plathoofd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mama van chayenna, 7 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van chayenna

mama van chayenna Bekend lid

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw
    hallo dames

ik had een vraag maak me zo druk, mijn zoontje heeft een plathoofd niet heel erg maar wel wat, nu hoor ik iedereen zeggen dat dat niet goed is en dat ze er een helmpje voor op moeten etc, en ze hadden tegen mij gezegd dat ik hem op zijn rug moest leggen (en ik zelf heb er helemaal niet bij nagedacht aan een plathoofd ( dacht dat ook weg ging mijn dochtertje had het ook niet erg en is het eigens weg gegaan)

maar ik maak me toch erg zorgen, morgen ga ik wel naar het cb maar wou ook jullie ervaring.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het is niet goed voor een aantal zaken, dus wel noodzakelijk dat jij er actie op zet door zijn hoofdje afwisselend op links en rechts te leggen. In de meeste gevallen trekt het dan vanzelf bij, maar dat is wel afhankelijk van hoe sterk de afplatting al is.
    Maar daar zullen ze je morgen op het CB wel meer over vertellen ;)

3. fafje

fafje Niet meer actief

mijn zoontje heeft een hele lichte afplatting, maar het viel mijzelf wel op...hij wilt altijd met zn hoofd naar links slapen..in de box kijkt ie wel gewoon naar de muziekmobiel die ik rechts heb gehangen..
    Cb gebeld...en die vonden stimuleren voldoende...toch zat het mij niet lekker...en hier op het forum kreeg ik van veel mama's het advies kinderfysio in te schakelen...baa dhet niet dan schaadt het niet...

Gedaan...en zij vond het "mild"....gaf me veel tips mee...en daar moest ik mee aan de slag...volgende week gaan we op controle...dan kunenn we zien of het wat uit heeft gemaakt...!

4. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Inderdaad wel ff actie ondernemen, in veel gevallen trekt het vanzelf weer weg maar ook vaak niet, bij Chloé dus ook niet en die heeft dus een helmpje, dus zou zeker even bij cb informeren en de kinderfysio inschakelen.

5. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    Idd even aankaarten op het cb en ik denk dat ze zullen zeggen dat je contact op kan nemen met een fysio. Ze hebben goeie tips waar je echt wat mee kan. Meestal trekt een lichte afplatting weer weg maar in sommige gevallen helaas niet. Mijn zoontje had een sterke voorkeur en was ontzettend gespannen als baby. Nu heeft hij een helmpje maar is gelukkig mede door fysio en osteopaat heel relaxt nu.

6. EternalSunshine

4 okt 2009
    67
    0
    0
    mijn zoontje heeft ook een plat achterhoofd en aan een kant ook nog een afvlakking, zijn ene oor staat zelfs meer naar voren dan zijn andere door zijn voorkeurshouding. op het cb hebben ze gezegd dat wat ik doe al goed is, hoofdje draaien als hij slaapt en de niet voorkeurskant stimuleren als hij speelt. ook helpt het voor de nekspieren om je baby regelmatig op de buik te laten spelen in de box. ik was toch niet helemaal gerust dus heb voor donderdag een afspraak met een osteopaat, heb hier veel goede dingen over gehoord. een helmpje hoeft dus gelukkig niet zo snel, vaak help het al om er bewust mee bezig te zijn.
    succes ermee!

7. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    zsm starten met kinderfysio.
    ons zoontje heeft ook een voorkeurshouding en afplatting. Zijn al met 2 maanden gestart met kinderfysio, hij hoeft nu ws geen helm omdat het meevalt.
    Ook de osteopaat heeft hier wonderen verricht!!
    Succes!

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Of een helmpje nodig is, is afhankelijk van de mate waarin het hoofdje afgeplat is. Ik zou inderdaad op het CB om advies vragen en anders eventueel naar de huisarts of een fysiotherapeut gaan als je het niet vertrouwd. Verder inderdaad veel stimuleren dat hij ook de andere kant op kijkt/ligt als hij een voorkeurshouding heeft.

Onze dochter heeft ook een afplat hoofd...destijds vond het CB het niet erg genoeg om door te verwijzen, ben zelf wel naar de huisarts gegaan en die verwees ons door naar een cesartherapeut. Die constateerde geen beperkingen en heeft advies gegeven mbt stimuleren (wat we al deden). Helaas heeft dat allemaal niet veel geholpen en toen we later (te laat voor een helmpje) weer op het CB kwamen, gaven ze aan dat ze toch wel doorverwezen had moeten worden... (n)

9. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Sam had ook een flinke afplatting. Dit merkte ik al heel vroeg, maar het CB vond het toen wel meevallen. Ik merkte dat het erger werd en vroeg een extra afspraak aan bij het CB. Ze vonden de afplatting toch ook wel erg, maar wilde nog afwachten. Ik heb een doorverwijzing naar de fysio geeist. Later bleek dit niet nodig te zijn, je kunt ook zelf naar fysio stappen en zij schrijven dan een briefje aan de huisarts waarvan je dan weer een doorverwijzing krijgt. Sam had dus een flinke afplatting, maar we waren er erg vroeg bij. Hij had een duidelijke voorkeur naar rechts. Dit is nu helemaal weg en de afplatting is zoveel minder dat een helmpje niet nodig is. We hebben bij de fysio goede tips gehad hoe we Sam moesten stimuleren om naar de andere kant te kijken. En dit heeft dus heel goed geholpen.

Deel Deze Pagina