Ik moet straks naar de dokter, en vermoed dat ze m'n bloeddruk gaat meten. Echter schiet ik nogal in de stress zodra het woord bloeddruk wordt genoemd ( waarom? zeer goede vraag). Waardoor hij bij de doc meestal te hoog uitvalt (vooral bovendruk, onderdruk zit altijd rond de 70). Wat kan ik hiertegen doen want ik vind het nogal lullig. ADemhalingstips ofzo?
mn moeder heeft ook het "witte jassen" syndroom. Daarom krijgt ze als er een bloeddrukmeting nodig is, 24 uur een kastje op haar lijf en een band om haar arm zodat op die manier de juiste bloeddruk is te meten. Alleen dan komt er een betrouwbare uitslag uit
Het duurt maar 5 minuten, waarom zou je er dan uren druk over maken? Dit staat niet in verhouding met elkaar! (deze gedachte helpt mij) Doe iets geks. Op koninginnedag schijnt het zo te zijn dat als je wit draagt je tegen het koninghuis bent. Trek iets oranje aan naar de dokter en denk desnoods aan Willen in zijn blootje, glimlach verzekerd! Denk je maar in dat het een zwembandje is, zo een van vroeger. Denk terug aan een leuke vakantie toen je kind was en misschien ging zwemmen in zee. Pff, nou het is duidelijk: ik weet ook van gekkigheid niet wat ik moet verzinnen
Haha thanks, ga dat maar proberen ja Ik vind het echt stom, geen idee ook waar die angst vandaan komt, heb nog nooit een slechte ervaring ofzo met een arts gehad!! Raar he???
ik zou gewoon denken: Doet het pijn? NEE. Is het een genant onderzoek? NEE. Het is dus niet zo pijnlijk als een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving en ook niet zo genant als een controle op aambeien. DUS: adem in, adem uit....het stelt gewoon echt niks voor!!
Nee weet dat het niks voorstelt het is bij mij meer de angst: OMG straks heb ik een hoge bloeddruk, risico op hart en vaat, blablablabla . Beetje hypochondrisch typje dus
draai het om: ik ben bang dat ik .... heb. Wat fijn dat ik straks naar de dokter mag. Dan weet ik het zeker en hoef ik me niet meer druk te maken.
Kan je niet helpen. Heb precies hetzelfde. Nu ook elke keer bij de vk! Kan me er al dagen van te voren druk over maken en de nacht ervoor doe ik geen oog dicht. Bloeddruk is dan inderdaad wat hoger. Ook geen idee waar de angst vandaan komt. Inderdaad de angst dat de bloeddruk hoog is... Echt een stomme angst. Succes!
Bedenk dat de arts dit vaker ziet. Bovendruk is ook wat meer variabel juist door factoren zoals angst, inspanning, fysieke belasting etc etc. Mocht het hoog/ hoger uitvallen en de onderdruk is er goed bij dan is er geen reden tot bezorgdheid. Een hogere onderdruk zegt veel meer. En vermeld het van te voren dan is de ergste spanning er ook af!
Er zijn heel veel mensen die hier last van hebben. Als het essentieel is om hun bloeddruk te meten, krijgen ze een thuismeetapparaat mee. Ik zou het dus gewoon zeggen tegen de arts dat je hier volgens jou last van hebt. Dan is het aan hem/haar hoe hij/zij jouw meting wil beoordelen. Er zijn ook mensen die het andersom hebben. Die kunnen zichzelf zó rustig maken voor zo'n meting, dat ze een te lage waarde krijgen. Ook voor hen zou zelf thuis meten beter zijn.
Ik maak me juist zo druk dat mijn bloeddruk omlaag gaat. (flauwvallen) Gelukkig sinds het hellp syndroom geen last meer van, na 1000x bloeddruk meten val ik niet meer flauw, ook niet meer van bloedprikken ed
Ik snap best dat je er zenuwachtig voor bent, zelf merk ik ook dat mijn hartslag iets omhoog gaat als ik in de wachtkamer zit. Maar probeer je goed op je ademhaling te concentreren, en te luisteren naar de eventuele muziek die op staat in de wachtkamer. Vroeger had ik er ook last van, maar ik kom net van de VK af, waar hij heel netjes 100/64 was, dus niets om me druk over te maken.
Heel herkenbaar! Ik had het niet bij de vk, maar bij de check in het ziekenhuis moest ik gelijk in een potje plassen vanwege mijn bloeddruk. Hier al van kleins af aan. Mijn knie moest ooit gehecht en de dokter moest letterlijk de witte jas uittrekken voor hij er maar naar mocht kijken, letterlijk witte jassen syndroom dus Mijn mantra het is niet eng het is niet eng blijf ik nu gewoon herhalen. Ow ja, en ik ga gewoon heel stomme grapjes maken, helpt mij ook altijd
Nou natuurlijk was hij weer veel te hoog :'( 180/90 haha, maarrr m'n hartslag voelde ik ook 1000x sneller bonken dan normaal, voelde me zoo gestresst ondanks voornemens en ademhalingsoefeningen enzo. Dus hoef er niet voor terug te komen omdat bloeddruk daar erg op reageert volgens haar. Ben verder wel blij, ik ging voor benauwdheid en soms pijn op de borst, die past bij haar absoluut niet bij hartklachten en het klonk verder normaal op het bonken na Benauwdheid ligt een beetje aan weersverandering / blijft beetje gevoelig door vroegere astma, en af en toe te hoog ademen, daar kan ook die pijn op de borst bij kjomen , dus ben wel gerustgesteld!! En nu nog hypochonder - af worden!!
Poeh, dat is toch wel een flinke hoge bloeddruk! Dan maak je je wel héél druk.. Gelukkig was verder alles goed!
Ja erg he schaam me er gewoon voor! Ging bijna tegen de grond van de hartkloppingen maar ja als ik me daar weer boos/druk over ga maken gaat hetn iet over, dus een beetje erom lachen maar