Kolfbenodigdheden

Discussion in 'Borstvoeding' started by Bertha, Jul 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bertha

Bertha Bekend lid

Oct 13, 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Komende week wil ik een kolfapparaat aanschaffen.

Mijn vraag is, wat raden jullie aan en wat raden jullie absoluut af om aan te schaffen qua benodigdheden?
    Het is al duur genoeg, en ik wil geen miskopen doen.

Ik wil nu kolven om aan te leren uit het flesje te drinken zo af en toe, en straks ga ik 3 dgn werken en zal ze dus gekolfde melk krijgen
    Zelf dacht ik er aan om te kopen:

- magnetronsterilisator
    - kolf + borstschilden
    - opvangbekers --> hoeveel?
    - flesje + speen--> hoeveel? en hoeveel ml inhoud is handig?

Alvast bedankt voor het meedenken!

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ik zelf heb een elektrische kolf, daar kolf ik nml meer mee dan met een handkolf.
    TJa en de rest kan je zo duur maken als je wilt...

Persoonlijk zou ik geen magnetronsterilisator halen. Zonde van je geld. Pannetje water op het vuur, kolf erin, flesjes, spenen en klaar.
    Kolf dan in een theedoek wikkelen en dan kan je die een paar dagen in de koelkast bewaren.

Borstschilden heb ik nooit gebruikt...gewoon pads. Ben je voor 2 euro 30 voedingen verder ;)

Tja...en flesjes...heb hier 3 maten staan, 1 van 125, 1 van 250 en een grotere, maar die gebruik ik veel later pas als papfles.

Opvangbekers; Bij de oudste ook ingetrapt ;) Nu gewoon bakjes bij de wibra gehaald, past makkelijk 200 ml in. Deze vullen en in de vriezer.
    4 stuks voor 2 euro ;)

Oh ja sterrillisatie tips van mijn kraamverzorgster: Gooi spenen in je waterkoker! Zijn ze binnen 1 minuut gesterriliseerd.

Misschien heb je er wat aan :D

3. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Nou bij een kolf zijn borstschilden wel handig haha (denk dat jij in de war bent met zoogcompressen mamavanjuul?). Als je je kolf tweedehands koopt, koop dan altijd nieuwe borstschilden en slangetjes.

Maar goed, hier een dubbele elektrische kolf, omdat ik ook op het werk moet kolven en dat sneller is.

Verder een heleboel flesjes om op te vangen (ben soms nachten weg), de sapflesjes van de hema passen perfect en zijn goedkoper dan die van bijv. medela zelf. Het ligt eraan hoe lang je weg bent, ik gebruik 2 flesjes per kolfbeurt. Op een kantoordag kolf ik om 11 uur en om 15 uur (4 flesjes), geef ik cursus dan om 7/8 uur en om 13 uur. (en als ik 24 uur weg ben ivm cursus op locatie dan kolf ik om 7 uur, 13 uur en 19 uur).

Invriezen doe ik in ijsblokjeszakjes (even datum en hoeveelheid erop schrijven).

Uitkoken doe ik in een pan, een keer per dag tijdens het koken (sta ik toch bij het fornhuis). Flesje opwarmen doen wij ook gewoon in een bakje warm water dus wij zijn wel heel primitief ;)

Ik heb iets van 3 drinkflesjes (Tommee Tippee) maar eentje is voldoende want hij krijgt er een mee naar het kdv en die kook ik 's avonds uit (bv geef ik in die hema flesjes mee, ik ontdooi in een afsluitbare maatbeker in de koelkast en giet het 's ochtends over naar 3 voedingen). Uk drinkt op het kdv 170 ml en dat past in de kleinste flesjes.

4. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    HAhaha, ja inderdaad ;)

Hej, goede tip van die flesjes van de Hema! Wist ik niet, hevel nu alles snel over en ga dan verder met kolven omdat het flesje vol zit!

5. Brace

Brace Lid

Jan 13, 2011
    42
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf bezig geweest met het uitzoeken van een kolfapparaat. Uiteindelijk heb ik gewoon een van een vriendin overgenomen en daar het eigen kolfsetje bijgekocht. Het deed iig toch wel wat ik wilde dat het kon doen, alleen wat groter dan degene die ik eerst op het oog had.

Ik had eigenlijk de medela swing op het oog.

Ik heb vooral gelet op instelbaarheid van zuigkracht en zuigfrequentie zoals mij tijdens de borstvoedingscursus is verteld. Een snelle frequentie met wat lagere zuigkracht om de toeschietreflex op te wekken en een langzame frequentie met een hardere zuigkracht voor wanneer het toegeschoten is. Zo schijnt de beeb uiteindelijk ook te drinken aan de borst en het leek mij wel handig dit ook bij de kolfmachine te kunnen regelen.

Verder heb ik voor in de borstschildjes nog een inzetsetje gekocht, dat zou een masserende werking hebben wat meer lijkt op de masserende werking van de kaken van de beeb... maar ik moet nog maar zien of dat ook voor mij persoonlijk zo werkt natuurlijk :p. Die heb ik er maar bijgekocht, ik heb me in aankopen al zo beperkt tot strikt noodzakelijke dingen dat ik mij 1 eventuele miskoop wel kan veroorloven ;).

