helemaal helder, bedankt... Maar wat ik niet wist...het is dus zo ALS je te weinig melk op voorraad hebt...en er zelf niet bent...het geven van kv gewoon kan? Ik wil idd ook liever geen kv combineren...maar wil ook niet op een gegeven moment fulltime kolven..maar goed dat is nu natuurlijk nog niet aan de orde...maar wil alvast weten wat me te wachten staat.. Wil zolang proberen bv te geven..dat is mn uitgangspunt
ik heb vanaf week 5 mijn vriend elke dag een flesje laten geven met gekolfde melk om hem er aan te laten wennen. ging meteen goed eigenlijk maar vaak duurt het even (veel geduld!) voor ze door hebben hoe het werkt. hij wil trouwens veel beter drinken uit een flesje als mijn vriend die geeft, bij mij doet hij iets moeilijker. ik heb het ook veel minder gedaan. ik heb doodgewone avent flesjes, en geen idee wat voor ijsblokzakjes. ik kijk gewoon hoeveel ik gekolft heb (via maatstaf op flesje), dan giet ik t met een trechter in ijsblokjes zakje, kijk ik hoeveel comparteminten er gevuld zijn en zo weet ik hoeveel 1 compartiment ongeveer is.komt niet zo precies want mijn zoon drinkt ook zelden exact dezelfde hoeveelheid uit een flesje. nu meestal tussen de 70 en 100 cc en hij is ruim 3 maanden. zoalng hij uit de borst goed blijft drinken vind ik alles best. af en toe iets minder uit een flesje doe ik niet moeilijk over zolang hij goed groeit.
je kunt je kindje heel langzaam laten wennen aan kv en zo eventueel inden nodig combineren. ik stel dat ook zo lng mogelijk uit maar ik vrees dat als ik na volgende week weer ga werken mijn productie ook snel zal afnemen. zolang het lukt met 1x per dag kolven en voor de rest live voeden ben ik heel blij. wanneer dat niet meer lukt begin ik aan mijn voorraad melk (heb al een halve vriezer vol = handig!!) en als die enigzins op begint te raken half kv -half bv. je kunt dus bij een flesje bv een piepklein beetje kv doen zodat je baby went aan de smaak en zijn darmen er ook rustig aan kunnen wennen.
Thanks! ik snap het nu steeds beter...ik weet wel dat boeken lezen ook goed is en handig...mar toch vind ik verschillende ervaringen veel fijner om een goed beeld te krijgen... over die kv...dat ga ik doen als ik idd merk dat mn productie afneemt of als ik echt alleen maar aan het kolven ben... Ik bene r helemaal klaar voor...hoop zoooo dat het lukt!
Maar ik snap niet wat je nou bedoelt met fulltime kolven, dat HOEF je toch ook niet? Tijdens de periode dat je nog verlof hebt, zul je een beetje een ritme vinden bij je kindje. Op basis van dat ritme ga jij kolven als je hem niet bij je hebt. Dus tenzij er een reden is dat hij uberhaupt niet aan de borst drinkt, zul je niet fulltime kolven. Alleen op je werk, en daar heb jij gewoon recht op kolf-tijd en kolf-ruimte. Ongeacht het werk dat je doet! En als je produktie afneemt, moet je juist geen KV geven, is mijn ervaring. Mijn produktie is ook afgenomen, ik had heel veel en nu is het veel beter aangepast op de behoefte van mijn kindje. Dat is normaal. Daarbij is het ook normaal om dipjes te hebben. Dat kan door vermoeidheid komen, maar ook door stress, ongesteld zijn, etc. Om te voorkomen dat terugloop erger wordt, en zelfs eindigt in amper melk... moet je vaker aanleggen. Je kindje zal zelf aangeven dat hij meer nodig heeft. Ik heb net een dip gehad, en kolf nogsteeds niet wat ik vroeger kolfde, dus kolf ik nu 3 keer kort ipv 2 keer langer. Thuis leg ik vaker aan, en 's nachts komt Renske ook vaker (is ook mamabehoefte, niet per se honger). Ik zie heelvaak dat mensen naar KV grijpen als ze merken dat ze minder kolven, of dat hun ukje vaker komt. Dat is jammer, want daarmee maak je het probleem juist erger. Om aanbod te maken is er vraag nodig, en die vraag ga je dus onderdrukken door KV in te zetten. Zou ik persoonlijk dus niet doen! Dat houdt wel in dat je soms dus 'regelperiodes' zult hebben, maar meestal is de produktie daarna dus weer voldoende, dat is nou juist hoe mooi het werkt
Jaaa ik snap wat je bdoelt...nee ik HOEF het niet...maar fulltime kolven bedoel ik...meer kolven...omdat ik er op een gegeven moment op de voedingstijden er niet ben...bedoel ik....dus ipv zelf voeden hele tijd maar met kolven bezig zijn...( dan drinkt mn baby zo vaak de fles...vraag me af of hij dan de borst net gzo goed neemt??) Maar ik kan begrijpen dat het een btj vaag overkomt hoe ik "denk"....kheb er ook nog geen beeld bij...k moet het afwachetn, hoe het loopt en hoe mn werk loopt... ...achter de bar tijdens spits...kan ik moeilijk ff snel kolven...dat is gewoon bikkelen in een drukke discotheek(zaak van vader, heb ook leidinggevende functie...etc etc)..maar goed...zaak voor later... Nogmaals mijn streven is bv minimaal 6 mnd...maar aangezien als ik weer begin met werken ik zo onregelmagtig werk...(doe nog meer dingen dan alleen die 2 nachten doordeweeks...) Ik probeer me even de mogelijkheden voor te stellen...mocht het allemaal zo lastig te combineren zijn... Wat mij nu vooral duidelijk is....is dat voldoende voorraad wel een pre is in mijn geval... Maar bedankt voor je duidelijke uitleg...wil ook echt niet naar kv "grïjpen" ...maar wil wel weten wat in een bepaalde situatie mogelijk is....
