Wanneer mensen bellen?

Discussion in 'De bevalling' started by Dana23, Feb 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dana23

Dana23 Lid

May 7, 2014
    80
    0
    0
    NULL
    ZH
    Goedemorgen :)

Nog eventjes en dan is het zover voor mij..
    Ik had het er gister met mijn man over dat ik na de geboorte eigelijk graag nog een dagje samen ben zonder hectiek van de buitenwereld en gewoon even met z'n drietjes in ons huisje. Ook om te kunnen wennen aan de nieuwe situatie.

Echter gaan mijn ouders er helemaal vanuit dat ik ze bel op het moment dat het begint.
    Mijn ouders zijn uit elkaar en me moeder wil er ook eerder zijn als mijn vader met zijn vriendin etc.
    Dit geeft mij nu al stress dus het lijkt me gewoon heel fijn om even een dag rust voordat iedereen hier staat te springen.

Maar kan je dit maken? Of maak je de situatie dan een beetje ongemakkelijk als je zegt ja ik ben gister bevallen...

Wanneer hebben jullie mensen ingelicht?

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Ik vind dit juist heel normaal!! Dus ik zou zeggen doe dit zoals jullie het willen, en vooral niet hoe anderen het willen.

Helemaal omdat de familiesituatie bij jullie ook nog eens wat anders is als normaal (lees dus stressvoller aangezien je geen scheve gezichten wilt etc etc)

Dus ik zou op voorhand zeggen dat wanneer het weer ter sprake komt, jullie op het moment beslissen wanneer jullie iedereen gaan bellen, maar dat dit bv ook de dag erna kan zijn.
    Als je het zelf ook prettig vind dat je moeder eerst komt, dan zou ik dat er wel meteen bij zeggen dat zij bijvoorbeeld eerst de gelegenheid krijgt om te komen, maar dat je geen zin hebt in "hun" gezeur.

3. Herrido

Herrido Actief lid

Jan 6, 2015
    332
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou het ze gewoon uitleggen. Dat jullie liever eerst een dag alleen willen zijn. En dat jullie bellen als jullie er aan toe zijn! Wat heel begrijpelijk is.

Wij hebben met schoonouders afgesproken dat we wel meteen bellen, bel mijn ouders ook meteen die moeten dan nog vanuit Nederland naar de VS reizen. Schoonouders worden dus wel meteen gebeld, maar ze komen pas als we aangeven dat ze mogen komen, zo heeft grote zus ook eerst rustig de kans om kennis te maken en te wennen. We lichten schoonouders wel in zodat ze eventueel mijn ouders van het vliegveld kunnen ophalen, ouders gaan ook bij hun logeren anders zijn we bang dat het te druk word. Kan schoonmoeder ook nog een laatste voorbereidingen doen dat het niet opeens surprise en ze staan op de stoep is.

4. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

Aug 23, 2013
    2,349
    808
    113
    Gent
    Wij zullen bellen niet lang na de geboorte van het kleintje (als we terug op de kamer zijn of zo en niet meer de verloskamer :p) en dan aangeven wanneer ze kunnen langskomen. Als het al avond is, mogen ze bvb. de volgende dag langskomen.

Zullen hen niet verwittigen het moment dat de bevalling begint... wel tamelijk snel nadien.

5. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

Jun 17, 2014
    1,316
    0
    0
    Omdat de kans heel groot is dat ik word ingeleid willen ouders en schoonouders maar al te graag de datum weten. Wij vertellen dit niet en hebben gezegd dat wij hen pas bellen als de baby er is. Dan mogen ze meteen even komen.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,146
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Tuurlijk kan je dit maken! Hallo, JIJ bent dan net bevallen en bent de baas hoor. Ik bel eerst mijn vader en zus (moeder 2 jaar geleden overleden), die wonen 1,5 uur rijden bij ons vandaan en kunnen pas in het weekend komen wegens werk. Als ik laat op de avond beval, bellen we schoonmoeder en schoonzus ook pas de volgende dag. Laat me ff bijkomen zeg! Heb nog het liefst dat zij ook wachten tot mijn familie er is, maar dat kan ik echt niet maken, haha. Maar sm en sz wonen hier aan de overkant en zien altijd alles als eerste. Vind dat heel moeilijk, vooral omdat mijn moeder er niet meer is.
    Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt!

7. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

Oct 18, 2011
    8,460
    361
    83
    wat je ook kan doen is bellen als je bevallen bent en dan aangeven dat jullie de volgende dag pas bezoek willen, of 2 dagen later.. Zodat je rustig thuis kan komen en even lekker samen kan zijn

hebben ze maar te accepteren.. zo niet is dat pech voor hun jullie huis, jullie kindje jullie beslissing

8. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Wij hebben gebeld toen de baby er was en we even rustig bij waren gekomen. En inderdaad toen afgesproken wanneer men mocht komen :)

9. JenRen

JenRen Lid

Dec 7, 2014
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter was 's middags rond half 2 geboren. Daarna moest ik nog gehecht worden. We waren rond 4 uur terug op de kamer van het geboortehotel. Daarna rustig samen van ons kleintje genieten, wat gegeten enzo en pas rond 6 uur iedereen(ouders, broers en zussen) gebeld, zodat ze allemaal thuis zijn en dus een eerlijke kans hadden om langs te komen. Had het niet leuk gevonden als mijn schoonouders er al 's middags waren en mijn ouders pas 's avonds konden omdat ze moesten werken. En vond het wel heel fijn om even bij te komen en lekker even met z'n 3tjes te zijn.

10. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    1,620
    43
    48
    Wij hebben iedereen gebeld zodra de kleine er was. Er is zelfs een foto van mij snel na de geboorte dat ik met baby op schoot aan de telefoon zat, hahaha. Ik wist nog niet helemaal wat ik met die uk aan moest :) :)

Iedereen informeren vond ik niet zo erg, ik werd ingeleid dus de meeste mensen verwachtte het al. Wat ik wel vervelender vond dan gedacht is dat mijn kamer in het ziekenhuis al helemaal vol stond (zwager, schoon vader & moeder) toen ik van de kraam afdeling kwam. Dat was toch echt veel te snel achteraf.

11. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb mijn ouders en schoonouders ongeveer na 1-2 uur gebeld, bij de tweede iets later vanwege de KS en alle rompslomp er omheen.

Ik zou je moeder duidelijk vertellen dat je niet belt als het begonnen is, en ook niet te snel bezoek wilt. Een dag later bellen zou ik persoonlijk niet doen (ik wilde het zelf juist heel graag gauw vertellen), maar je kunt dan, afhankelijk van hoe laat het is, ook aangeven dat je liever wilt dat ze de volgende ochtend komen, of als het ochtend is dat je vraagt of ze 's avonds even komen kijken.

Tenzij je je moeder echt niet vertrouwt en denkt dat ze alsnog voor de deur zal staan, ongeacht of je vraagt of ze later wil komen... Maar ik hoop toch dat ze jouw wensen ook wil en kan respecteren!

12. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Wij hadden er vantevoren niet over nagedacht. Als gevolg dat toen ik nog gehecht werd mij vriend al iedereen aan het bellen was. Ze is om 7.30 's ochtends geboren. En echt waar, de hele dag hadden we bezoek. Ik was echt not amused, maar veel te moe/overrompeld om iets ze zeggen. Ik lag in bed met ons kleintje en elke keer als ik mijn oven open deed stond er weer iemand anders in de kamer.

13. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,753
    9
    38
    Female
    x
    Hier heb ik mijn moeder een app-je gedaan toen we vertrokken naar het ZH, ('s nachts om half 5), maar dit heeft ze niet gezien.

Mij man heeft zijn moeder en mijn ouders gebeld toen we net in het ZH waren, dat we weg waren *we wonen naast elkaar, dus beetje raar als ze zien dat wij er niet zijn*, en dat het nog wel even kon gaan duren *dit was om half 6, geloof ik*. Mijn moeder is met mijn zusje vanaf 8 uur op de gang gaan posten, hahahahaha!

