Ik zit mezelf al heel de avond op te vreten van de stress.. Vanavond in het ziekenhuis waar ik werk een bakje met rauwkostsalade op. de THT datum was 2/7, dus prima. Echter zag ik achteraf dat bij alle bakjes het folie wat opgeblazen was. Volgens het ziekenhuis zelf komt dat door de combi van bepaalde soorten rauwkost (gassen). Echter ben ik helemaal paniekerig voor de listeria bacterie. Zou dat kunnen? Ik neem aan dat ze daar (zeker in een ziekenhuis) wel op letten. Moet ik me zorgen maken en is het verstandig om de huisarts hierover te bellen morgen of is mijn paniek niet echt reëel? Ik ben zo bang dat het hierdoor mis zou gaan met ons kindje.. net een goede 20 wkn echo gehad en nu dit!
Ik zou me er echt niet druk om maken. Ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat daar goed op gelet wordt. Soms heb je ook wel eens pakken yoghurt die helemaal bol staan, geen idee hoe dat komt, maar er is dan niets aan de hand.
Maak je niet teveel zorgen. Ik neem aan dat ze in het ziekenhuis de groente goed wassen. En anders is de kans nog heel erg klein dat er de bacterie in zit.
Ik weet het antwoord niet, maar vraag me af pf listeria wel in groente voor komt? Toch alleen in vacuüm verpakte vis etc? Wat mij vaak helpt is te denken: goed het is nu gebeurd, daar kan ik niets aan doen. Kan ik het accepteren en loslaten? Zo nee, dan bel ik de vk. Stress is in ieder geval niet goed. Ik denk dat je je geen zorgen hoedt te maken.
Komt helaas ook bij groente voor. Daarom moet je alles ook goed wassen en adviseren ze om dingen die in zakjes gesneden en al zitten gelijk dezelfde dag op te eten. Pfff ik was ook altijd zo snel ongerust hoor. Vreselijk irritant. Ben ook een paar keer getest. Ik heb geen amtistoffen ook tegen de rest, parvo en toxoplasmose. Vind ik wel jammer maar ja helaas.
K heb het al vaker geschreven hier, maar stress is veel slechter voor je kindje dan wat dan ook! Je hebt het al op, dus je druk maken helpt echt niet meer. Probeer zo goed mogelijk te eten en je best te doen, meer kun je niet. Heel veel van de dingen die genoemd worden zijn hele kleine risico's, maar omdat we nu eenmaal in NL wonen en we alles weten worden we onzeker en bang. Zonde. Lees goed wat wel en niet verstandig is, doe gewoon je best en verder heel erg genieten van je zwangerschap. Een blije relaxde mama is de beste basis voor een mooi en gezond ukkie.