Ja, met zulk werk is het natuurlijk niet makkelijk, maar dat is het met wel meer werk niet (denk: zorg, onderwijs,...) Je baas moet dat faciliteren, en jou ingeroosterde pauzes geven. Als je een kindje eerst goed aan de borst laat wennen en dan elke dag een klein oefenbeetje in een flesje doet (als tussendoortje), dan gaat het vast wel goed. Voor het grootste deel zal hij toch bij jou drinken, ik neem tenminste aan dat je niet fulltime gaat werken? Ik kan me bijna niet voorstellen dat een kindje de fles boven de borst zou verkiezen, maar ik heb natuurlijk alleen mijn dochter als referentiekader, die drinkt nogsteeds niet graag uit de fles en haalt altijd een beetje borsttijd in als ik weer thuis ben Je bent toch niet de hele tijd bezig met kolven? Stel dat je kindje doorslaapt thuis en jij bent op je werk, dan zou je het in principe kunnen overslaan (vanwege de mogelijke stuwing zou ik het wel doen). Als je een beetje geluk hebt gaat het je makkelijk af, ben je misschien een kwartiertje per keer bezig. Je moet je ook bedenken dat de melk die jij niet uit je borsten haalt door te kolven 1. erg in de weg kan zitten (pijnlijke stuwing) en 2. niet meer aangemaakt gaat worden (terugloop borstvoeding). Zelf zou ik een combinatie fv/kv dus lastig vinden om die reden. Voorraad: voorzichtig extra kolven (pas op voor overproduktie) op het eind van je verlof, en tijdens je werk misschien extra kolven op een verloren moment. Ik hou altijd aan dat ik niet minder moet kolven dan dat zij drinkt - en mijn voorraad is nu alleen bedoeld voor de periode dat ik straks voor werk weg ben. En voor het idee. Voorraad zou ik niet gebruiken als je denkt dat je baby niet genoeg heeft, of iig niet systematisch. In zo'n geval moet je je kindje vaker laten drinken (om de produktie weer op te hogen). Hihi, het is weer een heel verhaal geworden Je komt er echt wel uit hoor.
En mócht het nou toch een keer gebeuren dat je helemaal zonder zit (te weinig voorraad, niet thuis, kind heeft honger) dan kun je natuurlijk gewoon een flesje kv geven. Ik had altijd een pak hypoallergene kv achter de hand, voor het geval dat. Ik heb het overigens nooit nodig gehad, en na de 6 maanden weggegeven aan iemand anders met een kleine baby (de houdbaarheidsdatum was nog niet verstreken), maar ik vond het een geruststellend idee dat er altijd geschikte voeding aanwezig was. Sommige kindjes 'lusten' geen kv, omdat ze de smaak niet kennen. Die moeten er echt aan wennen, door eerst te mengen met BV. Andere kindjes zijn niet zulke moeilijke eters (drinkers) en slobberen het met evenveel plezier op als bv.
Kolf op de tijden van de drinkmomenten van je kindje. Anders kom je met de voedingen thuis weer aa de knoei Neem de volledige tijd, dus niet denekn met drie keer red ik het wel. Maar gewoon ect de 1/4 tijd nemen van je werrk. Je kan beter vaker kolven dan een keer lang
de meeste bv kindjes drinken volgens mij niet heel snel echt op vaste tijden. die van mij iig niet. het maakt bij mij dan ook niets uit wanneer ik kolf.. heb sowieso altijd wel genoeg melk voor die kleine en anders altijd een flesje voorraad in de vriezer.