Tips en ervaringen gezocht:afrasteren balkon zodat katten erop kunnen

Discussie in 'De lounge' gestart door Maedra, 15 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Voor iemand anders ben ik op zoek naar een bedrijf/materiaal/klusjesman om een balkon af te rasteren met netten zodat de katten er op kunnen rondlopen. Ik heb nu een offerte gekregen voor 385.- en vind dit nogal duur.

Nu is mijn vraag: zijn hier mensen die dit hebben laten doen of zelf gedaan? Het is een "makkelijk" balkon, het heeft een voorgevel van steen en twee ramen erin, dus het is niet helemaal open. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Of me gewoon vertellen dat dit de normale prijs is en dat ik me daar bij neer moet leggen ;)

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Wij dachten van tevoren ook alles af te moeten rasteren voor onze kat, maar het beestje zat alleen met lekker weer op het balkon (wou gewoon niet in de kou naar buiten :p), ging alleen op de rand zitten van steen, was aardig breed en heeft nooit de behoefte gehad om er af te springen of via het muurtje naar de buren te springen.
    Daarnaast woonden we gewoon 1 hoog, dus als hij er af zou vallen, dan zou hij waarschijnlijk gewoon ongedeerd op zijn pootjes terecht komen in de tuin van de onderbuurvrouw. Als je hoog woont, valt hij waarschijnlijk te pletter, dan had ik het voor de zekerheid wel gedaan. Maar ja, ik weet niet hoe jouw katten zijn, ondernemend of rustig.

3. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Dank je voor je reactie, het zijn denk ik "gemiddelde" katten, maar wel nieuwsgierig. Het is op vier hoog, dus ik neem liever niet het risico. :)

4. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ons balkon afgerasterd en dat zelf gedaan.
    Maar we wonen op een hoek, dus hoefden alleen het stukje "naar de buren" af te rasteren, want dat is de enige mogelijkheid dat poeslief kan ontsnappen.
    Bevalt al jaren prima.
    Gewoon een stukje groen gaas gekocht, hiermee de afrastering gemaakt tot helemaal bovenaan en er een mooi boompje tegenaan te geplant, staat nog leuk ook.

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Onze katten lopen ook niet los buiten, maar in een ren. We hebben net een nieuwe laten maken en diverse offertes aangevraagd.
    De goedkoopste voor ons was Voliere bouw. Hij maakt alles wat je vraagt op basis van een tekening.

Gewoon e.e.a. opmeten en meerdere offertes opvragen. :)

6. toekomstigemam

toekomstigemam Fanatiek lid

7 mrt 2011
    1.792
    0
    0
    overijssel
    Wij hdden gewoon kippengaas

7. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik had destijds op mijn balkon voor mijn katten een vijvernet opgehangen.

Aan de muurkanten een latje o.i.d. tegenaan schroeven.
    Het vijvernet kun je daaraan met kleine oogjes/spijkertjes/whatever ophangen.

Juist als je het niet helemaal strak spant, kunnen katten er niet in klimmen, en hoef je eigenlijk alleen maar een klein randje boven de balkonrand uit te doen. (Katten springen echt niet blind in het niets eroverheen.) Dankzij de weefstructuur is het licht elastisch, dus het is wel mooi recht te hangen.

Voordeel van dat vijvernet is dat het:
    - bijna niets kost (tientje voor iets van 5x3 meter bij de bouwmarkt)
    - weersbestendig is
    - amper opvalt

Voor alle andere kattenbezitters: ook toepasbaar in achtertuinen om doorgangen onder heggen en in struiken ontoegankelijk te maken.

Bovenop schuttingen hebben we een halfronde, groene dakgoot gemaakt. (Voordeel: goedkoop en onopvallend!)

Ondersteboven tegen het bovenste gedeelte geschroeft (met de bolle kant richting tuin), zodat KatPoes voor het laatste stukje geen houvast heeft om in/over de houten schutting te klimmen. KatPoes gaf het al snel op en accepteerde dat ze niet uit de tuin kon.

Bijkomend voordeel: eindelijk een einde aan de eeuwige 'mijn kat hoort vrij buiten'- discussie!

(Voor geïnteresseerden wil ik wel een paar foto's maken?)

8. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    ik zou graag foto's willen zien ben wel nieuwschierig.
    hier ook aan het piekeren hoe we het doen.

9. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ik zou ook heel graag wat tips hierover willen. Ben dus heel benieuwd naar je foto's!

