Ik weet niet zeker of ik hier goed zit, maar ik heb toch een vraag m.b.t. eventueel nieuwe keizersnee. 3 jaar geleden kreeg ik aan t begin van de avond een soort van drukgevoel (net of ik naar de wc moest). Een uur later werd het zo erg dat ik t ziekenhuis maar gebeld heb. We konden gelijk komen, dan gingen ze even kijken. Daar aangekomen bleek ik al 5 cm ontsluiting te hebben (zonder weeen gehad te hebben, maar nog steeds drukgevoel wat erger werd). Op dat moment begonnen wel de weeen, maar kwam ik direct in een weeenstorm terecht. Binnen 10 min. zat ik op 8 cm ontsluiting. Op dat moment daalde de hartslag van ons meisje naar 70 en werd er door de gyn. besloten tot een spoedkeizersnee. Dit gebeurde onder algehele narcose, omdat er geen tijd meer was voor een ruggeprik. Ik ben natuurlijk heel blij met het ingrijpen van de gyn. want onze dochter heeft er nu niets aan overgehouden. Bij de nacontrole heeft hij toen gezegd, dat mocht ik ooit weer zwanger worden ik gewoon zou kunnen bevallen. Nu weet ik dat ik pas in het begin ben van mijn 2e zwangerschap maar ik wil absoluut niet zo eindigen als de eerste keer. Kan ik dit nu op die manier ook gewoon aankaarten bij de gyn? Ik heb aanstaande vrijdag de 1e echo en afspraak.
Ik zou aangeven hoe het de eerste keer gegaan is en dat je niet weer zo wilt eindigen. Dat je dan liever hebt dat er eerder besloten wordt tot keizersnede en met meteen de vraag hoe zij er tegenaan kijken. Wat zijn de mogelijkheden en opties? Heel open houden, dan krijg je de meeste info.
Ik zou het gewoon aankaarten. Je ervaring vertellen van vorige keer, en dat je nu erg neigt naar een KZ, omdat het zo heftig werd. Misschien heeft hij nog een andere optie die voor jou acceptabel is. Hier ging bij de 1e bevalling de hartslag van de kleine ook hard naar beneden. Ik had wel volledig, dus met vacuumpomp eruit geworsteld. Maar bij de 2e ging het heel anders. Eentje volgens het boekje voor de kleine. Het heeft me wel geholpen om ook het gedoe van de 1e te verwerken.
Ik heb het ook besproken. Ik wil geen inleiding/opwekkers. Kort afgesproken: Bevalling begint bij mij spontaan of het wordt een KS. Ziet er naar uit dat het toch echt een KS gaat worden gezien ik nu ruim 41 weken zwanger ben.... Gewoon je angsten bespreekbaar maken! Xxx
Als het goed is worden deze zaken gewoon besproken. Bij mijn intake bij zowel de verloskundige in het ziekenhuis als later bij de gewone verloskundige na de overdracht werd gevraagd hoe mijn ervaringen bij de eerste waren en of ze met zaken rekening moesten houden. Ik weet niet zeker of je dit met je gynaecoloog meteen zal bespreken, maar je mag er sowieso over beginnen. Naar mijn weten worden de risico's van een natuurlijke bevalling sowieso besproken na een keizersnede, er zitten namelijk soms wat meer haken en ogen aan.
Tuurlijk mag dat! Ik ben er 'bang' voor. 1e bevalling is ingeleid met 41.6 weken. Gelijk in een weeenstorm terecht gekomen. Blijven hangen bij 9 cm ontsluiting en uiteindedRlijk werd het een KS omdat kindje een **kijkertje was en te hoog bleef liggen. Nu afgesproken alle kansen op een spontane bevalling te benutten. Indien deze niet op gang komt wordt het dus een KS. Er bij opgemerkt dat ik.dit heb laten vastleggen om 'rust' te creeeren, wetend dat als ik alsnog opwekkers zou willen dit uiteraard bespreekbaar blijft (makkelijker dan nu nog kiezen voor een KS). Ik denk dat als de bevalling niet zelf start hier een reden voor moet zijn. Of denken.....tuurlijk weet je dat niet! Het is een gevoel! Daarbij opgeteld dat mijn baarmoeder met 41.6 weken nog hoog zat en geen cm ontsluiting en de gyn vond mijn wens nu helemaal wel redelijk. Maar eerst wachten we het nog even een paar dagen af. Kindje heeft het nog goed....misschien alleen nog wat tijd nodig (inleiden en ook strippen is nu ook nog niet mogelijk trouwens). Xxx