Onze dochter van 2 lijkt wagen ziek te zijn. Na een ritje in de auto kijkt ze bleek en onderweg geeft ze steeds aan dat ze niet meer in de auto wil zijn. Maar wat kan ik hieraan doen? Ik probeer haar zoveel mogelijk af te leiden. Als mijn man rijdt gaat dat gemakkelijk, maar als ik alleen met haar in de auto zit is het echt moeilijk te doen. We hebben redelijk wat familie en vrienden die niet om de hoek wonen maar toch op zo'n 30-45 minuten reisafstand. Wat helpt bij jullie om af te leiden en misselijkheid te voorkomen?
Ik had het als kind erg. Ik kreeg pilletjes tegen wagenziekte en mocht voorin zitten. Dan heb je er namelijk minder last van.
Ja dat klopt, had het vroeger zelf ook. Alleen is onze dochter nog maar 2 en ik vind voorin zetten dan niet zo'n veilig idee. Kreeg jij op jonge leeftijd ook al medicatie daarvoor en welke?
Zoontje van mijn vriendin heeft er inderdaad pilletjes voor en bij de anwb winkel zijn er speciale armbandjes voor te krijgen. Schijnen erg goed te helpen! Zitten een soort magneet balletjes in ofzo. Misschien even googlen, weet even niet hoe het heet.
Als kind en nu nog steeds trouwens had ik er erg veel last van. Ik kreeg van die gele smerige primatour tabletten maar weet echt niet meer vanaf welke leeftijd dat was. Geef haar oig voordat jullie gaan rijden geen melk oid. Dat is echt killing als je wagenziek bent. Je weet nu natuurlijk niet of ze links of rechtshandig is maar als ze er later nog last van heeft kun je een watje in haar oor doen. Als ze links is doe je een watje in haar rechteroor en andersom. Mijn zoontje van 4 heeft er ook last van hoor. Heel zielig want ik weet hoe rot het is. Ik kan ook echr niet 30 min of langer in de auto zitten zonder te spugen
Sorry wet niet hoe ze heten. Ik kreeg ze tijdens mijn basisschool periode en dat is nu 20+ jaar geleden. Met airbag uit is het toch niet erg als ze voorin zitten? Dat werkt echt het beste omdat je recht voor je uit kijkt. Ik ben er wel overheen gegroeid. Zit weleens uren achter elkaar in de auto en zelden nog last. Alleen als ik bv buk om iets op te pakken terwijl we rijden kun je me opvegen.
Of lezen of filmpjes... Brrrrr (En de TomTom instellen doe ik ook niet meer) Het heeft te maken met je evenwichtsorgaan als het goed is... Dat raakt van slag. Wat hier ook wel helpt is een boterhammetje voordat ik wegga. Opa e een of andere manier is het dan minder erg. En slapen doet wonderen... Net als frisse lucht. (Raam open zodat er een windje in de auto is bijvoorbeeld.. Maar goed, dat kan ook niet altijd) Maat ook hier is het veel minder dan toen ik klein was. 10 minuten in de auto was ver genoeg... Dan zat ik echt met moeite m'n eten binnen te houden. Inmiddels rijden we naar Oostenrijk zonder al te veel problemen Soms gaat het wel mis hoor.. Vooral in de bus. Die trekt continu op en remt.. En als het dan ook nog flink warm is... Dan loopt het zweet over m'n voorhoofd. Gelukkig hoef ik nooit meer over te geven En wat ook helpt is heel rustig rijden. Niet perse langzaam maar zo min mogelijk optrekken en afremmen. Gewoon rustig... 1 tempo.
Als kind was ik ook snel wagenziek. Van die tabletten werd ik erg duf. Ik heb die reispolsbandjes gehad en die werkten bij mij goed. Is een soort zweethanden met een hard plastic bolletje wat op een bepaald punt op je pols drukt. Zijn verkrijgbaar bij de drogist. Heb ze wel bij de Etos zien liggen. Volgens mij heten ze daar seaband of zo
Ik lees even mee,mijn zoontje heeft het ook,die zit zelfs regelmatig over te geven. Zal ook eens voor zo´n polsbandje kijken.
