Contract niet verlengd, eigenlijk nog in ziektewet.

Discussie in 'De lounge' gestart door laravelk, 19 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Dit wordt een lang verhaal.

Het contract van mijn vriend loopt 1 dec. af en zal niet worden verlengd. Sinds 7 nov. zit hij thuis met rugklachten door de fysieke werkzaamheden die hij uitvoert. Hij is bij de huisarts en fysiotherapeut geweest en beiden beamen dat hij nog niet hersteld is. De bedrijfsarts heeft vorige week telefonisch contact met hem gehad en kwam tot de conclusie dat binnen 1 a 2 weken lichte werkzaamheden hervat zouden moeten kunnen worden mits er een oplossing voor het vervoer van en naar het werk zou komen. Gisteren is besloten dat hij dus met het openbaar vervoer zou gaan en vandaag weer aan het werk zou gaan. Mijn vriend heeft namelijk aangegeven dat hij liever weer wat probeert te werken, hij zit niet graag thuis. Daar aangekomen werd er aangegeven dat men het contract niet gaat verlengen en dat men graag wil dat hij per direct thuis blijft. De eis is dat hij dan tot het aflopen van het contract, vakantiedagen en overuren opneemt met verlies van loon en dat er een gezondverklaring afgegeven wordt. Dit roept vragen op, want door de de gezondverklaring komt hij niet meer in aanmerking voor de ziektewet en zullen wij dus de financiele gevolgen van het besluit moeten dragen.
    Twee vragen dus.
    1. Mag er een gezondverklaring afgegeven worden als de werknemer niet hersteld is en dit ook beaamd wordt door de fysio en bedrijfsarts?
    2. Mag mijn vriend verplicht worden zijn vakantiedagen en overuren op te nemen ter overbrugging tot het aflopen van zijn contract?

Hoe langer we er over nadenken, hoe incorrecter het aanvoelt. De klik tussen werkgever en werknemer is er niet dus vindt mijn vriend het niet erg dat het contract niet verlengd wordt, maar het voelt wel alsof de werkgever het zich financieel zo gemakkelijk mogelijk wil maken in ons nadeel. Heeft er iemand verstand van dit soort zaken?

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

#2 mimi83, 19 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2013
    nee ziek is ziek. Dus vriend moet dan ziek uit dienst worden gemeld. Niet accoord mee gaan.

wat betreft vakantie uren en verlof dagen opnemen daar zou ikzelf dan wat soepeler mee omgaan maar dan dus wel over de uren die hij nu zou werken en niet voor het gedeelte dat hij ziek is.

uwv op de hoogte stellen sowieso dat zijn contract niet verlengd word maar dat hij in reïntegratie zit en gedeeltelijk ziektewet.

edit ... Aangepast.

3. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Misschien even navragen bij het juridisch loket?

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.130
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Nee hoor. Als je contract afloopt hoeft je werkgever dat niet te verlengen. Je mag alleen niet ontslagen worden als je ziek bent. Als je contract afloopt is dat heel anders.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

nee klopt ik haal ze door elkaar ziek uit dienst neem UWV je over. En als je vast contract hebt moeten ze 2 jaar ziek betalen omdat ze je niet mogen ontslaan.

sorry, heb mijn oorspronkelijke post aangepast.

6. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hij zal ziek uit dienst gemeld moeten worden bij t UWV.
    Vakantiedagen ed hoef je nu niet op te nemen, alleen als je met goedkeuring van je werkgever al vakantie gepland had.

7. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Nee, beter melden moet je niet doen als hij dit niet is.
    Als je je man beter meldt, dan moet hij die dagen opnemen dus is alleen in belang van werkgever.
    Als je man ziekgemeld blijft bij uwv, moeten die dagen uitbetaald worden en behoudt hij zn rechten van ziektewet.

Het enige wat wel helemaal juist is en wat mag is dat het contract niet verlengd wordt tijdens ziekte.

8. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Nee dit mag niet! Niet akkoord gaan dus. Hebben ze bij mij ook geprobeerd. Is ze niet gelukt.

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Niet beter melden. Hij wordt gewoon ziek overgenomen door uwv en zal van hun 70% van zijn laatst verdiende loon door betaald krijgen . Uiteindelijk moet hij komen voor controle bij een arbeidsdeskundige die hem of nog niet beter verklaard en dus nog ziektewet krijgt en uiteindelijk een wia aanvraag ( pas na 1,5 jaar ziek zijn en dat zou wel niet zover komen) of beter en stuurt hem door naar de ww.

Totdat het contract loopt moet de werkgever hem gewoon doorbetalen en dus over laten nemen door uwv. Je vakantie uren etc mogen hiervoor niet gebruikt worden. Werkgever moet aan tonen dat hij er alles aan heeft gedaan hem weer aan het werk te krijgen door aangepast week aan te bieden bijv.

Zelf ben ik dec vorig jaar tijdens ziekte ontslaan omdat ik niet werd overgenomen bij failliet gaan van het bedrijf. Contract wordt dan automatisch ontbonden en werd overgenomen door uwv.
    Niet intrappen dus en vooral niet beter laten verklaren als hij dat nog niet is.

10. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Bedankt! We hebben ondertussen dezelfde vraag al aan de bedrijfsarts gesteld en wachten op haar reactie.

Deel Deze Pagina