Via de website van borstvoeding.com is trouwens ook wat uitleg te vinden waar je op kan letten bij de aanschaf.

Verder is in de randstad in de winkel meer keuze tussen verschillende merken kolfapparaten dan in andere provincies. Dus dingen live bekijken gaat daar makkelijker. Online is alles te bestellen natuurlijk.

Via de zorgwinkel is in elk geval ook veel te huren, en daar kunnen ze de beschikbare koopmodellen ook wel even laten zien en daar uitleg over geven.

Als je op je werk wilt gaan kolven hou dan rekening met het dagelijks vervoeren van het ding. Hoe kleiner hoe beter maar hou ook rekening met geluid.. sommige kunnen nogal herrie maken terwijl anderen juist weer fluisterstil zijn.

Succes met de zoektocht.

Groetjes,
    Brace

6. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,859
    19,259
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Er is al veel genoemd. Wat ik zelf wel handig vond: een "niet storen" bordje voor in je kolftasje! Gewoon zelf maken, kost niks. Maar het is handig om altijd bij de hand te hebben. Ik kolfde vrijwel altijd op dezelfde plek, maar incidenteel met bijvoorbeeld een studiedag of als ik privé weg ging, kwam ik wel eens in een andere ruimte terecht. Dan kan zo'n bordje wel handig zijn!

7. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik heb via marktplaats de medela mini electric gekocht voor 10 euro! En er staan er nog veel meer op marktplaats te koop. Werkt echt SUPER goed... Nieuw schild erbij en je bent klaar.

Wat een goede tip van die sapflesjes, die ga ik ook halen!!

8. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Maar kan je die ook uitkoken en invriezen?

9. Mar999

Mar999 Actief lid

Jun 28, 2010
    234
    0
    16
    Hier een dubbele elektrische kolf en nooit een moment spijt van gehad. De flesjes haal ik bij de thuiszorgwinkel (125 ml en 250 ml). Iets van ruim 50 cent per stuk. Deze kun je gemakkelijk steriliseren en ook invriezen. Verder vind ik de magnetronsterilisator ideaal. Daar steriliseer ik de flessen uiteraard in en ook regelmatig de borstschilden van de kolf. Veel succes :)

10. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

Apr 1, 2010
    7,023
    0
    0
    NULL
    Flevoland

Wat voor flesjes haal je bij de thuiszorgwinkel? Hier hebben ze namelijk alleen flesjes rond de €2,- .. dus ben wel benieuwd naar de jouwe ;)

11. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Hema flesjes (sapflesjes zijn blauw of roze, maar heb de grotere versie ook daar kan meer in) kun je wel uitkoken. Invriezen weet ik niet ik vries in in ijsklontjeszakjes want zo kan ik makkelijk ontdooien wat ik nodig heb.

12. Bertha

Bertha Bekend lid

Oct 13, 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    thnx voor de adviezen!

13. Mar999

Mar999 Actief lid

Jun 28, 2010
    234
    0
    16
    Sorry voor de late reactie. Ik haal van die doorzichtige kunststof flesjes bij de thuiszorg. Ze hebben ze in 2 formaten (120 en 240 ml). Na veel gebruiken en steriliseren slijt de maatverdeling wel een beetje, maar dan nog vind ik het een goede koop. Ze passen ook precies op mijn medela kolf, ik vind ze ideaal. Het zijn dezelfde flesjes als die ze in het ziekenhuis gebruiken (althans in het ziekenhuis waar ik in gelegen heb rondom mijn bevalling). De grote flesjes zijn geloof ik wel iets duurder (rond de 0,95 euro).
    .

14. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Oh, ga ik daar ook eens kijken... Die Hema sapflesjes zijn tijdelijk niet leverbaar. En de flesjes van Medela vind ik zo duur, bij Prenatal lagen ze per 2 voor 8 euro!

15. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Flesjes van de kruitvat passen ook! Alle flessen met een smalle hals passen.

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Mrs Hair: Via internet niet, maar ben net bij de Hema geweest hier, en hier hebben ze ze nog wel! Heb nu 2 flesjes vor 2 euro gekocht bij de Hema en die passen perfect op de Medela Swing. Zijn 250 ml!
    Kan ik eindelijk aan 1 stuk door kolven :D:D:D

Als je ze niet kan vinden, PB dan ff, haal ik ze hier voor je en stuur ze wel op ;)

17. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ja Mamavanjuul die gebruik ik ook altijd 's ochtends :D (anders stroomt het over ;))

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Jaa! 150 ml is echt te weinig!

19. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    :d:d:d

20. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

Apr 1, 2010
    7,023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Hmm.. klinkt ideaal, balen dat ze ze hier niet hebben voor dat kleine bedrag ;) Nu maar opgelost met bewaarbakjes van Advent (lang leven MP) zodat ik wat meer kan opslaan in de vriezer :D

Share This Page