Pastasaus baby-proof

Discussie in 'Voeding' gestart door Luuz, 22 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    hallo dames,

Ik wil komende week macaroni of nasi maken.. Maar nu gebruik ik voor mezelf altijd saus uit een pakje die L. natuurlijk niet mag hebben..

Wat is een lekker recept voor pastasaus voor over de macaroni/nasi?
    Hij is inmiddels ruim 8 maanden en sinds 2 weken eet hij volledig met de pot mee.. Daarvoor wilde hij alleen potjes en weigerde hij vers eten.. Moet het liefst nog wat neutraals zijn dus niet teveel smaken door elkaar zeg maar.. Wil niet het risico lopen dat hij vers eten weer gaat weigeren.. (snappen jullie het nog:D)?

Alvast bedankt..

2. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hoi hoi,

Ik koop meestal van die blikjes tomatenpuree zonder toegevoegd zout. Een heel blikje puree en hetzelfde blikje water erbij. Dan gehakt (runder) en soepgroenten erbij. Elleboogjesmacaroni en wat gerapste kaas erover en klaar!

Heel simpel, maar wel lekker!

Groetjes,
    Josien

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Zijn dat die kleine rode blikjes?
    hij staat elk geval genoteerd..

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ja, die bedoel ik.

Voor nasi doe ik het trouwens nog wel uit een pakje. Ben ik niet blij mee, maar ik weet nog geen alternatief. Dus als iemand daar nog tips voor heeft: graag!

Btw... Sam vindt pittige nasi wel heeeeeeel lekker ;).

5. adi

adi Niet meer actief

Hier werkt de volgende super:

- gehakt goed doorbakken (zonnebloemolie erbij, hebben kids nodig);
    - klein gesneden courgette, paprika, wortel (of wat dan ook) erbij
    - verse kruiden erbij doen (koriander hier meestal);
    - een beetje water erin, wokdeksel erom en heel even laten smoren, zodat de groenten goed zacht worden.
    - dan een blikje zoutloze tomaten of verse tomaten erbij doen, even laten pruttelen en klaar!!

Ik kook tegenwoordig die kleinste macaroni, die is precies goed qua grootte

6. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Heb je het kookboek Opperdepop van AH? Daar staan leuke receptjes in! Hier het macaronirecept daaruit:

- elleboogjesmacaroni koken, op het laatst broccoli meekoken
    - 1 eetlepel boter in een pannetje smelten, 1,5 el bloem erbij roeren
    - 150 ml melk (of opvolg of moedermelk) toevoegen, roeren tot je een dik en glad sausje krijgt
    - geraspte kaas en mespuntje nootmuskaat erdoor

Ik hou zelf niet van die melksausjes ;), dus je kan ook heel makkelijk pastasaus maken met roergebakken runtergehakt (in olie), italiaanse roerbakmix (al koop ik meestal losse groente en snij het zelf, ui, winterwortel, paprike, champignin, courgette...) en gezeefde tomaten erbij. Eventueel nog rijpe (tros) tomaten ontvellen en erdoor, jammie!

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Nee heb dat boek helaas niet.. al gevraagd bij de AH hier in de buurt maar die hebben het ook niet meer...

Ga elk geval groenten met tomaten even proberen..eerst even wat gehakt door de aardappelen doen om te wennen aan de smaak.. Gehakt heeft hij nog nooit gehad namelijk.. Dan eind van de week aan de slag met pasta:D

8. tulip

tulip Niet meer actief

Deze is hier favoriet:

courgette en champignons in stukjes aan bakken in een hapjespan. Dan ah tomatenblokjes (eigen merk, geen zout) erbij doen, even 5 minuten door laten koken. Dan kun je de saus nog pureren als dat nodig is.

Eigenlijk gebruikte ik altijd die tomatenblokjes en gooi er dan steeds wat anders door, paprika, courgette, champignons e.d.

9. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier is het recept uit Opperdepop wat Miffy beschrijft een groot succes. Ik moet er wel even bij vermelden dat dit voor 2 a 3 porties is.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tot ze een jaar waren deed ik de pastasaus voor ze zonder vlees. Meestal allerlei groente in stukjes roerbakken en een blik tomaten erbij en groene kruiden.

Bij pastasaus over nasi kan ik me eerlijk gezegd vrij weinig voorstellen.

Ik gebruik nooit mix voor nasi. Ik bak ui en knoflook met wat sambal, trasi en spek en doe er dan gekookte rijst door en dat breng ik op smaak met ketjap manis en peper en zout. Soms gekookte kip (aan flarden getrokken) of ham i.p.v. spek.

Voor de kleintjes deed ik er vaak roerei door (en wat minder ui en knoflook) i.p.v. spek, en van die lekkere grote groene diepvrieserwten of een klein blikje uitgelekte jonge capucijners (bonduelle). Sambal vonden ze prima, al was ik er wel voorzichtig mee.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

He getver! Grapje!:D

Rode saus is zoooo makkelijk:

Rundergehakt rul bakken in margarine of wat boter en kruiden met een snuf peper en wat parikapoeder (na 9-12 maanden, dan kan je ook een uitje en knoflook fruiten)
    verse groente erbij in kleine stukjes: paprika, courgette, champignons, venkel, wortel e.d.
    dan een blik ongezouten tomatenblokjes
    verse of gedroogde Italiaanse keukenkruiden
    beetje in laten koken totdat het niet meer zo nat is en de groente beetgaar

door de volkorenmacaroni of penne of fusili roeren en klaar!

12. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    zo, net boodschappen gedaan :D
    haha ja pastasaus over de nasi klinkt niet zo lekker haha..bedoelde rijst eigenlijk;)

Heb gehakt, groenten en tomatenblokjes (en puree) gehaald.. blokjes zijn van heinz, zie er niet op staan dat er zout in zit dus zal wel zonder zijn denk ik? voor de zekerheid zoutloze tomatenpuree gehaald :D
    word smullen vanavond haha..

13. zogelukkig

Goed zo, maak er wat lekkers van!:)

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat uitje en de knoflook kan ook vanaf 6 maanden. De meeste kinderen vinden eten met veel smaak eraan vaak heel lekker. Kruiden e.d. kunnen prima in combinatie met ingrediënten waar je van weet dat ze goed bij je kindje vallen (6 maanden is dan misschien wat vroeg maar als je bijvoorbeeld gehakt, tomaten e.d. al geprobeerd hebt en dat gaat goed, kun je prima knoflook e.d. toevoegen)

15. zogelukkig

Ja, bij een kindje dat geen last heeft van darmkrampen e.d. zou je wel eerder ui en knoflook kunnen geven. Ik gooide denk ik met 8/9 maanden knoflook erdoorheen en nog wat later ui. Prei hebben we geprobeerd en dat gaat niet goed; extreme winden en krampen, die laten we dus achterwege.

16. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Mijn recept:
    wat gehakt en soepgroenten klaarmaken. Daarna wat gepelde tomaten er doorheen (uit een blikje) en een klein beetje kaas. En smullen maar!

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat is precies de manier. Goed kijken waar je kindje goed op reageert en 'makkelijke' dingen eerst. Hier een kindje wat bruine bonen super lekker vindt maar de dag erna toch wel heeeeeel veel moet poepen. Hij heeft er geen last van maar toch beperken we het maar.

Prei hier gelukkig geen last van want dat is sinds kort een grote favoriet! (een receptje van man... manlief helemaal trots ;))

18. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    L. reageert echt nergens op.. zelfs niet op bruine bonen.. kan daar rustig een bord van leeg eten zonder iets aan zijn luiers te merken de volgende dag..

Wil het het liefst nog wat neutraal houden, dus niet te scherp of té veel smaken door elkaar omdat hij nog niet zolang vers eten wil eten.. ben met vers helemaal overnieuw begonnen.. aardappelen met wortels, boontjes, bloemkool e.d.

19. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Nou dat wordt m dus niet haha.. hij vond het vreselijk.. 3 happen, meer kreeg ik er niet in.. heb maar potje bruine bonen gegeven en die ging er met smaak in.. we verzinnen gewoon weer wat anders en anders proberen we het over een paar weekjes gewoon weer:)

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    En als je 'm bijv. penne geeft, dat is makkelijk zelf te eten, beetje saus erbij, dan is het ook interessant? Hier persoonlijk een voorkeur om kindjes zoveel mogelijk zelf te laten eten.
    Hier gaat het ook spelenderwijs en het is erg interessant om papa en mama na te doen.

Deel Deze Pagina