Waarom geen C-diploma

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Patty86, 10 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Mijn dochter zwemt volgende week af voor haar A-diploma. Hier heeft ze ongeveer 2 jaar over gedaan. Na de kerstvakantie gaan we verder voor B en daarna ook nog C. Bij onze zwemschool gaat ongeveer een derde door voor C. Waarom niet die laatste paar maandjes de puntjes op de i zetten en doorgaan voor C. Het heet toch niet voor niks het zwem ABC? Voor ons is het vanzelfsprekend om door te gaan. De instelling is we maken af waar we aan beginnen. Dochter wil ook graag C. Maar ook als ze dat niet gewild had, had ik er toch op aangedrongen. Wel zwemt ze nu 2x per week en gaan we met de C-lessen terug naar 1x per week zodat ze kan gaan turnen. Mag ze op zodra ze B heeft. De jongste start dan ook met zwemles 1x per week en zodra ze watervrij is ga ik ook met haar 2x per week. Ik zit dus bijna 5 jaar onafgebroken in het zwembad straks. Ik hecht zoveel waarde aan goed zwemmen. De zwembaden zijn zo anders dan vroeger met glijbanen, golfslagbaden, tikibad. Volgens mij heb je ook gewoon meer vaardigheden nodig. Waarom gaan er toch zo weinig door voor C en hoe komt de tendens van A en B is genoeg Behalve dat er voor 1998 nog geen C was.

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    Hier nog niet van toepassing, oudste heeft net na bijna 2,5 jaar zijn A gehaald en is nu voor B bezig. Ik zie af en toe wel wat van de C zwemlessen, en wat ik daarvan zie is dat ze nou niet heel veel meer aan het leren zijn. Ze maken wel veel meters, maar doen ook veel spelletjes. Het ziet er meer uit als onder begeleiding zwemmen. En daarvan zie ik dan ook niet zoveel toegevoegde waarde.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Omdat niet alle kinderen zwemmen even leuk vinden? En dat je pas fatsoenlijk kunt zwemmen met C erbij ben ik het niet mee eens.
    Hier heeft de jongste na B zwemmen in natuurwater gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat dat meer op heeft geleverd dan een C diploma zou doen.
    En ik ken ook genoeg kinderen die na B fantastisch kunnen zwemmen.

Zulema, soppie, RoAn1981 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. mutsje83

mutsje83 Lid

1 jul 2012
    71
    28
    18
    NULL
    NULL
    Wij hebben bewust wel voor c gekozen, en ze leerde vooral een betere techniek en meer uithoudingsvermogen. Dus langere stukken, zowel onder al boven water. Ben heel blij dat we het gedaan hebben. Ik vond het echt wel een toegevoegde waarde en laat haar met een gerust hart achter.

Jessi79 en Athina vinden dit leuk.
  5. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik zeg ook niet dat je pas bij C goed kan zwemmen. Maar die lange afstanden lijken mij gewoon beter. Qua uithoudingsvermogen

Madeliefke en mutsje83 vinden dit leuk.
  6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier hebben we een abc pakket dus gaat ook gewoon door voor C straks. Ik had ook nooit bedacht om het niet te doen. Maar laten we eerst maar eens A halen.

Maar ook hier zijn kinderen die ondanks het pakket niet voor C gaan. Sommigen moet je echt met veel moeite elke week naar het zwembad slepen. Dan snap ik dat je er op een gegeven moment klaar mee bent.

7. RLSD

RLSD Niet meer actief

Hier heeft de oudste ook ABC, de jongste is nog bezig voor A maar zal ook doorgaan tot C.

A heeft hier bij oudste 1,5 jaar geduurd, B 8 weken en C 4 weken. Van C leerde hij echt nog wel heel veel en was het vooral gericht op survival: een wak onderwater terugvinden etc en bijna alles met kleding aan. Ik vind dat geen overbodige luxe, ze kunnen zo eens ergens aan het spelen zijn en onbedoeld in het water terecht komen of door het ijs zakken etc. Je bent er als ouder nu eenmaal niet altijd bij, zeker niet als ze ouder worden.

