Mijn zoon zit sinds begin januari in groep 1, het is een combi klas 1+2 Ik hoorde via mijn zs dat mijn nichtje over is naar groep 2, hun schelen maar 3 maanden, zij zit wel op een andere school. Dus ik vraag me af welke leeftijd eigenlijk normaal is om over te gaan, als je hier überhaupt al wat van hoort als de klas samengevoegd is groep 1 en 2? Ik ben het helemaal vergeten te vragen tijdens het oudergesprek. Welke leeftijd ging jullie kleuter over naar groep 2?
Heel veel scholen hanteren de 1 januari grens. Kids van voor 1 januari stromen door en kids die na 1 januari op school zijn gekomen, gaan nog een keer groep 1 doen. Dus het klinkt logisch dat die van je schoonzus naar groep 2 zou gaan.
Scholen moeten de 1 januari grens aanhouden. Vandaar dat jouw kind nog in groep 1 zit. Sterker nog mijn zoon is van 8 januari van mijn vriendin 31 december. Hij zal volgend schooljaar naar groep 2 gaan en die van mij niet. Tja ergens moet een grens getrokken worden. Ik ben wel blij met 2 5 jaar kleuteren.
Het 'moet' niet, ik ken genoeg verhalen van kindjes van half november die twijfelgeval zijn en of in groep 1 of groep 2 (alsnog) een jaartje extra kleuteren. Tot 1985 was het simpel, elk kindje dat voor 1 oktober 6 werd ging door naar groep 3, de rest bleef op de kleuterschool. Nu is kijkt men meer naar het kind zelf en in het achterhoofd houden ze de 1 januari grens aan. Maar het is niet meer zo zwart-wit als vroeger.
Nov/dec kinderen, zoals mijn tweeling wordt bekeken of ze volgend jaar met 5,5 jaar toe zijn aan groep 3
Op de school van onze oudste zoon ligt de doorstroomdatum op 15 november. School heeft ervaren dat kindjes die later dan half november aan het schooljaar beginnen, pas echt beginnen in januari door Sinterklaas en de kerstvakantie. Onze zoon is van 10 november en was daarom een bespreekgeval, maar hij is wel overgegaan naar groep 2 en de juffen verwachten ook dat hij na 1 jaar in groep 2 doorstroomt naar groep 3.
Wisselt wel wat per school nog, maar in principe is 1 januari de datum waar mee gewerkt wordt. Als een kind echt eerder toe is aan meer, of juist niet, wordt daar meestal wel rekening mee gehouden.
Mijn zoon is in jan gestart en gaat naar groep twee.hier bekijken ze per kind of t toe is aan groep 1 of twee, o geacht de startdatum.
Er is wettelijk niets geregeld wanneer een kind naar groep 3 moet. Vroeger was het zo dat er een grens was van 1 oktober, maar die is vervallen. Veel scholen gebruiken nu de 1 januari grens, maar dat is hun eigen keuze. Er zijn ook veel scholen die kinderen van voor 1 oktober over laten gaan, kinderen jarig tussen 1 oktober en 1 januari apart bespreken en kinderen van na 1 januari nog een jaartje laten kleuteren. Het is niet "officieel laten zitten" als een kleuter van december nog een jaartje extra in de kleuter klas zit. Zolang het kind maar op 14 jarige leeftijd maar klaar is met de basisschool. In groep 1 en 2 kan je niet blijven zitten.
Mijn zoon gaat ook over naar groep 2 en is 1 januari op school gekomen. Als hij na groep 2 over zou gaan naar groep 3 is hij 5,5.
Dat zou hier ook zo zijn en dat vonden wij te jong, zeker voor een jongetje , dus die gaat nu nog een jaar grope 2 doen maar dan met een eigen leerprogramma en al wel leren lezen, schrijven en rekenen erbij
Omdat ik vind dat hij anders te kort kans heeft om te kleuteren. Daarnaast is hij snel vermoeid en heeft hij lang niet volledige schoolweken gehad. Hier is ook een combinatie 1/2, dus als hij toch toe is aan meer, kan hij zo aan de werkjes ed van groep twee mee doen. Ik vind een oktobergrens oid niets mis mee. Of alle kids van okt en nov die apart en kritisch besproken worden. Waarom zo snel door naar een volgende klas?
Mijn zoontje gaat over 2 weken beginnen in groep 3. Hij is van 1 okt. '09. Ik weet dat hij er cognitief wel aan toe is (loopt op de dingen die zijn interesse hebben mijlenver voor), maar of ik er heel blij mee ben... ik weet het nog niet. Hij komt van speciaal onderwijs en gaat nu over naar regulier. We zullen zien. Op school hanteren ze volgens mij ook de januari-grens maar er wordt wel naar elk kind apart gekeken.
Vanwege je onderschrift, ga ik er even van uit dat hij autisme heeft? In dat geval zou ik zelf denken dat groep 3 juist wel fijn is: meer structuur, meer op de stoel. Voor een kind met autisme lijkt me dat juist wel fijn en veel overzichtelijker dan de kleuterklas?