Ons zoontje van 2 jaar en 2 maanden ging altijd vrij snel slapen als we hem savonds in bed legden. Nu sinds iets meer dan n week is he 1 groot drama. Gillen, schreeuwen, huilen en vooral veel mama, mama, mama roepen (steeds harder). Op n gegeven moment ga ik er maar naast liggen op een matras, hij gilt dan niet meer maar blijft wel kletsen en gaat niet slapen. Ik praat dan niet tegen hem! Laten gillen is namelijk geen optie omdat we nog een kleintje hebben die wel wil slapen. Vaak valt ons zoontje pas tegen 11 uur in slaap. Wat zou het opeens zijn; zomertijd, verlatingsangst? Tussen de middag slaapt hij ongeveer 2 uurtjes en dan valt hij direct in slaapt. Hij geeft ook zelf aan dat hij dan moe is dus dat slaapje laten vervallen lijkt me ook niet slim, of wel??
Misschien toch proberen het middagslaapje te laten vervallen, denk ik..... Mijn dochter heeft dit ook een periode gehad, dat ze 's avonds pas om 22-22.30 sliep. En een middagslaapje van 2,5 uur. Op dat moment dus wel moe, maar in de avond gewoon klaarwakker! We hebben toen toch besloten haar 's middags niet meer naar bed te laten gaan, 1e week wel even zwaar omdat het voor haar ook wennen was, maar ze viel 's avonds wel weer gewoon om 7 uur in slaap. Succes ermee, dit is natuurlijk ook niet gezellig voor jullie.
De leeftijd.. Je kunt proberen wat hij zonder middagslaapje doet, maar mijn jochie had die echt nodig om de dag rond te komen. Ik heb hem wel laten brullen, bij hem zitten hielp ook niet om te slapen (was wel gezellig, niet de bedoeling).. Na een paar dagen hard brullen en 2 weken mopperen was het over, en sliep hij weer als een roosje.. Klinkt misschien hard, maar hij werd al stil als we de trap opliepen, dus had echt het idee dat hij ons om zijn vinger aan het winden was. Hij was ons gewoon aan het uitproberen. De middagslaap en op het KDV gingen wel gewoon, dus de avondslaap zou ook moeten kunnen, was mijn idee..
Mijn zoontje is wel wat jonger, maar sinds ruim een week brult hij ook flink als we hem in bed leggen. Hij is ontzettend bezig met grenzen opzoeken en uitproberen wat mag en wat niet mag. Dat is prima natuurlijk, het hoort er bij. Onze aanpak is om de 10-minuten regel te hanteren. Dat werkt hier prima. Binnen een paar dagen jengelde hij nog maar een minuutje. Ook 's nachts wordt hij nu soms wakker, had hij eerder eigenlijk nooit. Ook dan passen we de 10-minuten regel toe, uiteraard nadat we hebben gecheckt of er niet iets aan de hand is (vieze luier, slokje drinken tegen de dorst etc.). Binnen een half uur slaapt hij dan weer. Maar dit moet wel bij je passen, want je laat je kindje dan dus wel 10 minuten huilen/brullen en dat voelt niet voor iedereen goed. Wij hebben het nooit gedaan toen hij jonger was, maar nu hij zo duidelijk aan het uitproberen is en hij wat ouder is, vinden wij deze aanpak acceptabel.