8. tuc

tuc Niet meer actief

#8 tuc, 10 dec 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2020
    Mij niet. Als je nl echt in nood komt op het water wordt heel duidelijk aangeraden niet te gaan zwemmen, dat hou je nl nooit vol, ook niet als volwassene. Hier leren de kinderen in 1 van de eerste lessen al een techniek om op de rug te draaien, zo kun je uren blijven drijven
    Hier hebben de kinderen ook bewust niet het nationale zwem abc gedaan maar het survival abc.

9. ellalovescoffee

ellalovescoffee Niet meer actief

Omdat ik het lang genoeg geduurd vind hebben en ik vind dat ze goed genoeg kunnen zwemmen met B.

Het was oorspronkelijk ook mijn bedoeling om abc te laten halen, maar mijn middelste is nu dus al bijna 4 jaar bezig. Daar zat een half jaar pauze in vanwege een verhuizing en toen kon hij weer opnieuw beginnen voor z'n a. Dit jaar dan eindelijk a gehaald en dacht b er snel achteraan te halen, maar toen kwam corona. Zwembad een paar keer dicht geweest en ze stellen diplomazwemmen alsmaar uit.
    Hij wordt 9 in januari en hij kan prima zwemmen. Hij heeft er genoeg van en ik vind dat helemaal prima. Dus nu hopelijk eindelijk snel b en dan is het klaar!

tuc vindt dit leuk.
  10. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Dochter heeft a en b en had toen geen zin meer, ze zwemt prima.
    Dus wij vonden het prima. Heeft daar een jaar over gedaan.
    Zoon heeft wel A, b en C, want we vonden dat hij na b nog niet helemaal veilig was. Hij was ook nog erg jong 5. Hij heeft er in totaal een jaar over gedaan -6 weken zomervakantie zonder les. Met net 6 had hij abc.

Beiden hebben een spoedcursus a gedaan. Dochter daarna nog 3 maanden 2x pw privéles en 1x groepsles
    Ze had het nml niet gehaald en mocht nog niet afzwemmen met de rest, maar het zwembad loste het fantastisch op ( dit alles op kosten van het zwembad). B heeft ze gehaald met de gewone lessen van het zwembad. Zoon heeft een cursus gedaan van 1x pw 2 uur achter elkaar. Minder tevreden over dan bij dochter, helaas stopte het zwembad er in de tussentijd mee. Dochter kon met a dus al echt goed zwemmen itt veel andere a diploma zwemmers.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Hier de keuze voor alleen A en B omdat we voor de C lessen naar een ander zwembad moesten (waar we ook afzwemmen voor A en B) waar we niet konden kiezen in dagen en tijden wat bij ons eigen zwembad wel kan (keuze uit 6 dagen en verschillende tijden).

Met A en B leren ze meer dan ik ooit geleerd heb en ik kan mij ook redden. Ik ben zeker geen goede zwemmer en dat zullen mijn kinderen ook niet zijn, maar ik vind het voornaamste dat je niet verzuipt als je een keer in het water kukelt.
    Ons werd ook verteld dat het regelmatig blijven zwemmen na je B diploma eigenlijk belangrijker is dan die paar weekjes door voor C.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    #12 Fuddey, 10 dec 2020
    Laatst bewerkt: 10 dec 2020
    Ik vond eerst A, B en C echt een must.... en toen ging mijn oudste zwemmen en was het echt een struggle om A te behalen (door verschillende redenen). Vervolgens wou ze zelf door voor B en daar was ik heel blij mee, maar ze bleef echt maanden hangen op de borstcrawl - ze moest die kunnen met 2 x ademen en dan niet stil vallen, ze kon de juiste afstand heel mooi volhouden zonder adem te moeten halen. Maar ja, daarmee mocht ze niet op voor haar diploma, en na iedere keer adem happen viel ze dus uit het ritme. Zo sneu, ondertussen oefende ze op alle andere onderdelen al voor C, maar dat stomme adem happen tijdens de borstcrawl bleef een ding. Dus toen ze éindelijk mocht afzwemmen, was ze er helemaal klaar mee. Haar zwemniveau is echt helemaal prima, we zwemmen regelmatig en ik zie kinderen die C wel hebben soms zo slordig zwemmen... of zo net met een snoetje boven water.
    En daarnaast verschillen de eisen ook enorm. Mijn neefje heeft onlangs A gehaald en die onderdelen voor afzwemmen waren totaal anders dan die van mijn oudste, ik keek naar de onderdelen voor B en C en dat zijn dingen die mijn dochter dus voor A+B al moest kunnen, voor C ligt de lat hier nog wat hoger.

