Tips borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Basisuil, 26 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Ik heb een beetje vroeg, maar lees me graag goed in :)

Ik wil dit keer proberen borstvoeding te gaan geven.
    Vorige 2x is mislukt. Bij de oudste was mn bevalling pittig met veel bloedverlies achteraf. Het herstel ging erg langzaam en had alle energie nodig om weer op de been te komen.
    Ik moet normaal al aardig wat eten om op gewicht te blijven en borstvoeding erbij ging gewoon niet. Het kwam zeer goed op gang, te goed eigenlijk, maar qua energie trok ik het slecht.
    Ook het aanhappen was ontzettend pijnlijk.
    Uiteindelijk besloten te stoppen, hierna knapte ik heel snel op.

Bij de 2e ben ik al de hele zwangerschap ontzettend moe geweest, eerder gestopt met werken ivm vermoeidheid (dat was voor mij een enorme drempel, maar stond huilend op mn werk van vermoeidheid). En meneertje bleek ook erg klein te zijn, wel voldragen. Achteraf gewoon nog niet hersteld van de vorige zwangerschap en heeft hij te weinig binnen gehad en zorg alles op wat ik nog had.

De borstvoeding kwam niet op gang, met kolven geprobeerd, maar lukte niet.
    Ook dronk meneertje erg slecht en met veel moeite, dus aan de borst was op dat moment al geen optie.
    Plus verhuizing na een paar weken. Dus al snel besloten om het erbij te laten en gewoon de fles te geven.

Maar dit keer wil ik het toch echt nog een keer proberen.
    Sowieso nu wel volledig hersteld ;) jongste is bijna 4 nu.
    Enige waar ik tegenop zie is weer die pijn bij aanhappen.
    Nu heb ik een hele poos terug iets gelezen over dat je een bepaalde tijd van tevoren al kan gaan kolven om die spieren al wat lossen te maken en de borstvoeding al wat op te wekken.

Wie kan me daar meer over vertellen?
    Ik heb een kolf zelf (medela maxi swing), dus kan deze gewoon gebruiken wanneer ik wil.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    #2 Zoe123, 27 jun 2022
    Laatst bewerkt: 27 jun 2022
    Eerder kolven heeft te maken met colostrum. In sommige gevallen kan het belangrijk dat alvast op te vangen (als je een hele zware baby verwacht of juist een heel kleintje, of als je je weet dat je voeding slecht op gang komt en je eigenlijk geen kunstvoeding wil geven..) De echte borstvoeding komt pas op gang als je baby geboren is. Dat gaat allemaal hormonaal gestuurd. Spieren hebben verder geen rol in je borsten, het zijn de melkklieren die belangrijk zijn.

Aanhappen kan zeker pijnlijk zijn. Je tepels zijn gevoelig en niet alle baby’s zijn natuurtalenten.
    Er is alleen wel een verschil tussen pijn omdat je tepels moeten wennen en pijn omdat je baby niet goed aanhapt. Daar moet je alert op zijn, dus het is belangrijk dat je goede begeleiding hebt.
    Zorg dat je een kraamhulp hebt die echt goed geschoold is.
    Of neem even contact op met je lactatiekundige! Dan kan je met haar doornemen
    hoe het de vorige keer ging en hoe je het nu anders wil doen.

Basisuil vindt dit leuk.
  3. Cobon

Cobon Niet meer actief

Je zou kunnen proberen om zelf tijdens iedere voeding wat te eten. Boterham met pindakaas, banaan, noten, zoiets. Ik deed dat zo met water, omdat ik niet zo'n hele goede drinker ben uit mezelf.

Aanhappen had bij mij echt even tijd nodig voor dat minder zeer ging doen, eelt kweken ;)

Hoop voor je dat t je lukt! En gefeliciteerd :)

Basisuil vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina