De 5e kinderziekte

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by spekske, Jun 20, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. spekske

spekske Lid

Dec 26, 2005
    70
    0
    0
    Belgie
    Hoi,

Bij mij op het werk moet ik soms samenwerken met een vrouw wiens kindje op dit moment de 5de kinderziekte heeft,kan dit kwaad voor mij?

Vanavond moet ik ook een glucosetest gaan afleggen,wat onderzoeken ze dan precies en wat komen ze dan te weten en moet je lang wachten op de uitslag van die test?

Heel erg bedankt!
    Liefs,
    Spekske

2. Japke

Japke Bekend lid

Feb 1, 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Spekske,

In principe kan de vijfde ziekte in het derde trimester van de zwangerschap geen kwaad. Het gaat er dan om, dat je zelf de ziekte krijgt. Mocht je toch in contact gekomen zijn met diegene met de vijfde ziekte zelf, dan zou ik je adviseren om even bloed te laten prikken via de huisarts. Hij/zij kan zien of je de infectie pas geleden doorgemaakt hebt. En afhankelijk van de uitslag eventueel verdere onderzoeken of verwijzing doen.
    Als ik jouw situatie lees, zou ik me er dus geen zorgen over maken.

Glucosetest. Ze gaan met behulp van bloedonderzoek, kijken of jij zwangerschapssuiker (diabetes, suikerziekte) ontwikkeld. Er zijn een aantal mensen die daarvoor in aanmerking komen, onder andere mensen met overgewicht, eerdere kinderen die te zwaar zijn, suikerziekte in de familie etc. In de zwangerschap heb je tevens een verhoogde kans door de hormonen op diabetes. Dus vandaar dat ze dat regelmatig tusssen de 24-30 weken onderzoeken.
    Mochten de bloedsuikers veel te hoog zijn, dan weten we dat er een verminderde insulineproductie is door de alvleesklier.
    De uitslag is meestal meteen bekend, het bloedonderzoek gebeurt meestal door een vingerprik.
    En daarna wordt de verloskundige op de hoogte gesteld, de snelheid is afhankelijk van de uitslag. Is de uitslag te hoog, dan volgt meestal een dieet met beperking van de koolhydraten (suikers en zetmeel) en alsnog een onderzoek.

Succes,
    Japke

Share This Page