Mijn zoontje heeft inmiddels al ruim een week keelontsteking. Ben afgelopen vrijdag met hem naar de huisarts geweest, die ziet wel dat alles rood en gezwollen is, maar niets wat met antibiotica verholpen kan worden. Het advies was: uitzieken. Inmiddels 4 dagen verder is er nog niets verbeterd. Ook niet verslechterd, maar ik vind het nu toch steeds vervelender voor hem. Hij drinkt mondjesmaat (gelukkig genoeg, nog geen risico op uitdroging), maar hij eet al sinds vorige week maandag bijna niks. De score van vandaag: 1,5 aardbei, 4 hapjes watermeloen, 4 hapjes ei en een paar likje ijs. Ik weet dat drinken belangrijker is dan eten, maar nu hij al bijna een week dit soort hoeveelheden eet, maak ik me toch druk dat hij niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Verder heeft hij met ups en downs koorts/verhoging. Soms een flinke piek, soms helemaal niks. Hij slaapt slecht en kort, wordt steevast huilend wakker, huilt, jengelt en kreunt veel tussendoor, trappelt met zijn benen en trekt grimassen als hij slikt. Hij kwijlt veel en is gewoon heel erg zielig... Breekt mijn hart om hem zo te zien! Hij krijgt 4x kinderparacetamol per dag, maximaal dus, dus soms heeft hij ook betere momenten, maar ik wil zo graag verandering zien. Mocht het morgen nóg niet minder zijn, dan gaan we weer naar de huisarts, dan duurt het me te lang. Maar voor nu hoop ik dat jullie tips hebben om hem aan het eten te krijgen of zijn pijn te verzachten ofzo... Alvast bedankt voor het meedenken!
Je kind geeft duidelijk aan dat hij pijn heeft en dat gaat door merg en been als moeder. Hij voelt zich niet goed en dus is er ook iets niet goed. Als je zelf nog wat wilt proberen kun je vitamine C voor kinderen geven (Orthica, Dino C) en een kalmerend hoestdrankje, wat de keel verzacht. Heb je al zelf in de keel gekeken? Hoe staat het met de keelamandelen? Als deze ontstoken zijn, zie je echt enorme knikkers achterin de keel zitten. Mijn dochter was altijd ziek, zwak, misselijk vanwege die keelamandelen. Kan soms dagen duren, zo ook weer ineens weg zijn, maar als het continu terugkomt is het zo vervelend en zo vermoeiend! Om het eten hoef je je niet druk te maken, zorg dat er voldoende vocht binnenkomt en als je toch wat voedsel wilt geven, pureer het. bv fruit, en dan ijskoud. Geef geen melkproducten in verband met slijmvorming in de keel. Het kwijlen kan duiden op dat hij niet goed kan slikken. Hoe slaapt je zoontje? Snurkt hij veel?
Dankjewel voor je reactie! Het gaat inderdaad door merg en been, maar ik heb niet het idee dat ik meer kan doen dan ik nu doe. (Afgezien van jouw tips) En hoewel ik het heel akelig vind, ben ik nuchter genoeg om te weten dat me druk maken geen zin heeft en dat uitzitten en uitzieken waarschijnlijk het best is. Ik kan niet in zijn keel kijken, het doet hem pijn om zijn mond ver open te doen. Maar je hoort aan hem dat zijn keel gezwollen is, hij praat ineens heel kelig, gedempt en bijna onverstaanbaar. Hij slaapt opzich genoeg, maar wordt tussendoor vaak huilend wakker en is 's ochtends ook vroeger wakker. Hij zegt dan dat hij honger heeft, maar na 1 hap stopt hij met eten, omdat het hem pijn doet. Snurken is me nog niet opgevallen... Ik twijfel over de melkproducten. Ik weet inderdaad dat ze de slijmvorming stimuleren, maar melk drinkt hij nu juist graag. Verder niet veel. Dus tot nu toe geef ik hem dat dan maar gewoon. Liever dat hij genoeg vocht binnen krijgt... Je vitamine C en gepureerd/koud fruit tips ga ik morgen proberen!
ach arm kind! misschien nog eens de huisarts bellen morgen? volgens mij moet je bij keelontsteking na een week wel weer eens op gaan knappen.. citrusvruchten kunnen trouwens wel prikken in de keel dus wees daar wel voorzichtig mee
Hmm wat ik vaak doe met keelpijn is tijmsiroop. Dat verzacht je keel. En thee met honing erin scheelt ook
Hier krijgen ze als ze heel slecht eten een multivitamine. Bij keelpijn vaak tijmsiroop of een lepel honing. Qua eten geven we dan meer toetjes, ijsje en bouillonsoep.
Geef je al pijnstilling? Zoniet, dan kun je even contact opnemen met HA of HAP om te vragen welke dosering hij mag hebben. Koud drinken of ijs aanbieden en zoveel mogelijk glad eten. Potjes voor baby's van 6 maanden waren voor onze jongste nog te doen bij keelontstekingen.
Dan moet je echt verse kippenbouillon maken! Legt een verzachtend laagje in keel/maag, is slijmoplossend en zit vol voedingsstoffen. beterschap! Kippenbouillon van Jamie Oliver- recept - okoko recepten