tips bij verlatings angst

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door veghelsemeid, 9 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. veghelsemeid

veghelsemeid Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.083
    0
    0
    huisvrouw
    veghel
    heey heeey

Lorenzo is 8maanden en heeft sinds een week last van verlatings angst

zodra ik maar uit het zicht ben ,of zijn kamer uit loop

raakt hij overstuur

nu is mijn vraag: wat moet ik doen??

ene zegt juist geen aandacht aan besteden

andere zegt weer: juist wel aandacht aan je kindje besteden

2. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    verlatingsangst is heel natuurlijk: je kindje begint op die leeftijd te beseffen dat t een persoontje is, dat jullie niet een en dezelfde zijn. daaruit volgt t besef van 'alleen' zijn.

Ik zou hem lekker bij je houden. Enkel door troosten en dicht bij je kindje te zijn, leert hij/zij dat mama altijd terugkomt. hoe meer je kindje dat ervaart, hoe sneller t echt zal geloven dat je t niet in de steek gaat laten!

door te laten huilen, of boos te worden, bevestig je juist de angsten van je baby.

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik weet niet wat de beste oplossing is, maar intuitief denk ik ook dat troosten en hem laten zien dat jij er altijd voor hem bent, ook als je even uit beeld verdwijnt, de beste methode is. Al denk ik niet dat je daarin moet doorslaan door niet meer van zijn zijde te wijken ;)

Verlatingsangst hoort er bij en is in die zin goed dat het betekent dat hij zich aan jou hecht. In principe gaat dit na een aantal weken weer veel beter. Je kleintje maakt nu een fase door waarin hij moet ondervinden dat jij er altijd voor hem bent, ook al ben je even uit beeld. En dat het veilig is om zelfstandig dingen te ondernemen, met een beetje hulp van mama. Maar dat kost even tijd. Dus help hem daarbij. Hoe je dat het beste kan doen, weet ik niet... Misschien dat iemand anders dat wel weet.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Maak er een feestje van als je weer terugkomt! Even weg.. KIJK! daar is mama weer.. YEAH! Dan wordt terugkomen leuk en voor terugkomen moet je wel eerst even weggaan. Hier werkt het al een dolle. En een beetje oefenen. Veel kiekeboe spelletjes, even weg gaan (achter een deur), iets langer weggaan etc.

5. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    ik bleef altijd zoveel en zolang mogelijk praten zodat hij me nog kon horen ,en als ik echt wegging dan moest hij er toch aan wennen dat ik weer terugkwam.
    volgens Derek Ogilvie moet je goed uitleggen (hoe klein ze ook zijn) dat je even weggaat (en waarom) en dat je daarna weer terugkomt. heb ik ook gedaan maar hielp geen moer overigens hihi!

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oh ja, dat uitleggen doe ik inderdaad ook altijd. Dat is me al verteld toen we onze hond als pup kregen, dat we hem moesten zeggen dat we snel weer thuis zouden komen ;) En dat zit er eigenlijk nog steeds in haha. Geen idee of het helpt, maar ach, kan sowieso geen kwaad om tegen je kind te praten ;)

Deel Deze Pagina