Bijna niet eten...wat kunnen we doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Duveldraakje22, 14 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duveldraakje22

Duveldraakje22 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Heerlijk voor mn kleine meiden zorgen!
    Vught
    Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft, want ik weet het echt niet meer.
    Onze dochter gaat sinds augustus naar school en sindsdien eet ze dus vrij weinig. Ze heeft 's morgens na een kwart boterham al genoeg, 's middags eet ze redelijk, dan gaat er een halve boterham in en 's avonds eet ze 2 tot 3 hapjes en heeft dan weer genoeg.
    We hebben al van alles geprobeerd. Beloningen, boos worden, lief doen, niets helpt. Mijn man wordt het nu echt een beetje beu, elke dag de strijd aangaan. Het duurt nu al een week of 4 en ik weet dat kinderen wel eten als ze honger hebben, maar madam eet gewoon niet. Ook al heeft ze honger!

Liefs,
    van een wanhopige moeder!

2. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    is ze misschien te moe?
    Mijn oudste heeft dat ( die eet trouwens zijn hele leven al slecht en heeft zelfs drinkvoeding nu )
    Ik zie wel aan hem dat als ie naar school gaat hij dan nog slechter eet simpelweg omdat ie gewoon te moe is.

Maar wat je ertegen kunt doen weet ik niet. Want wij zitten met een soortgelijk probleem ;)

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hoe gaat het op school, heeft ze t naar haar zin?

4. Duveldraakje22

22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Vught
    Vermoeidheid zou wel kunnen, maar ze is 's morgens vaak al voor de wekker wakker en ze komt niet moe over.
    Nu is er natuurlijk wel heel veel veranderd de afgelopen tijd. Ze is naar school gegaan, ze heeft er een zusje bij en haar hele ritme is anders geworden. Maar daar hebben we in de vakantie al wel aan kunnen wennen.

5. Duveldraakje22

22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Vught
    Ja ze vindt het hartstikke leuk. Ze ging vorig jaar al naar de PSZ en de laatste 2 maanden zelfs elke dag. Dus het ritme van elke dag naar school kent ze al wel, alleen de middagen daar moet ze nog aan wennen. Ik hou dr af en toe ook wel een middag thuis zodat ze een beetje bij kan komen, maar echt moe is ze niet!

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    tja veel veranderingen kan het ook aan liggen natuurlijk.
    Zijn allemaal dingen waar ze geen controle over hebben. Over het eten heeft ze wel controle. Ze beslist zelf of ze eet of niet.
    Misschien is dat het. En dan moet je het gewoon laten gaan, geen strijd meer van maken en geen discussie. Als ze eet geef je haar complimentjes, eet ze niet dan negeren.
    Wel in de gaten houden natuurlijk dat ze niet ziek word of gaat afvallen.

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    trouwens moeheid kan in veel dingen tot uiting komen.
    Zo zal de oudste als ie moe is nooit laveloos op de bank gaan liggen ofzo. Hij word juist steeds drukker en drukker.
    Bij hem zie je dus dat ie moe is doordat ie drukker word en huileriger en totaal niet willen eten.
    Een buitenstaander zou er niet zo gauw op uit maken dat ie echt doodop is.

8. Duveldraakje22

22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Vught
    Dat is bij Anouk ook zo. Als zij moe begint te worden dan stuitert ze letterlijk door het huis heen. Dan hebben we ook echt wel in de gaten dat ze moe is, ik denk zelf ook dat het wel met verandering te maken heeft.
    Nou is ze altijd wel een moeilijke eter geweest, maar zoals ze nu is...pfff
    Ik weet dat ik vroeger ook niet goed at.

Liefs,
    DD

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Eens.
    Let er wel vooral op dat je niet háár negeert, maar het niet-eten ;)
    Maar er geen strijd van, want dat werkt alleen averechts.

10. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Nu is mijn zoontje wel wat jonger maar hier ook een weiger periode gehad.
    Wat hier goed heeft geholpen is:
    * zelf het eten op laten scheppen
    * Jij wilt niet eten dan eten papa en mama het op ( hij wist niet hoe snel hij dan toch moest eten want het was MIJN)
    * Aan tafel gaan zitten en samen met papa te vertellen dat het toch wel heel raar was dat Wesley niet ging eten want het was zo lekker, mmmm moet je is proeven papa. Of kijk Wesley heeft dat ook en die wilt geen eten dus kunnen we dat ook proeven.
    Ons zoontje werd dan een soort boos wat logisch is en ging dan toch eten.
    * later hebben we ook een keer de tafel niet gedekt voor hem ( hij moest wel aa ntafel zitten) toen hij dat zag dat hij geen bord had wilde hij eten want het was toch raar dat hij nu aan tafel zat zonder bord en bestek.

Het is misschien niet op de vriendelijkste manier, maar zo haalde wij wel bij ons zoontje naar voren dat als hij niet eet wij het prima vinden dan eet hij maar niet.

OVerigens laat ik hem smorgens nu kiezen tussen brood of pap.Brood at hij namelijk bijna niet meer ( 2 stukjes) en nu een heel schaaltje pap.

Tussen de middag mag hij op zijn manier zijn boterham smeren ( zitten we samen aan tafel) en mag hij kiezen wat hij erop wilt.
    Als hij zijn boterham op heeft mag hij daarna nog even spelen anders gaat hij direct naar bed.

en 's avonds mag hij aan tafel met hulp zelf zijn eten opscheppen en zo ver hij wilt helpen prakken.
    Vervolgens mag hi jzelf eten, en wil hij niet meer prima dan zetten we zijn bord gelijk weg, vaak is dat dan toch de bedoeling niet en wilt hij het weer terug want wij zitten dan nog te eten.
    Ik schenk er zo weinig mogelijk aandacht aan dat hij weigert.
    Wel laat ik hem merken dat het toch wel gek is als je niet eet, door hem een ebetje uit te kast te jagen van mmmm lekker he papa, zonde dat Wesley dit allemaal niet eet.

Misschien heb je deze dingen al geprobeert maar bij ons heeft he geholpen.
    Wel hebben ze mij toen vertelt dat je het toetje gewoon moet blijven aanbieden ook al eten ze verder niet. Dus dat doen wij altijd.

belangrijk is dat je er geen strijd van maakt want dan wordt het alleen maar erger, het kan ook een manier zijn van negatieve aandacht vragen.
    Hier heb ik soms nog een dag bv gisterenavond nam hij 1 hapje groente en geen toetje zelfs.
    Maar over de hele dag had hij smorgens zijn pap op een halve appel en een korstje brood niet eens een snoepje, en toch hoor ik hem dan ook niet klagen dat hij honger heeft.

11. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hahahhahahahhhaaa!!!!! dat gebeurd hier ook zo ahahahhaaaah alleen zegt mijn zoontje dan MIJNSSSSSS

12. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    lekker niet laten eten en vooral de strijd niet aangaan want die verlies je toch. ons meisje is altijd al een slechte eter ze is nu 5,5 en echt mager maar wel in proportie. dr bmi is altijd al ondergewicht geweest. maar zolang ze verder gezond en fit is is er niks aan de hand.
    hier doen we wel dat mocht ze dus niet meer willen ik er meteen bijzeg dat ze dan niet op een later moment een broodje krijgt want we eten op bepaalde tijden niet wanneer het haar beter uitkomt.

13. Duveldraakje22

22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Vught
    We gaan het nog even aankijken en anders ga ik toch even hulp inroepen.
    Misschien dat we met een andere aanpak wat meer kunnen bereiken.

Iedereen heel erg bedankt voor de tips, we kunnen er zeker wel wat van gebruiken!

Liefs,
    DD

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.270
    4.508
    113
    Hier precies hetzelfde met onze dochter, is ze moe dan zijn de woede aanvallen niet te tellen, lijkt ze overal een strijd van te willen maken.
    En als ik zeg overal dan bedoel ik ook overal, ze heeft het al een keer gepresteerd om een woede aanval te krijgen omdat ik ging plassen op de wc en zij wilde dat ik ging poepen :$:x
    Ze gaat niet ergens liggen om te slapen (zoals haar broer het wel doet) En etenstijd is dan extra "leuk" een paar muizehapjes nemen.
    Al schreeuwen dat het au doet (te heet is) terwijl het nog niet eens op haar bordje ligt, spelen met het eten, met de handen eten (terwijl ze heel goed een vork kan hanteren) en ontzettend uitdagen.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hahaha!!!:p

16. Duveldraakje22

22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Vught
    @ Pluk: De woede-aanvallen hebben we hier gelukkig onder controle, maar dat is ook wel anders geweest.

17. Duveldraakje22

22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Vught
    We zijn erachter wat het is. Ons meisje heeft de waterpokken, dat maakt veel duidelijk nu. Kans is nu wel dat onze kleine meid het ook krijgt, maar goed dat gaat ook wel weer over!

Liefs,
    DD

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.270
    4.508
    113
    ach arme meid, dan kan het heel goed zijn dat ze er ook een paar in haar mond heeft en het eten dus gewoon zeer doet.

19. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Aw dat zal vast een oorzaak zijn.
    Ach je kan het maar weer gehad hebben...
    ?ben benieuwd wanneer het hier komt.

20. Duveldraakje22

22 mei 2006
    3.674
    2
    0
    Vught
    Dit heeft ze dus ook. Maar vanavond heeft ze op zich wel goed gegeten. Een boterham en toen wilde ze ook nog wat broccoli. Daarna nog een toetje, dus gaat de goeie kant op!

Deel Deze Pagina