Wanneer is het kdv eigenlijk verplicht zo'n ongevallen formulier in te vullen als er iets met een opgevangen kindje gebeurd (tbv controle ggz?)?? Mijn zoon zit dus op het kdv en heeft zo'n 2 mnd geleden zijn pols gebroken (twijgbreuk) op het kdv door een val (leidster zeiden dat er niks was maar een dag later bleek toch anders). En gisteren kwam hij thuis met een blauw en dik oog. Volgens hun gestruikelt over iets en op het houten keukentje gevallen. In beide gevallen heb ik niks gezien/gehoord qua ongevallen formulier etc. Toen mijn dochter een baby was zat zij ook op het kdv (een andere) en kreeg ze de opvangboekjes op haar hoofd (plank waarop ze stonden liet los) met als gevolg een blauw oog en toen kreeg ik zo'n formulier in handen die ze hadden ingevuld. Hadden ze dit in beide gevallen bij me zoon ook moeten doen? Je zou haast denken dat ik me kind mishandel, terwijl de plekken die hij heeft komen doordat er telkens iets op het kdv gebeurd.
Zij moeten idd van beide gevallen een formulier invullen maar hoeven het formulier niet aan jou mee te geven. Een mondelinge overdracht met toelichting is voldoende. Je kan natuurlijk altijd vragen wat de verdere stappen zijn nav het ongeval. Het formulier aan jou meegeven is iig niet verplicht.
Ouders krijgen hem bij ons over het algemeen niet te zien geloof ik, maar wij vullen ze wel altijd in. Zeker bij zulke ongelukken die jij beschrijft. Je zou ze op kunnen vragen, officieel moeten ze wel ingevuld worden. Hoeveel leidsters zijn er op zijn groep? Wij bellen met dit soort ongelukken meteen de ouders om ze op de hoogte te brengen trouwens.
Geen idee hoeveel leidsters er zijn. De babygroep (waar hij officieel nog onder valt) en peutergroep zijn altijd samen volgens mij. Als ik hem om 7.30 uur breng zijn er 1 of 2 leidsters aanwezig. Hoeveel er in de middag zijn weet ik niet omdat mijn moeder hem ophaalt. Maar in de sommige gevallen dat ik hem ophaalde zag ik 3, soms 4 leidsters rondlopen. Ik ben overigens in beide gevallen niet gebeld. Zijn armpje hield hij na de opvang telkens langs zijn lichaam en op het kdv zeiden ze dat hij hem daar gewoon gebruikte (in de tijd tussen vallen en ophalen zat 2 uur).
Graag gedaan. Wat bij mijn organisatie gebeurt is dat ik het formulier invul en moet geven aan de leidinggevende en zij aan de directeur. Deze moeten het beide ondertekenen en dan doe ik het in de kwaliteits klapper voor de GGD wanneer er vraag naar is. Een actie die ik zal ondernemen met het ongeval struikelen en vallen op een voorwerp is tussendoor het speelgoed opruimen en alle scherpe randen etc afschermen. Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk ondat het ook een klunzig ongelukje kan zijn en dan net op een plekje waar dat kastje stond. Je kan de kast wel weghalen en ergens anders neer zetten maar dan kan t daar ook gebeuren tussendoor het speelgoed opruimen moet eigenlijk altijd een actie zijn, ook voor het vernieuwen van de uitdaging. Heb je zelf een idee dat ze daar niet goed op de veiligheid letten dan kan je altijd vragen hoe het gesteld is met de RIE (risico inventarisatie) en wanneer ze die bijgewerkt hebben. Dit moet 1x per naar maar tussendoor altijd in de gaten houden. Heb je nog meer vragen mag je ze altijd in een pb sturen.
Ik ga eens ff onderzoek doen ik vind namelijk dat hij daar veel (kleine) ongelukjes heeft... thuis ligt er veel meer speelgoed op de grond als hij wakker is en hier gebeurd bijna nooit is. Vind ik wat vreemd.
Begrijp wat je bedoelt. Het is echt de onmacht die je voelt als moeder wanneer je kleintje ergens anders valt. Als t thuis was gebeurt met dezelfde blauwe plek is t gevoel anders. Jij was er direct voor hem en kan ook die blauwe plek niet weg toveren maar voor je gevoel heb je er alles aan gedaan om die tegen te gaan. Bij een kdv kan je t niet controleren en geldt alleen het vertrouwen in de leidsters om dat gevoel weg te nemen. Ik kan mij je topic nog herinneren van het arm breukje en toen voelde je al een niet fijn gevoel bij de leidsters dus spreek het uit. Maar dat ga je al doen
Heel officieel horen ouders deze ook nog te tekenen voor je hem in de klapper doet. De ouder(s) en de betreffende leidster die op dat moment aanwezig was. Ontopic zou hier gewoon om vragen en wanneer ze dit nog niet hebben gedaan alsnog te doen
Vergeet niet dat er op een kdv nog (bij ons iig) 15 kinderen rondlopen/kruipen. Er gebeuren de hele dag door ongelukjes, kinderen die vallen/struikelen/tegen elkaar op botsen. Een kdv met thuis vergelijken kan eigenlijk niet
Voor dit soort ongevallen moet dat absoluut ingevuld worden en ook ZEKER aan ouders laten zien want die moeten er voor tekenen.
Wij vullen hem digitaal in, ouders hoeven hem niet in te zien of te tekenen. Mag waarschijnlijk wel, maar nog niet voorgevallen dat een ouder dat vraagt. Bellen doen we alleen als een kind naar de huisarts moet of het kindje zo verdrietig blijft dat hij beter opgehaald kan worden. Bij ons zijn het altijd dezelfde kinderen waar iets mee gebeurt, denk dat het ook een beetje aan het spel van het kind ligt.
Klopt... kleine ongelukjes kan altijd gebeuren, maar een twijgbreuk of een dik en blauw oog vallen vind ik net ff wat anders . Maar ik ga gewoon vragen om die formulieren en kijken of ze die hebben ingevuld Een reeds ingevuld formulier zegt m.i. ook iets over de veiligheidinventarisatie
Niet slim om ouders niet te laten tekenen! Als er bij jullie een lichte kneuzing oid plaatsvindt en thuis nog eens valt waarbij er een breuk komt en ouders dat op jullie verhalen ben je goed de sjaak. Door het tekenen heb je bewijs dat ouders al van de 1e val af wisten en weten dat ze voorzichtig moeten doen.
Ik werk in de kinderopvang, wij moeten bij alle ongevallen waarbij je moet handelen ( koelen/ehbo doos nodig) een ongevallen registratie invullen.
Pff zeg, zo kan je alles wel laten tekenen. Dat schept weinig vertrouwen. Ik zou daar als ouder meer een probleem mee hebben.