Hallo, Even een vraagje, ik heb sinds vanmiddag een harde schijf aan de bovenkant van mijn rechter borst. Loopt vanaf mijn tepel naar boven richting de linkerkant. Er zit een bal van ongeveer 5 cm doorsnee en ik voel de melkkliertjes vol zitten. Voelt een beetje als stuwing maar dan niet over de hele borst. Er geen rode schijf te zien en ik heb ook geen koorts, voel me eigenlijk gewoon goed... Misschien dat ik per ongeluk mijn zoontje teveel uit de linkerborst heb laten drinken (soms ben ik weleens in de war, dan weet ik niet meer met welke borst ik moet beginnen). Ik heb net geprobeerd de schijf weg te masseren, en geprobeerd te kolven maar helaas kwam er niet veel uit.... Weet iemand wat dit is en wat ik er het beste mee kan doen??? Koelen of juist warme straal erop??? Zoontje juist uit die borst laten drinken??? Ik hoor het graag, dit voelt gewoon niet super lekker... XXX
tijdens het drinken/kolven aan die borst zoveel mogelijk masseren op die plek in de hoop dat het vanzelf oplost. een ontstekking kun je herkennen aan een harde zeer warme rode plek op/in de borst. ik had een verwaarloosde en nee dat is geen pretje. koorts, pus uit de tepels, rode pijnlijke borsten en kon me armen niet meer omhoog tillen van de pijn. toch maar naar de huisarts gegaan en 3 wk aan de antibiotica gezeten. links in mijn borst nog steeds erg gevoelig en er blijft ene pijnlijke plek in mijn borst zitten. als je het idee hebt dat er ook maar iets van een onstekking zit zou ik morgen even de huisarts bellen voor wat tips. het kan erg snel zijn. bij mijn was het van de 1e klachten (pijnlijke rode plek) tot aan de pus uit me tepels in 1 week gebeurd
Dit is nog geen borstontsteking, maar kan er wel een worden. Heb je misschien een melkblaartje (witte plek bij je tepel?). In ieder geval warm houden, masseren en juist je kleine uit laten drinken. Heb het vorige week ook gehad, heb de kleine de hele nacht (ze komt nog zo'n 2-3 keer) als eerst aan de pijnlijke borst gehad en merkte toen ineens dat de plek weer weg was.
Ik ben nu aan het genezen van borstontsteking.En ik kan je vertellen:Als je dat hebt voel je het wel!!!!! pffffffffff wat pijnlijk...Gaat nu na 4 dagen eindelijk weer de goeie kant op.Succes trouwens!!!
Je kunt de plek proberen weg te masseren onder de warme douche (en zo mogelijk daar kolven/laten drinken). Als je kolft kan het helpen om die niet op de hoogste stand te zetten. Dit omdat de hoogste stand de kliertjes juist kan dichtduwen, zodat er weinig uit komt. Over het algemeen is je kindje het best in een harde plek weg krijgen. Kortom, warmte, massage en aanleggen/kolven. Als de plek ook rood en pijnlijk wordt en je begint je heel beroerd te voelen en koorts te ontwikkelen, is het ook een borstontsteking geworden. Absoluut proberen te vermijden! Heb er hier ook een achter de rug, en heb me zelden zo ziek gevoeld!
Ik heb onlangs een borstontsteking kunnen voorkomen. Mij is aangeraden om het volgende te doen. Eerst je borst koelen, echt een kwartiertje. Daarna je borst verwarmen, ook ongeveer een kwartiertje. En dan legen, dit kan je doen door je kindje aan te leggen, maar ook door te kolven. Wanneer je je kindje aanlegt dan is het handig wanneer je zorgt dat het kinnetje van je kindje bij de harde plek zit. Hier drinkt je kindje je borst het beste leeg. Wat je ook nog kan doen is proberen je borst onder een warme douche wat te masseren. En je kan goed kijken of je een melkblaar hebt, dat is een wit blaasje op je tepel. Deze kan je dan met een gesterriliseerde naald lek prikken. In ieder geval veel succes. Ik hoop echt voor je dat je het kan voorkomen. Een borstontsteking is echt geen pretje! Groetjes Mariska