Mijn oudste wil nu echter wel graag nog C halen, dus helemaal prima, maar ik vond A+B ook genoeg als zij er genoeg van had.
    Mijn jongste is bezig met A en vindt zwemmen echt fantastisch, die gaat in 1x door voor B en C denk ik. Ze is door corona en gebroken arm al best wel even bezig nu, maar geniet er intens van :)

Maar A, B én C een must? Nee, dat zie ik niet meer zo.

Overigens; ik heb zelf ook alleen A en B (afgezwommen ergens begin jaren ‘90, C bestond toen wel al - je had daarvoor nog de ‘tussentijdse toets’ en C was meer gericht op reddingszwemmen), maar vroeger leerden wij echt heel anders zwemmen dan nu. Ik heb bv nooit de borstcrawl moeten doen bij afzwemmen, wij leerden ‘m wel maar gewoon ‘voor de leuk’. Toen ik zwemles had, draaide het vooral erg om conditie opbouwen in het water, door bv lang watertrappelen, veel meters maken. Bij mijn dochter draaide het veel meer om de techniek, dus bv die correcte borstcrawl met goed adem happen tijdens het zwemmen. Zij heeft met A en B veel meer geleerd dan ik, en ik red me heel erg prima in het water...

Vero0504 vindt dit leuk.
  13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    uithoudingsvermogen ben je snel kwijt als je een tijdje niet zwemt. Dat gaat alleen op als je regelmatig blijft trainen. Dat doet bijna niemand.

MinnieMouse94, NiekeKris en Jules! vinden dit leuk.
  14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Denk dat er allerlei redenen voor te bedenken zijn.

Mijn dochters hebben ABC. Ze waren daar niet super snel mee, met name B duurde (behoorlijk) lang. Maar ze zwommen iedere week, wat ik ook al belangrijk vond, zeker op die leeftijd. Zeker bij de oudste vond ik het verschil tussen hoe ze zwom bij B en C groot, bij de jongste was dat veel minder (die zwom met B net als de oudste met C, zeg maar). Na C hadden ze nog ruim 1,5 jaar om de week schoolzwemmen. Nu zwemmen we, ook door Corona, helaas niet veel meer.

We zijn toen ze peuter was begonnen met ouder en kind zwemmen. Toen ze vier waren gingen ze over op de gewone zwemles. Ik heb altijd gezegd 'leren zwemmen is geen keuze' (zoals andere sporten dat wel zijn), maar dat komt ook doordat ik het niet erg vond om wekelijks in het zwembad te zitten en zij het zwemmen ook niet dramatisch vonden (al konden ze natuurlijk leukere dingen bedenken ;)). De oudste zat naast zwemmen op dansles en handbal, de jongste op dansen en paardrijden. Het was dus ook niet zo dat ze pas wat anders mochten als het zwemmen klaar was, misschien scheelt dat ook.

Zelf heb ik A t/m zwemvaardigheid 3 en allerlei 'extra' diploma's en heb allerlei 'zwemsporten' gedaan. Ik vond en vind zwemmen heerlijk (alleen is het water nu je ouder bent zo koud...:confused::roflmao:), zwom vroeger zelf 6/7 keer in de week. :oops:

15. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    De belangrijkste redenen die ik hoor van klasgenootjes(of de ouders hiervan) van mijn oudste is dat de kinderen zwemmen niet leuk vinden.
    Kinderen vaak een andere sport gaan doen en het simpelweg niet te combineren is met 3x voetballen, en zwemles.
    En sommige zien het nut van nog een diploma niet in. En het duurt heel lang.
    Bij ons gaan ze wel voor het hele ABC pakket. Al moet ik nog 6 jaar in dat zwembad zitten. Wij houden erg van zwemmen in open water. Bootjes huren, windsurfen, roeien, zeilen etc. Dus voor mij is het duidelijk belangrijk dat ze zo lang mogelijk iedere week gaan zwemmen. Misschien na c ook nog wel wedstrijd of reddingszwemmen. Bij ons vinden ze zwemmen ook heel leuk. En de oudste sport daarnaast ook nog. De jongste heeft door corona vertraging met starten met zwemles, gaat nog wel een half jaar duren voordat hij mag starten. Dus die is ook al met een andere sport begonnen.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Degene die ik persoonlijk ken en C zo belangrijk vinden zijn ook ouders van kinderen die het allemaal erg leuk vinden. Ik ken niemand die zn kind tegen de zin ook nog naar C sleept. En heel begrijpelijk. Leren zwemmen is zeker belangrijk, maar na A en B kunnen ze ook al prima zwemmen. Bij de oudste duurde A heeeeeel erg lang. B heeft ze gehaald op het onder water zwemmen na, mistte een halve meter. Maar ze raakte zo in paniek dat we daarmee gestopt zijn. En juist bij een zwembad waar hele kleine groepjes zijn en alle aandacht, daar lag het echt niet aan. Maar ik geloof gewoonweg niet dat een ander een kind dan nog jaren mee blijft slepen. Dat is gewoon makkelijk gezegd als je niet voor dat probleem staat.

YaelStone, Claprose en Fuddey vinden dit leuk.
  17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Nou mijn oudste begon 2 dagen van te voren al met buikpijn, zwemmen ging goed alleen dat gat was drama. Hij kon de afstand prima zwemmen onderwater, maar hij durfde er niet doorheen. Na 6 maanden B-les heeft ie aan de hoofdzwemjuf laten zien dat ie de afstand kon zwemmen, dus toen mocht ie afzwemmen.
    Daarom wij vonden A en B genoeg. (Qua zwemmeters heeft ie het wel gehad zullen we maar zeggen)
    En voor sommige kinderen is dat gewoon het maximaal haalbare.

Oudste dochter vond het wel leuk en heeft ABC, zwemvaardigheid 123, zeemeerminzwemmen 1234 en een snorkeldiploma.

Ik zit inmiddels al 7 jaar in het zwembad en over een paar maanden begint mijn derde met A, dus het is niet zo dat ik nou zwembad-moe was/ben als ouder ;)

Madeliefke, tuc en (verwijderde gebruiker) vinden dit leuk.
  18. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik zou mijn zoon nooit tegen zijn zin in dwingen om drie diploma’s te halen. A is hier nog lang niet in zicht (7 jaar) dus ik ben blij als ie dat heeft. En is B daarna een kleine stap? Als ie door wil prima, maar wil hij dan liever op hockey, dan mag hij dat. Ja zwemmen is enorm belangrijk en daarom móét hij zijn A halen. Daarna zien we wel verder, het gaat niet elk kind makkelijk af. Als ik zie wat ze nu met A moet en wat ik met mijn A en B uit de jaren 80 kan.... maak ik me geen zorgen.

tuc vindt dit leuk.
  19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Dat denk ik ook.

(Mijn jongste had wel de mazzel dat de eisen bij C net werden aangepast toen zij daarvoor aan het oefenen was...de 'oude afstand' onder water had ze vermoedelijk nooit gered, de afstand van de nieuwe C wel (dat is dezelfde afstand als bij B hier, maar dan met gat). Daardoor kon ze op een gegeven moment toch voor C afzwemmen, anders was het vermoedelijk een tienjarenplan geworden.)

tuc vindt dit leuk.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dat sowieso, ik heb zelf ook A en B. Maar hier konden de kinderen met A al meer dan ik met A en B.

Vero0504 en cowgirl80 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina