Tips emails organiseren…

Discussie in 'De lounge' gestart door cowgirl80, 13 jun 2025 om 10:25.

1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.043
    6.785
    113
    zuid-holland zuid
    Ok ik een probleem; ik heb dus bijna 25000 ongelezen mails in mijn inbox :oops:
    Mijn systeem is: ik scan iedere dag even door de nieuwe mails en als er iets is wat actie nodig heeft dan maak ik een taak aan op mn todolijst. Maar ik gooi nooit iets weg ofzo. Ik weet ook niet waar ik moet beginnen en ik ben ook bang dat ik per ongeluk de verkeerde dingen weggooi, bevestingen van de vakantie etc.
    Maar met mijn huidige systeem zie ik soms dingen over het hoofd, zoals rekeningen bijvoorbeeld! Zo irritant, rekeningen via email!

Ik wil eigenlijk mijn leven beteren. Op mijn werk hanteer ik hetzelfde systeem en dat werkt daar op zich ook met hetzelfde mankement dat ik regelmatig dingen over het hoofd zie, omdat 1 belangrijke mail verstopt zit tussen 10 onbelangrijke mails.
    Dus vertel me jullie mail-sorteer lifehacks!!!

2. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.192
    1.669
    113
    Mails waar ik nog wat mee moet doen staan op mijn werk in de inbox. Heb er al iets mee gedaan, sleep ik ze naar een mapje met het onderwerp waar het betrekking op heeft.

En prive ontvang ik veel nieuwsbrieven etc. Degene die ik niet interessant vind etc die gooi ik gelijk weg. En af en toe laat ik mezelf ook van mailinglists verwijderen.

En rekeningen etc probeer ik eigenlijk gelijk voor betaling klaar te zetten in de bank app.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  3. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.321
    6.839
    113
    Ik loop 1x per maand al mijn mails langs en gooi ze weg, verplaats (bijv mails over school) of voer de actie uit. Bijlagen met bijv nota's sla ik op, mail gooi ik dan wel. Deleted items gooi ik dan ook weg. Alle sent items ouder dan een jaar gooi ik ook weg. Ik heb eigenlijk nooit mails ouder dan een jaar in mijn mailbox.

Ik heb ook een hotmail account voor bestellingen en nieuwsbrieven. Daarvoor heb ik regels anagemaakt, zodat ze na x dagen verwijderd worden. Hotmail verwijdert sowieso zelf de sent en deleted items.

Data-opslag kost heel veel CO2, dus goed om ook digitaal op te ruimen.

chrystel73 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.043
    6.785
    113
    zuid-holland zuid
    Ja dit is wel een goede motivatie om er echt wat aan te gaan doen! Ik weet alleen niet hoe ik nu nog zo kan beginnen…

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.321
    6.839
    113
    Kun je niet al je mail selecteren en dan de meest recente deselecteren? Of zitten er in die 25000 mails ook nog mails die je moet bewaren? Mijn ervaring is (zowel werk als prive) dat je bijna niets meer doet met mails ouder dan een half jaar. Dus met een beetje speling zou je alles ouder dan een jaar kunnen weggooien.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.555
    36.535
    113
    Ik werk mijn persoonlijke email elke dag bij. Als ik er nog iets mee moet doen, dan blijft het in de inbox, anders gelijk in het archief. Nieuwsbrieven meld ik mij gelijk weer voor af, want ik wil zo min mogelijk onnodige mails ontvangen. Alle belangrijke mails bewaar ik 5 jaar en daarna gooi ik het aan begin van het jaar in 1x weg.

Op mijn werk gebruikte ik een zelfde soort systeem, maar dan verdeelde ik alles nog verder onder in mapjes. Zoveel mogelijk gelijk afhandelen iig.

7. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.038
    2.396
    113
    Ik heb privé en werk mapjes gemaakt in e-mail. Dingen die ik wil bewaren gaan daar naar toe. Dus mapje vakantie en daar binnen evt nog verschillende jaren. Pas slepen naar het mapje als de actie is afgerond (dus rekening eerst betalen). Verder zou ik proberen elke dag zo 100 e-mails te doen. Weggooien wat weg kan. Begin evt halverwege, daar kan waarschijnlijk meer van weg en hoef je niet echt wat meer mee.
    Ik heb heel veel mapjes. Per kind 1 met submappen er onder voor diverse sporten. Een map met bonnen. Een map inloggegevens, gwl, gemeente, telefoon etc. Niet alles in 1x willen doen want daarvoor is het teveel.dus bijv die 100 per dag of juist 1 week per keer of 1 maand. Ik kan ook zoeken op afzender dus als hij te vol is bij mij zoek ik op bijv Kruidvat en kan dan in 1x al die e-mails deleten etc

8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.321
    6.839
    113
    Waarom zou je dit jaren willen bewaren?