10. Blinq

Blinq Bekend lid

12 jan 2011
    708
    0
    0
    Ook ik ben heel nieuwsgierig en dan vooral naar de dakgoten.
    Straks hebben we een nieuw huis met een hele grote tuin (1000 m²) en dus heel veel schutting. Wil de katten graag buiten hebben, maar alleen als ze niet uit de tuin kunnen (nu zijn het binnenkatten) We zoeken dus een relatief goedkope oplossing :D

11. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik ben as we speak aan het klooien met mijn telefoon. (geheugenkaart camera geeft uitgerekend NU een foutmelding, en ik kan uitgerekend NU mijn andere geheugenkaart niet vinden...)

Je kent het wel. Als je 'even snel' iets wilt doen, zit alles tegen...

Wordt aan gewerkt!

12. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Hoi

Wij hebben een kattennet gekocht bij zooplus voor zo'n 30? Euro. Die kan je makkelijk met 2 personen ophangen. Hij hangt hier nu al 2,5 jaar en nog geen problemen ermee gehad.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    nou, dan heeft mn zusje waarschijnlijk 2 heel gestoorde katten :)
    die sprongen er echt blind overheen als ze een vlinder of vogel buiten het balkon zagen vliegen. ze heeft er zelfs eens een keer 1 uit de lucht geplukt. die sprong zo over het hek waar ze bij stond. als ze hem niet had gegrepen dan had hij 4 hoog naar beneden gelazerd...
    ze heeft ze toen een tuigje om gedaan. alleen niet zo handig als je daar alsnog 4 meter touw aan vast maakt;)
    kat is dus over het hek gesprongen en hing 4 meter lager in z'n tuigje te bungelen voor het raam van de onderbuurman. wel makkelijk, ze kon hem zo optakelen:D

maar ontopic, zo"n net zou inderdaad wel een idee zijn. al zijn mijn katten wel zo vindingrijk dat ze het alsnog uit gaan proberen. en ALS ze buiten terecht komen dan heb ik een groot probleem omdat ze in blinde paniek rond zullen gaan rennen.....
    ik durf het niet aan denk ik....

14. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik heb foto's in mijn album gezet.

Kleine opmerking: de kant met het vijvernet is flink gesnoeid, omdat daar alsnog een schutting komt. Voordeel is dat de constructie nu mooi duidelijk te zien is, maar in de zomer onzichtbaar.

We hebben nog meer groene hoeken afgezet met dit net, maar omdat het praktisch onzichtbaar is, is het moeilijk te fotograferen.

(Ook in negatief zetten helpt niet ;) )

15. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Ik zou ze ook niet het balkon opdoen zonder dat je erbij bent hoor!
    Hier nu pas na een jaar dat ik het wel aandurf om ergens anders te vertoeven ;)
    Een kattennet is ook erg goed spul (vind ik) En er zitten aan de boven en onderkant touw zodat je hem makkelijk vast kan maken.

16. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    @Droebeltje: ow... eh... ja... gelukkig hebben wij niet van die extreme springers. Die van ons proberen eerder te klimmen.

Maar de gaasconstructie is natuurlijk zo hoog te maken als nodig is, in geval van balkon tot aan het dak of zo.

Voordeel van deze constructie vond ik dat het zo goedkoop mogelijk was. (Ik heb destijds ook mijn hoofd gebroken over deze kwestie.)

17. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een paar latten en kippengaas :D Vind het ideaal,de katten kunnen buiten (ook als wij er niet zijn) maar niet weg :D

Idd wat iemand ook al zei...van alle opties kwamen we hiermee nog het voordeligste uit ;)

18. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Maar in kippengaas kunnen ze klimmen, toch? En ik vind het zo glimmen en opvallen.

Daarbij is een rolletje kippengaas al gauw een paar tientjes.

19. Baylee

Baylee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.417
    0
    36
    Vroeger had ik op een klein balkon gewoon een rieten mat door de stalen afrastering heen gedaan en op die stalen buizen sprongen ze toch niet.

Later op ons dakterras gewoon een stalen constructie gemaakt (om hoogte te maken op het stenen muurtje en daarop stroomdraad en uiteraard op de houten schutting ook kon geen kat uit of in !

20. Blinq

Blinq Bekend lid

12 jan 2011
    708
    0
    0
    Bedankt voor je foto's! Heb ze gelijk opgeslagen :D

Deel Deze Pagina