Hoi Mirjam of Japke, Ik was vorige week bij de gynaecoloog en die vertelde mij dat er een paar jaar geleden bij een kweekje geconstateerd is dat ik drager ben van streptokokken. Ik heb dat nooit eerder vernomen. Heeft dit gevolgen voor mijn zwangerschap? Zijn er maatregelen die ik moet/ kan nemen om te voorkomen dat mijn baby besmet wordt? Ik las dat je tijdens de bevalling antibiotica toegediend krijgt als je tijdens de zwangerschap een door streptokokken veroorzaakte blaasontsteking hebt gehad, maar ik twijfel altijd heel erg of ik blaasontsteking heb of niet. Ik heb daar namelijk best snel last van en nu moet ik natuurlijk ook nog vaker dan normaal plassen. Ik ben al twee keer met een potje naar de huisarts geweest (voor de zekerheid; ik had namelijk begrepen dat je er tijdens zwangerschap minder last van kunt hebben), maar er was niets aan de hand. Alvast bedankt voor je reactie!
Hoi Atlantis, Draagster zijn van streptokokken. In principe heeft dit geen gevolgen voor je zwangerschap. Ook zijn er geen maatregelen die je kan nemen om te zorgen dat je baby ook besmet wordt. Verder gelden precies dezelfde instructies als bij ieder andere zwangere. Ook als je niet lekker bent of grieperig, neem dan contact even op met ziekenhuis. Inderdaad als je draagster bent van groep B streptokokken, ook in de zwangerschap, dan is er grote kans je een antibiotica infuus krijgt bij de bevalling. Dit om te zorgen dat jouw kindje niet besmet wordt, die er namelijk heel snel erg ziek van kan worden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe snel het gaat, gaat de bevalling te snel, dan houden we het kindje goed in de gaten na de bevalling. Ik zou je adviseren om zelf ook even na te vragen bij de gynaecoloog wat het inhoudt het draagsterschap van streptokokken en wat ze gaan doen. Urine controle, perfect! Als je het gevoel hebt van een blaasontsteking, breng het dan voor de zekerheid even weg, het kan geen kwaad! Groetjes, succes, Japke