na een borstontsteking

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Pluus, 26 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluus

Pluus Fanatiek lid

20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Hallo,

Ik heb even een paar vraagjes...

Ik heb 2 weken geleden borstontsteking gehad en ik merk dat deze borst gevoeliger blijft!
    Ik heb regelmatig dat mijn borst 's ochtends weer gevoeliger is. Ik geef borstvoeding uit 2 borsten en ook al is dan eigenlijk de goede borst aan de beurt, dan geef ik toch maar uit de pijnlijke voeding.
    Later bij de tweede voeding is deze borst dan nog steeds wel eens gevoelig, ik geef dan werderom uit deze borst voeding zodat mijn borst maar goed leeg raakt. Doe ik dit goed of ik kan ik dit beter anders aanpakken met kolven of iets?

Daarnaast is ons meiske nu 4 weekjes (tijd gaat snel!!!!) en ze krijgt al een tijdje 6 voedingen. Is dit voldoende? Ze woog 2 weken geleden nog 6 gram onder haar geboortegewicht (3730 gram). Ze is dus best een flinke dame!
    Ze plast en poept goed en ze is heel alert en helder!
    Ze eet meestal rond deze tijden:
    6 uur
    10.30 uur
    14.00 uur
    17.00 uur
    19.30 uur
    23.30 uur

Ik voed op verzoek en ze drinkt dan ongeveer 15 tot 20 minuten per borst.

Daarnaast heeft ze tot op heden nog steeds geen regeldag gehad... gebeurt dit vaker?

En de laatste vraag...

Wanneer gaan kindjes over op voeding van 1 borst? Omdat ze per borst best een lange tijd drinkt ben ik zo lang bezig met voeden... dit heb ik natuurlijk enorm over voor ons meisje maar ik zou het ook wel lekker vinden als ze nog maar uit 1 borst drinkt (zeker als zo dadelijk het gewone leven weer begint en ik ook wel eens ergens anders als thuis wil voeden...)

Bedankt alvast voor het beantwoorden!

2. Pluus

Pluus Fanatiek lid

20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    O nog even ter aanvulling... met deze warmte voed ik vaker en dan voed ik steeds 1 borst per keer want dan wilt ze niet meer en dan voed ik als ze huilt en alleen maar bij me wilt zijn... Ze zoekt dan zelf niet echt maar is wel ontroostbaar en na het voeden is ze dan weer rustiger! Dit heeft ze alleen als het zo warm is... anders is ze heel rustig (maar wel alert, vrolijk en helder!)

Vandaag heb ik tot nu alsvolgt gevoed...

6.15 uur (2 borsten)
    10.30 uur (2 borsten)
    12.30 uur (1 borst)
    13.30 uur (1 borst)

3. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Vervelend dat je en borstontsteking hebt gehad.

Het beste kan je 1 borst volledig "leeg" laten drinken en de 2e borst evt. als toetje aanbieden. Wissel elke voeding met links en rechts af.

Als het gaat is het belangrijk om ook de pijnlijke borst aan te bieden en "leeg" te laten drinken. Dit om een nieuwe ontsteking te voorkomen. Je borst kan nog een tijdje gevoelig zijn, dit zal minder worden. Blijf dit lang aanhouden, ga dan voor de zekerheid bij je huisarts langs.

Regeldagen komen bij alle kindje voor. Alleen merkt niet iedereen ze op. Dat is helemaal niet erg en ik denk persoonlijk juist fijn.

Minder dan 5 voedingen is nu nog niet aan te raden gezien de leeftijd van je kindje. Het mooieste zou 6-8 voedingen zijn. Laat je kindje zo vaak drinken als ze wilt.

Groetjes Saskia

4. Pluus

Pluus Fanatiek lid

20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Bedankt voor de reactie!!

Ik denk dat ik wel weer vooruit kan maar de consultatiearts gaf me de tip om een keer in gesprek te gaan met een lactatiekundige dus ik ga haar na haar vakantie maar eens opbellen!!

Maar toch enorm fijn dat jullie hier op het forum ook hulp bieden!Bedankt!

5. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    hoi,

Graag gedaan.
    Heel goed om een lactatiekundige bij jou in de buurt mee te laten kijken.

Succes.

GRoetjes Saskia

Deel Deze Pagina