Die bandjes hebben ze hier ook bij de apotheek. Ik ben altijd zo benieuwd of dat nou echt werkt en zo ja, hoe dan? Ik heb er ook nog steeds last van, al is het minder dan toen ik klein was. Als wij samen ergens naar toe gaan, zal ik bijna altijd rijden, want dan heb ik er geen last van. Als ik bijrijder ben wel. Ik weet nog dat ik een keer heb overgegeven op de parkeerplaats bij school, toen mijn moeder mij met de auto naar school bracht. Dat was maar 5 minuten rijden, maar misselijk dat ik was! Maar ik heb het ook wel eens gehad op de terugweg van een schoolreis, waarbij ik als docent mee was met leerlingen van de middelbare school... Best genant als je docent wagenziek is. Ik zou je dochter juist niet te veel afleiden, maar haar goed naar de weg laten kijken. (Tenzij je echt hebt gemerkt dat ze er dan minder last van heeft, maar meestal wordt het juist erger als je niet kijkt naar de richting waarin je rijdt.) Kan ze al sturen? (Of een driewieler of loopauto ofzo?) Het kan helpen om als bijrijder een nep-stuur te hebben en mee te sturen in de richting waarop je rijdt. Maar daar is ze misschien nog wel erg jong voor. Frisse lucht helpt bij mij inderdaad ook, dus als het weer het toe laat het raampje open (al is het maar een kiertje). En inderdaad heel geleidelijk optrekken en remmen. In de stad heb je er wat dat betreft eerder last van dan op de snelweg, dus als je moet kiezen of je dwars door de stad gaat, of eromheen via de snelweg (rechter, geen stoplichten), ga dan via de snelweg. Waarschuw haar des noods als je van baan wisselt, zodat hij die beweging aan ziet komen.
Ik had het vroeger ook en ben er overheen gegroeid. Voorin nooit meer last, achterin alleen als er heftig gereden wordt (wat hierboven ook beschreven wordt) Nu heeft onze zoon er sinds vorig jaar ook last van. Ik wilde niet gelijk tabletten gaan geven en een vriendin had voor haarzelf en haar dochters ook de Seaband bandjes. Dus die heb ik gekocht en dat gaat goed bij zoonlief. Nu was ik ze vergeten mee te nemen op vakantie en op de heenweg werd hij wel weer ziek. Gelukkig af te leiden met filmpje (moest ik vroeger niet doen, maar het ging goed bij hem). Geprobeerd een kwart tabletje primatour te geven. Maar dat spuugde hij zo in de waterfles (en dat ging ik weer opdrinken, had ik later pas door) Viavia toch bandjes kunnen krijgen en de rest van de vakantie geen probleem meer... Dus ik zou zeggen dat het wel werkt...
Die bandjes heten sea band en zijn te koop bij de betere drogist of apotheek. Hier helpen ze wel wat. Onze dochter is wagenziek vanaf baby zijnde en we hebben haar zo snel mogelijk vanuit de maxicosi naar de gewone autostoel overgedaan want achteruit rijden was helemaal een crime. Ze is nu inmiddels 8 maar nog steeds wagenziek. Die bandjes helpen wel wat en kleine beetjes eten en drinken. Zij heeft nu de leeftijd dat ze ook wel voorin kan zitten en dan gaat het aanzienlijk beter. Verder hebben we altijd een emmertje in de auto staan.
Wagenziekte komt omdat je hersenen zien dat de buitenwereld beweegt en je toch stil zit. Hierdoor gaat je evenwichtsorgaan moeilijk doen. Dit zit in je oor. Een watje in 1 van de oren wil nog wel eens helpen en is behoorlijk onschuldig om een keer te proberen denk ik. Niet wachten tot ze niet lekker is gewoon vooraf in doen. Bij werkte het als kind goed in ieder geval en doe het nu nog wel eens als we bv in de bergen rijden. Misschien het proberen waard. Verder fisse lucht in de auto, opletten wat ze van te voren eet. Lichtverteerbaar. vooruit laten kijken liefst naar buiten focussen op de horizon ( misschien auto-stoel in het midden zetten zodat ze door de voorruit kan kijken ? als dat kan ) Door de zijruit kijken versterkt he. Tijdens het rijden kleine beetjes eten en drinken wil ook nog wel eens helpen, maar daar moet je wel een beetje mee oppassen.. alles wat er ingaat kan er ook weer uit.. Sterkte ermee... ik weet uit eigen ervaring hoe vervelend het kan zijn..
Hier 2 dametjes die allebei wagenziek zijn. Die tabletjes ook wel geprobeerd toen ze kleiner waren, maar daar trapten ze nooit in. Waar ik ze ook in stop, of doorheen doe: ze ruiken het en vertikken het om het op te eten/drinken. Bij ons werkt die strip onder de auto het beste! Sinds we die hebben, is niemand meer misselijk. Verder zorgen dat de maag niet leeg is, maar ook geen zuivel of fruit geven.