Liefs,

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij de oudste hebben we, beter gezegd mijn vriend, gebeld nadat ik gehecht was. En stonden mijn ouders, schoonmoeder en zusje twee uur later bij mij in de kamer... ze konden gezien het tijdstip ook maar half uurtje blijven (waren er pas rond 22.30 uur)

Bij de jongste ben ik ingeleid en hebben we gebeld na het hechten, ik heb mijn ouders gebeld en mn vriend zijn moeder. De hele "goegemeente" :D was er s middags zo rond 17 uur denk ik (ouders, schoonmoeder en zusje met man)

15. mausyi

mausyi Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    1,452
    0
    36
    Oh mijn (schoon)ouders wisten het toen we naar het ziekenhuis gingen (hond moest opgehaald worden). Ik zou in het ziekenhuis blijven slapen (was nog niet bevallen), dus man ging terug naar mijn ouders. En toen hij daar net zat, kon hij terug komen omdat mijn vliezen gebroken waren. Dus toen was het helemaal duidelijk voor (schoon)ouders.

We hebben ze gebeld toen onze meid lekker bij mij lag. En (schoon)ouders zijn pas 's ochtends gekomen.

Bij deze 2 wil ik graag dat onze oudste eerst alleen komt.

16. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Hier om 23.00 bevallen. We hebben ouders en s ouders volgende dag om 8.00 gebeld. Hiervoor gekozen omdat ik na de bevalling naar het ziekenhuis moest en s ouders zijn al wat ouder en wonen ver weg.
    We hadden van te voren al kenbaar gemaakt dat we 's avonds na 21.00 uur niet meer zouden bellen.
    Uiteindelijk zijn ouders + s ouders 's middags om 15.00 langs gekomen. Zo hebben we even heerlijk met ons 3 en kunnen genieten.

17. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Iedereen is verschillend en elke bevalling is verschillend.
    Ik denk dat het heel belangrijk is dat jij en je partner op één lijn zitten, dat is veel belangrijker dan de rest.
    Maar ik begrijp je dilemma hoor.

Toen ik ging bevallen ook familie die zich heel erg opdrong en ik heb er werkelijk nachtmerries van gehad.
    Wij hebben gebeld, na de bevalling, en bezoek ging op afspraak:)

18. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,566
    113
    Mijn ouders zouden echt gekwetst zijn als we pas een dag later gebeld zouden hebben.

Je kunt toch van te voren afspreken dat ze niet meteen komen.

Ik was supertrots en heb echt de mensen die dicht bij ons stonden gebeld zodra ik op afdeling terug was ( en de ruggeprik van de ks nog werkte)

Alleen mijn ouders zijn 's avonds nog geweest en vond het heel ontroerend om mijn ouders met de baby te zien.
    Mijn schoonouders de volgende dag maar dien woonden ver weg.

Niet alleen wij werden ouders maar ook de vorige generatie grootouders.

19. MaMa

MaMa Fanatiek lid

Dec 21, 2012
    2,663
    376
    83
    Female
    Utreg
    Wij pas toen ik gewassen gekleed en al op de kamer lag town was het inmiddels ook al te laat om nog op bezoek te komen (perfect) waardoor we de eerste mensen de ochtend erna zagen (12 uur na bevalling) zou het weer zo doen ideaal

20. Sax

Sax Bekend lid

Jan 22, 2013
    987
    0
    0
    Volgens mij heb ik een iets andere mening, maar ik zou echt niet een dag wachten met bellen naar mijn ouders als de baby is geboren. Ik vind (ondanks dat jij de kraamvrouw bent en dus beslist hoe het gaat) dat opa en oma worden ook heel speciaal is, dus dat zij het ook mogen weten die 1e dag.
    Dat je beslist dat je ze een dag later pas uitnodigt om te komen kijken, dat kan ik me wel voorstellen en vind ik ook heel redelijk.

Ik zou WEL van te voren bekend maken aan beide ouders hoe jullie het willen doen. Dan kunnen ze hier vast rekening mee houden.

Het een dag later vertellen vind ik een beetje 'verzwijgen' en ik denk dat dat wel eens verkeerd over kan komen. Daarom gewoon openheid van zaken geven, bedoel ik eigenlijk te zeggen.

Share This Page