misschien een stomme vraag maar wat ik me nou afvroeg is wanneer borstvoeding (of kunstvoeding) niet meer nodig is? met 6 maanden beginnen met bijvoeding snap ik ja maar vanaf wanneer is melk geen voeding meer, maar gewoon 'extra' / drinken? groetjes
Ik zou zeggen vanaf 1 jaar, omdat ze vanaf dan koemelk mogen drinken, dan heb je in principe dus geen borstvoeding/kunstvoeding meer nodig. Maar het WHO geeft als advies 2 jaar borstvoeding te geven (en daarna zolang jij en je kindje het nog willen).
De WHO gaat er van uit dat kinderen tot zeker 2 jaar borstvoeding nodig hebben. Maar mijn kinderen hadden het daarna ook gewoon nog nodig. Ik heb mijn melk nooit als 'extra' gezien, of als drinken, maar als basis.
Tot de uiterlijke speenleeftijd en die ligt tussen 4 en 7 jaar. Ik beantwoord de vraag op wanneer borstvoeding niet meer nodig is, koemelk dus buiten beschouwing gelaten. Geen enkel mens heeft melk nodig na de uiterlijke speenleeftijd.
Ik wil proberen om sowieso tot 1 jaar borstvoeding te geven (moet wel gaan lukken inmiddels) omdat ik dan geen kunstvoeding meer hoef te geven als ik ermee stop. Uit mijn hoofd heeft een kindje van 1 jaar 300 cc aan zuivel nodig maar dat hoeft dan geen kunstvoeding te zijn maar gewoon zuivelproducten
300 cc zuivel is het standaard advies en ik denk dat veel kindjes die de fles kregen dan over gaan op gewone melk en yoghurt/vla. Voor borstvoedingskindjes is dat niet perse noodzakelijk. Die krijgen nog melk van mama. Zoals zogelukkig ook schreef. Melkproducten heb je niet nodig. Je kan ook op andere manieren voldoen aan je calcium behoefte. Doen veganisten ook. Ik heb zelf tot 16 maanden gevoed, allebei de kids en wij kiezen wel voor melkproducten. We kijken niet naar de hoeveelheden hoor. Geven melk bij de boterham en yoghurt/vla als toetje. Hoeveel ze dan per dag binnen krijgen weet ik niet. Ze zijn trouwens gestopt omdat ik zwanger was/ben. Met 16 maanden was de bron opgedroogd en zilt van smaak. Denk wel dat als ik niet zwanger was geworden ze het nog wel even hadden volgehouden. 's Ochtends lekker rozig bij mama aan de borst een volle buik krijgen en niet het geduld op hoeven brengen tot de ontbijttafel gedekt is en de boterham gesmeerd.