Gehoortest voor peuters

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luppy, 7 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Stomme vraag misschien, maar weet iemand of de gehoortest die ze bij babies doen, bij peuters ook gedaan kan worden via het consultatiebureau?

Ik twijfel namelijk over het gehoor van mijn jongste. Hij zegt heel vaak 'wat?" als ik iets tegen hem zeg. Of hij hoort me gewoon helemaal niet. En hij praat erg hard.

Kan natuurlijk dat hij gewoon oostindisch doof is en een harde stem heeft. Maar ik zou het wel eens willen laten controleren.

2. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Zo'n geboorscreening wat ze bij de geboorte doen, daar zou ik niet voor kiezen. Ik zou via huisarts of cb een verwijzing vragen voor een gehooronderzoek bij een audiologisch centrum. Dan testen ze echt goed en niet alleen met die dopjes in de oren.
    Hoe is het met taal/spraakontwikkeling? Want als dit achterligt krijg je meestal zonder problemen wel zo'n verwijzing.

Succes!

3. Koon

Koon Niet meer actief

Bij het cb kunnen ze soms wel een piepjestest doen met een koptelefoon. Weet alleen niet of dat overal kan.

4. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Volgens mij word het gehoor weer getest als ze 3 zijn?
    Tenminste zoiets had ik begrepen;)
    Ik kan het ook mis hebben :)

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hij is 3 en zijn gehoor is de laatste keer op het CB niet getest. Dus ik denk het niet.

Taalontwikkeling. Tja, ik denk gemiddeld. Wel minder goed dan onze andere twee kinderen. Zijn woordenschat is iets kleiner en hij praat iets minder duidelijk en zegt sommige letters ook nog niet goed. Hij praat (heel maf) met een Engels accent. Vooral de R zegt hij op zijn Engels.
    Maar vergeleken met andere kinderen van zijn leeftijd praat hij niet opvallend minder of slechter vind ik. De andere twee praatten gewoon beter.

6. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Ga naar de huisarts en vraag om een verwijzing voor het audiologisch centrum, bijvoorbeeld Kentalis of Auris afhankelijk van je regio. Mijn ervaring is dat ze daar heel kundig verschillende testen doen en echt geschikt voor peuters.

7. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Het kan ook in het ziekenhuis. Je kind is nog te jong voor een druk op het knopje als je een piepje hoort test. Maar in het ziekenhuis kunnen ze de hersenactiviteit meten bij het aanbieden van geluid, met EEG. Je hebt denk ik wel een verwijzing nodig van je huisarts. Als je daar toevallig in de buurt woont kan ik het ziekenhuis in Gorinchem van harte aanbevelen.

8. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Houdt er wel rekening mee dat er bij een audiologisch centrum vaak een wachttijd kan zijn (mijn dochter is aangemeld bij Kentalis voor spraak en hoor en de wachttijd is iets van 5 maanden). Als je het sneller wilt laten testen zou ik bij de dokter navragen of je een verwijzing voor het ziekenhuis kunt krijgen.

Deel Deze Pagina