Ons dochtertje van 4 jaar wordt steefs mondiger, tuurlijk ze gaat nu naar school en naschoolse en gaat met oudere kinderen om. Maar wat tegenwoordig uit haar mond komt Stommerd Jij bent stom Stom wijf Ik gooi je hoofd eraf Ga maar dood jij Dit zegt ze vooral tegen mij (mama) op school en naschoolse zegt ze dat niet luisterd goed. Smorgens begint het al onderbroek zit niet goed. Legging zit niet lekker. Jurk is te kort die jurk te lang. Zit me staart wel strak. Zitten me schoenen goed...dit vraagd ze 10x achter elkaar. Alle deuren moeten dicht En ga zo maar door Pfffff iedere ochtend weer het is nooit gezellig smorgens. Is dit een periode die overgaat?
klinkt als een groet behoeft aan controle. Dit heeft mijn zoontje ook. Vaak wordt dit nog versterkt door nieuwe situaties. Mijn zoontje is in het geheel nogal pittig. Ik ben nu bezig in het boek temperamentvolle kinderen. Het llijkt wel of dit op mijn zoontje geschreven is zo herkenbaar.
Ik vind de leeftijd 4-5 jaar de moeilijkste die er is. Onze dochter is inmiddels 6,5 en weer helemaal haar lieve, blije vrolijke zelf. Het is inderdaad een fase, maar wel een enorm lastige. Ik zou zelf trouwens wel blijven optreden tegen dit soort gedrag en vooral veel met haar praten over de dingen die ze doet en zegt (op een moment dat ze rustig is..).
Mijn dochter is 2 weken jonger en we zijn ook regelmatig in een gevecht verwikkeld. We krijgen regelmatig een grote mond en moeten alles 5 keer zeggen. En dan is het nog afwachten of het gebeurt. Andere momenten is ze wel weer vreselijk lief en behulpzaam. Ik ga er maar van uit dat het een fase is en dat hij snel over gaat.
Mijn zoontje van 4,5 kent ook veel boze en brutale momenten. Vooral goed kijken en luisteren naar onderliggende problemen. Verder grenzen consequent aangeven en op reageren. Het gaat vast weer over.....!
Hoi, Misschien helpt het om je in wat opvoed literatuur te verdiepen? Ken je het boek How2talk2kids? Vind ik zelf heel mooi en duidelijk en hoor ik veel positieve verhalen over. Er is ook een cursus van. Overigens geloof ik wel dat je elke opvoedmethode moet gebruiken zoals hij bij jou past. Dit boek hebben ze in de meeste bibliotheken wel te leen. Opvoeden is gewoon een zware en moeilijke taak en iedereen moet door moeilijke fases heen. Je zou ook naar het opvoedspreekuur van het cb kunnen gaan of naar het inloopspreekuur en je zorgen uiten.
Ik vond het ook vreselijk om te zien dat mijn lieve dochtertje zo enorm veranderde vanaf dat ze naar school ging. Herkenbaar dus. Wat iemand hierboven al typte: het klinkt als controledrang. Ze zit ineens heel de dag op school, moet waarschijnlijk overblijven en naar de bso. En dat allemaal bij vreemde mensen en kinderen. Dat is nogal wat! Hoe reageer je zelf op de uitspraken van je dochter? Hier hielp en helpt het te zeggen dat het geen lieve dingen zijn om te zeggen en te vertellen dat ik er heel verdrietig van word. Je zou zelf in de ochtend heel rustig kunnen reageren. Dus bijvoorbeeld als ze haar kleding aantrekt meteen vragen: "Zit je legging wel lekker?" Door zelf rustig te vragen hoe het gaat, kun je boosheid van haar kant voorkomen. Wat ik ook weleens deed (&doe), is mijn dochter knuffelen als ze heel boos doet. Dat wil ook wel eens helpen. Veel succes ermee. Het is moeilijke fase, voor zowel jou als jouw dochter.
Ben wel met je eens ook mijn meisje van 5,5 vind ik niet een van de makkelijkste. Zoon was pittig als peuter maar mijn dochter als kleuter Als dit een voorbode is van de pubertijd voor over een paar jaar dan kan ik denk mijn borst nat maken ze heeft een ) pittig' karakter. Waar andere kinderen op gegeven gaat zijn gerust nog even door. Op school trouwens niet daar is ze een engel maar thuis