Nieuwe tuin; keramische tegels of betontegels?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 7 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Wij moeten bij ons nieuwbouwhuis een nieuwe tuin aanleggen. Het is nu één grote zandbak, maar het ontwerp ligt er.

We twijfelen alleen enorm of we moeten gaan voor keramische tegels of gewoon betontegels. Het prijsverschil is behoorlijk.

Wel worden beide tegels met voegmortel gelegd zodat we geen last hebben van onkruid.

We hebben nu ook betontegels en opzich prima maar wel heel gevoelig voor groene aanslag, etc.

Wat zouden jullie doen?

2. Deb89

Deb89 Bekend lid

4 jun 2019
    597
    575
    93
    Vrouw
    Wij hebben vorig jaar onze tuinen laten doen en op het pad naar de voordeur keramisch en de rest beton. Het eerste wat groen wordt zijn de voegen, ook die tussen de keramische tegels. Dus dat zul je toch ook moeten schoonmaken. Of daar moeten nog andere oplossingen voor zijn (ander voegsel?), geen idee...
    De betontegels vind ik bij ons meevallen qua groen worden, maar wij proberen de tuin ook wel blad vrij te houden dus vegen veel en mijn man heeft nu 2x de tuin met de hoge druk gedaan (in maart al en in augustus nog eens).

3. dinabloem

dinabloem Bekend lid

9 feb 2023
    937
    625
    93
    Wij hebben ook keramische en beton. Liefst alles keramische maar is duur maar veel beter onderhoud krasvrij groenvrij ect me man is stratenmaker en die ziet t liefst overal keramische veel mooier

4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Ik zou nu voor goedkopere betontegels gaan als je in een nieuwbouwwijk zit, vaak (ver)zakt het e.e.a. nog de eerste jaren, zou zonde zijn als je dure keramische tegels dan breken.

Catou vindt dit leuk.
  5. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Dit idd. Bij ons zag het er niet meer uit, zonde was dat!

Overigens zou ook nadenken over het voegen met dat voegmortel. Water kan dan nml ook niet weg. En ga je de hele tuin doen of hou je ook een stuk tegelvrij?

Vogelinnetje vindt dit leuk.
  6. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    We krijgen ook een grasveld, overkapping met houten vlonders en tuin / border.

De hovenier heeft niks gezegd over keramische tegels die zouden kunnen breken / verzakken. Daar heb ik eerlijk gezegd ook niet aan gedacht :|

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Wij hebben in onze nieuwbouwtuin keramische tegels (vt wonen en mooie eiken houtlook). Wij hebben een relatief kleine tuin, dus de investering viel mee en ik vind het zelf wel heel erg mooi!
    Bij verzakken kan je ophogen en de regels opnieuw gebruiken. Breken heb ik niet over nagedacht, het is hier na 3 jaar (nog) niet aan de orde.

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Vrienden van ons hadden ook keramische tegels met voegmortel, delen zijn verzakt en daardoor loopt het water niet weg en hebben ze iedere keer vieze plassen staan op hun terras.

9. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    We hebben onder onze overkapping trouwens betontegels met een keramische bovenlaag, dat kan dus ook nog :)
    Ook gevoegd en het gehele terras loopt iets af zodat er geen water kan blijven staan / tegen het huis aan kan lopen.

(Jaren 80 wijk, dus zelf geen ervaring met verzakken, maar in dorp hier in de buurt verzakten sommige stukken tuin tientallen centimeters)

10. Butchke

Butchke Niet meer actief

Lees even mee ..

Wij hebben momenteel 1 terras en pad met massief Chinees hardsteen en 1 terras met tibetaans massief graniet. En die laatste is echt niet te doen qua onderhoud. Het hardsteen is bovendien heel gevoelig voor krassen, heel irritant. Dus wij oriënteren om alles te vervangen voor beton met keramische laag.

Puur keramisch is geen optie ivm groot zwembad wat erop moet.

11. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.133
    3.212
    113
    Vrouw
    Hier nieuwbouw uit 2019 (tuin is aangelegd in voorjaar 2020). Buren hebben beton, wij keramisch. Op hun tegels blijft water liggen en die zijn helemaal groen uitgeslagen, onze tegels zijn super snel droog en schoon (geen aanslag). Het was een behoorlijke + op de offerte, maar geen spijt van.

12. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Zeker keramische tegels! Heel makkelijk schoon te maken, echt heel fijn.
    We hadden vorige huis beton tegels en echt de groene aanslag is zo moeilijk eruit te krijgen. En nu nat maken bezem eroverheen en klaar! Vriendlief had laatste met de bbq behoorlijk geknoeid en ook alle vet vlekken er zo af
    hier In een nieuwbouw tuin keramisch laten leggen maar echt onzin dat dit gaat breken hoor, het ligt er nog prachtig bij!

13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Moeten die tegels dan altijd met betonmortel gevoegd worden? Wij kijken volgend jaar ook voor een nieuwe tuin, maar dat voegen zou voor ons een no-go zijn.

Ik weet niet hoe het met tuintegels zit, maar keramische aanrechtbladen zijn inderdaad gevoelig voor breuken. Er mag geen groot gewicht op, maar het hangt ook af van de dikte. Veel keramische aanrechtbladen zijn namelijk dun. Andere materialen zijn sterker.

14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    #14 Huismuisie, 8 sep 2023
    Laatst bewerkt: 8 sep 2023
    Ons werd juist de keramische aangeraden. Daar kunnen ze een andere bodem onder leggen die heel vast komt te liggen.
    Dus op de langere termijn zou het wel mooier moeten blijven.

15. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Ja, klopt, je kunt natuurlijk ook beton laten storten en ze daar op plaatsen.

Huismuisie vindt dit leuk.
  16. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    En keramische tegel moet altijd met voegmortel gevoegd worden idd.

17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Dank je, dan weet ik dat ik daar niet naar hoef te kijken. Wij vinden het belangrijk dat regenwater makkelijk de grond in kan trekken.

18. WinBel

WinBel Actief lid

5 mei 2023
    255
    332
    63
    Vrouw
    #18 WinBel, 8 sep 2023
    Laatst bewerkt: 8 sep 2023
    Ik zou juist betontegels zeggen. In het vorige huis keramisch gehad, sloeg super snel groen uit en kleur werd ook heel snel vager (lag er trouwens al dus geen idee van kwaliteit verder). Het huis ervoor had ik betontegel, als ik 3x per jaar gewoon wat groene aanslagreiniger met water mengde en erop spoot, bleef het keurig antraciet, niet glad en kleur is al die tijd prachtig behouden. Hier hebben we nu Chinees hardsteen, wat een nachtmerrie. Je ziet ieder vlekje en krasje erop, breekt super snel, dus wij gaan komende winter/voorjaar de hele boel eruit trekken en opnieuw laten betegelen. Dat hardsteen zou een lieve duit moeten kosten, maar wat een weggegooid geld i dat zeg
    *Edit het keramisch was trouwens zonder voegmortel, en dat ging echt mega scheef liggen

19. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Mijn nieuwe buren hebben pas keramische tegels laten leggen zonder voegmortel. Dus het kan wel zonder.
    Geen idee hoe lang dat goed gaat, onze tuinen moeten ivm verzakkingen om de 2 a 3 jaar opgehoogd worden, daarvoor lijkt het mij niet de ideale tegel.
    Maar wie weet hebben ze het bewust op deze manier gedaan, behalve eventueel onkruid via de voegen is er geen stukje groen te vinden in hun tuin. :|

20. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Ooh echt? Bij ons zeiden ze dat je keramische tegels alleen kunt voegen. Lijkt mij ook heel lelijk zonder eerlijk gezegd :oops:

Deel Deze Pagina