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.085
    15.112
    113
    Ik heb op mn werk regels aangemaakt. Anders wordt ik krankjorum. Tig berichten dat er support tickets op mn naam gezet zijn (dat zie ik ook als ik het ticketsysteem open), dan komen de kaartjes vanuit JIRA nog eens voorbij. Alles met "is toegewezen" gaat direct de afvalbak in, dat zie ik wel in JIRA. Alles waar ik in getagd ben blijft in postvak in.

En dan nog loopt mn postvak in geregeld over.

In mn gmail ligt dat weer anders, updates van de kdv blijven maar in de spam komen ongeacht wat ik doe (ligt aan hun verzendwijze echt waardeloos). Geregeld schoon ik social en reclame op, maar dan wel vanaf de pc want op telefoon is t geen doen.

10. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.038
    2.396
    113
    Afhankelijk wat t is. Een reservering hoeft niet, maar bepaalde bonnen weer wel (niet zozeer van vakantie overigens maar algemeen)

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.043
    6.785
    113
    zuid-holland zuid
    Nou er zitten nog hele dierbare mails tussen van mijn overleden ouders bijvoorbeeld. En van toen mijn man en ik net een relatie hadden lange liefdesbrieven… emails aan vriendinnen van vroeger. Die moet ik dan ertussenuit zien te vissen.

12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.321
    6.839
    113
    Bijlagen met declaraties en aankoopbonnen kun je het beste bewaren op je eigen laptop/pc. Dat scheelt weer ruimte in de cloud, hoeven die datacentra weer wat minder hard te werken. Ik heb daarvoor een folderstructuur op mijn laptop.

Voor school bewaar is alles van het lopende schooljaar. Daarna gaat het allemaal weg.

Mails met tickets e.d. vlag ik. Dan hoef ik die niet te zoeken of gooi ik ze niet per ongeluk weg.

13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.043
    6.785
    113
    zuid-holland zuid
    Hah wij gebruiken geen Jira maar Azure, daar heb ik alle notificaties gewoon uit gezet. Krijg ik daar geen mails meer van! Wel nog 1000 andere automatische mails over performance degredations enzo.

wel een goede tip om het vanaf de pc te doen! Interface is daar een stuk handiger voor!

14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.043
    6.785
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ga maar een flag systeem opzetten inderdaad!

15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.321
    6.839
    113
    Dan is het inderdaad lastiger. Ik denk dat je het nog kunt proberen met filters of zoeken op afzender (naam of mailadres). Dan die mails bewaren (opslaan op eigen schijf)

16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.968
    31.638
    113
    Vrouw
    Ik geef mails wanneer is ze lees direct een categorie mee.
    Is er actie nodig, dan krijgen ze een vlag.
    Is er geen actie nodig, maar de info wel relevant dan blijven ze staan.
    Is het afgehandeld dan gaan ze naar een archiefmap.

Alles wat ouder is dan een jaar en een maand gooi ik weg. (Maandelijkse actie)
    Informatie waarvan ik verwacht dat ze langer relevant zijn wordt buiten het mailsysteem opgeslagen (meestal bijlagen)

Elke vrijdagmiddag (actie voor zometeen na de pauze) loop ik door de inbox en archiveer ik wat gearchiveerd kan worden.

Mijn persoonlijke mailbox heeft alleen een postvak in en is 1 grote chaos :roflmao::roflmao:

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.085
    15.112
    113
    @Mamafiets doe ik tijdens de sprintplanning totdat ik op moet gaan letten. :roflmao:

Mamafiets vindt dit leuk.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.968
    31.638
    113
    Vrouw
    Dan zit ik te haken :roflmao:

19. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.306
    396
    83
    In je mail kan je ook zoeken.
    Als je zoekt op naam/ mail adres kan je de dierbare mails eruit vissen en verplaatsen.
    Doe dit ook met andere belangrijke afzenders.

Dan kan je de rest in principe verwijderen.
    En daarna elke dag of week je mail bijhouden en gelijk verplaatsen :)

Succes!

20. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.017
    3.871
    113
    Hier werken die systemen allemaal niet echt, kost me teveel tijd. Ik heb dus gewoon een grote inbox. Geautomatiseerde en logging mails laat ik met regels in aparte mappen komen, in mn prive mail, geef ik meteen een ster aan belangrijke mails, dan komen ze in een soort favorieten mapje en mails die ik wil bewaren zet ik apart. En dan gooi ik regelmatig alles ouder dan 1 jaar gewoon weg.

Deel Deze Pagina