Ik las onlangs op een forum dat de lodger shelter wordt afgeraden. Deze zou niet ergonomisch zijn en het kindje zou makkelijker ademnood hebben door kin op borst etc. Mijn vraag is nu, bij een ringsling is dit toch exact het zelfde systeem? Wie heeft één van deze twee en welke ervaringen heb je er mee? Wil graag voor de baby on the way één van deze twee.
Voor Mara had ik de lodger shelter, maar deze is bijna niet gebruikt. Zeker niet om te dragen. Een onding vond ik het. Mara hing er helemaal niet lekker in. Veel te onderuit gezakt en in elkaar gevouwen.
In een ringsling zit je kindje strak tegen je borst/buik aan, rechtop. Zo strak, dat als je tegen de rug van je kindje duwt, hij niet dichter tegen je aan komt. Zo zit zn ruggetje in een goede positie en is de ademhaling niet belemmerd. Alle "zakken" waar je kindje in ligt, zijn onverantwoord. Je kindje moet altijd rechtop en goed ondersteund zijn, dus niet zomaar liggen hangen ofzo, maar echt strak en stevig gesteund. Mn moeder heeft zo'n hangmatzak en ik heb een ringsling, ik heb mn dochter 1x in die hangmatzak ( Shelter achtig ding maar dan australisch ) gedaan maar 't is niet te vergelijken, je kan echt niet bukken, springen, rennen of de vaatwasser uitruimen met je kindje in een "slechte" zak en in een goede drager kan je dit dus wel allemaal! ( Springen niet met een pasgeborene, maar met een kindje wat zn hoofd stevig kan houden kan je dus springen rennen en alles met je kind in de zak! )
ik had de shelter, vond het een onding. om te dragen veel te zwaar. zo onhandig verdeeld. en om in de maxi cosi te gebruiken veel te onhandig met die lange dingen eraan, die je wel erachter kunt doen maar is zo onnodig die dingen als je toch niet tilt. bovendien erg warm in de maxi cosi. nee ik heb hem 6 weken in bezit gehad en toen weer op mp verkocht. niks voor mij.
Hier een heel duidelijk filmpje hoe je een ringsling moet gebruiken: Ringsling - buik-aan-buik vanaf dag 1 - YouTube Zo'n zak haalt het niet bij het comfort van een goed aangespannen ringsling!
Bedankt voor de reacties dames! Dus een lodger is blijkbaar geen goede koop... @ Marlett: ik heb net dat filmpje bekeken maar ik vraag me af als dat wel stevig genoeg is aan het hoofdje voor zo'n pasgeboren baby. Ik herinner me nog dat mijn zoontje zijn hoofdje echt niet stevig was vanaf dag één. Ervaring mee?
Iemand trouwens ervaring met tricotti? Dit lijkt me ook handig maar zit die dan wel dicht genoeg tegen je aan?
Een ringsling zit echt stevig genoeg vanaf het begin ja, in het nekje rolde - rol ik nogsteeds - een spuugdoekje, wat een soort kussentje in zn nekje maakt. Hij ligt in principe met zn bolletje tegen jou borst aan en het rolletje zit aansluitend in zn nek.
Inderdaad, een spuuglapje in de doek rollen zodat het een nekrolletje vormt. Ik doe het nu ook nog met bijna 4 maanden. Die Tricotti is erg maat-afhankelijk. Een keer een dikkere jas aan en je zit al met een probleem. Dan kun je beter voor een Soft Structured Carrier gaan als je makkelijk, snel en toch comfortabel wilt dragen. Die kun je huren om te proberen.