeventig landen. (ANP)
    Bij normale wintergriep wordt het gebruik van virusremmers bij zwangere vrouwen afgeraden. Remmers als Tamiflu (van de fabrikant Roche) en Relenza (van Glaxo Smith Kline) zijn niet getest bij zwangere vrouwen, waardoor effecten onbekend zijn. Omdat nu sprake is van een pandemie, wegen volgens het Europees Geneesmiddelenbureau (EMEA) de voordelen op tegen de risico’s, en luidt het advies om de middelen te gebruiken. Dit geldt alleen tijdens de pandemie. Hetzelfde geldt voor pasgeboren baby’s en kinderen tot 1 jaar.

Proefdieren
    De virusremmers zijn wel getest bij zwangere proefdieren, zegt een woordvoerster van fabrikant Roche. Volgens haar zijn daarbij geen afwijkingen waargenomen. ‘Er zijn geen data dat het niet zou kunnen’, aldus de woordvoerster.

‘Zwangere vrouwen hebben meer kans dat een griep ernstiger verloopt’, zegt viroloog Ab Osterhaus. ‘Maar dat geldt ook voor een willekeurige griep. Ze hebben iets meer kans op complicaties.’

Kans klein
    Over het effect van de Mexicaanse griep op het ongeboren kind is weinig bekend. Bij ‘normale’ griep is de kans over het algemeen klein dat er iets gebeurt met de foetus, zegt Osterhaus. ‘We zien maar heel sporadisch een effect.’ Zodra er een vaccin beschikbaar is, moeten zwangeren volgens hem wel worden ingeënt.

Volgens het RIVM zijn er nu 83 Nederlanders besmet met het virus. Sinds dinsdag zijn er vijf nieuwe gevallen bijgekomen, vier daarvan in Amsterdam. De patiënt die sinds vrijdag op de intensive care ligt, verblijft daar nog steeds. In de EU is het aantal besmettingen gestegen tot 2.603. Dat is ruim het dubbele van een week geleden. De meeste besmettingen zijn in Engeland, Spanje en Duitsland. Wereldwijd zijn zo’n 36 duizend mensen besmet.

2. Lynette84

Lynette84 Fanatiek lid

Feb 9, 2009
    1,473
    0
    0
    ziektewet/huismoeder
    Arkel city
  3. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

Mar 8, 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Bij 'zwanger en gezondheid' is er al een topic over de mexicaanse griep. Wellicht vind je daar wat je wilt weten? Het is al trouwens al een tijdje bekend dat zwangere vrouwen veel zieker zijn en daardoor meer gevaar lopen als ze de mexicaanse griep hebben. In principe is influenza niet gevaarlijk voor het ongeboren kind. Men weet echter niet wat het effect van Tamiflu is op het ongeboren kind.

4. Lynette84

Lynette84 Fanatiek lid

Feb 9, 2009
    1,473
    0
    0
    ziektewet/huismoeder
    Arkel city
    Ohh sorry dan heb ik er helemaal overheen gelezen ;)

Naar ik was er nog niet van op de hoogte dat het voor zwangeren gevaarlijker is. Bedankt hiervoor.

5. Mamavanjoshua

Mamavanjoshua Actief lid

Mar 3, 2009
    211
    0
    0
    Onder het koptje gezondheid staat al een onderwerp wat hier over gaat.
    Hier staat heel veel informatie in!

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Ik heb van de week de verloskundige hiernaar gevraagd en zij zei dat ze niet echt beleid hebben omtrent de mexicaanse griep maar dat ze vaccinatie wel absoluut afraden en dat je je helemaal geen zorgen hoeft te maken. Ook vertelde ze dat wel het nieuws goed in de gaten houden en bij daadwerkelijk risico etc. gaan kijken hoe te handelen.

Ik voel me echter helemaal niet gerustgesteld en vond dat ze er te luchtig en laconiek over deed/doen.

Ik wil echt graag weten hoe en wat en hoe je jezelf kunt beschermen en wat evt. de gevolgen kunnen zijn. Iedereen zegt wel dat we ons niet druk moeten maken enzo maar ik vind dat het best serieuzer mag worden genomen want het is wel degelijk gevaarlijk en er bestaat wel degelijk een grote kans dat velen besmet raken. En dan kun je zeggen dat de gewone griep meer slachtoffers maakt maar hier is duidelijk hoe te handelen en wat te doen. De mexicaanse griep is toch anders.

7. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Omdat hier al verschillende topics over lopen, doe ik deze op slot ;)

Groetjes,
    Josien

Share This Page