Het was voor de vakantie 'mag ik een snoepje?' 'mag ik iets lekkers?' voor en na. In de vakantie begonnen met zoiezo minder (1 zak met uitdeelzakjes) snoep mee te nemen voor in de auto tijdens onze autorit. Veel gezonde tussendoortjes en op vakantie hebben ze (doordat het er gewoonweg niet meer was en ik het dus ook niet in de Franse supermarkten heb gekocht) er eigenlijk ook niet meer echt om gevraagd. Nu we weer thuis zijn en er lekker buiten wordt gespeeld. Krijg ik de vraag weer steeds vaker. Wij hebben een kast met allerlei lekkers (koekjes, snoep en chips) . Maar zit eraan te denken om dit gewoon volledig te verwijderen. Gewoon niet meer in huis halen. Op = op en als het er niet is dan word het ook niet gevraagd. Nu had ik het er met mijn man over maar we zijn het erover eens om het geen 'verboden vrucht' van te maken. Dus een klein potje snoep voor als ze een keertje een tussendoortje willen met hun vriendjes. Ik denk dat ik nu tot ze doordring... Was ik maar nooit begonnen aan al die lekkere snoepjes...
Hier is het ‘s middags een snoepje of koekje of wat chips en dat weten ze. Op andere momenten hoeven ze er dus ook niet om te zeuren (doen ze dat wel herhaaldelijk, dan mogen ze ‘s middags rauwkost, fruit of een extra boterham ofzo ).
Hier is de regel: 1x zoet per dag. En dat mogen ze invullen hoe ze zelf willen. Dus óf een glas limonade, óf een boterham met hagelslag/pasta óf een snoepje. En ze weten heel goed dat als het op is voor die dag, het ook gewoon op is. De oudste vraagt er dan niet om. De middelste probeert het nog wel eens, maar accepteert het ook meteen als ik vraag of ze al gehad heeft vandaag. Genoeg uitzonderingen trouwens. Schooltraktaties tellen niet mee, en als we bezoek hebben met een koekje bij de koffie is dat ook bonus. Maar de suikerinname en het gezeur zijn zo een heel stuk minder iig.
Hier mogen ze s middags, dus 1x per dag iets uit de trommel en een beker diksap erbij. Verder fruit groente en water. Dat weten ze dus dat is nooit een discussie hier en vragen er ook nooit om s ochtends. Water pakken ze ook uit zichzelf
In de vakantie een beetje laten gaan, en als we op een feestje zijn ben ik ook heel soepel. Maar nu ze weer naar school gaat is het: 1x per dag limonade en na school 1 iets lekkers En dat gaat eigenlijk prima, vinden wij.
Zo doen wij dat ook. In de vakanties doe ik niet zo moeilijk, maar als ze naar school gaan hebben we vaste momenten.
Hier mag ze in het weekend (vrij, zal, zo) 's middags een snoepje. De andere dagen 's middags een koekje, rijstwafel oid. Qua drinken mag ze kiezen tussen water, limo en thee. Ze wisselt hier zelf voldoende in af vind ik. Verder zijn er nog wel uitzonderingen zoals traktaties, feestjes ed. Met beleg hebben we ook een weekendmandje. Hier zitten dingen als hagelslag, chocopasta, speculoos ed. Anders wil ze dit op iedere boterham en heb ik iedere keer strijd met haar.
Met mijn achtergrond als tandartsassistente wil ik mijn kinderen natuurlijk ook behoeden op tandbederf. En probeer ik tot ze door te dringen om per dag 7 eet&drink momenten te hebben. In die eet&drink momenten kan dan dus wel een glas ranja of sap Als er tussen de momenten nog dorst is dan water, thee of melk. 7 eet&drink momenten is op zich wel haalbaar: 7.30 ontbijt 10.15 fruit & ranja op school 12.00 boterham & melk 15.00 fruit & ranja op de bso 17.30 avondeten Dus in principe houden we er nog 2 over. Die worden in de meeste gevallen genuttigd rond16.00 & 18.30 (iets lekkers samen met buurtkinderen)
Onze knul is jonger maar we hebben bijna nooit snoepjes in huis, na schooltijd 1 glaasje ranja, thee en water mag altijd. Hij eet een rijstwafel, cracker een koekje is ook geen probleem. Gewoon 1 ding en tusse 17.00 en 17.30 gaan we al eten
Wij hebben hier jaren geleden met de kinderen de afspraak gemaakt dat ze noeteer om lekkers mogen vragen. Ze krijgen het heus wel, 1x per dag, maar wij geven het en we willen geen gezeur. Het begon hier namelijk voor het ontbijt al en als we dan zeiden 'nee we hebben nog niet eens ontbeten' dan promoten ze een boterham naar binnen en vroegen ze het gelijk weer. De regel hebben we nu niet meer echt, maar het is hier een gewoonte geworden dat wij ze af en toe iets lekkers geven en ze vragen er nooit om. Echt ideaal. Verder mogen ze wel gewoon fruit en rauwkost de hele dag door en boterhammen als ze willen enzo (1 x zoet beleg en de rest hartig)