Tips en inspiratie: wat doe jij voor een beter klimaat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chayammy, 28 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Bij de komende verkiezingen staat bij mij klimaat en duurzaamheid ook bovenaan het lijstje.

    Haha, zo had ik nog nooit naar een shampoobar gekeken :roflmao:. Ik gebruik die van Lush, zelf de 'New' en voor mijn vriend de Soak&float, hij heeft een erg droge hoofdhuid en die werkt daar goed voor. Ik gebruik al een paar jaar een shampoobar en Lush was toen een van de enige die ik toen kon vinden. Nu is het aanbod wat groter, maar deze werkt voor mij prima dus geen reden tot overstappen. Ik gebruik ook een conditionerbar en douchegelbar van Lush. Als je daar eventueel wel iets in een potje koopt, kun je de lege potjes inleveren voor een gratis gezichtsmasker en zij hergebruiken de potjes.
    Wat is jouw haartype?


    Nu ik andere lijstje zie, kan ik die van mij nog aanvullen met wat dingen die ik ben vergeten:
    - Wij vliegen bewust niet. Laatste geplande vakantie naar Portugal was met de trein (maar ging niet door wegens covid).
    - Wij hebben een regenton en hebben bijna alle tegels uit de tuin gehaald. Helaas is de rest van de buurt erg versteend:cry:.
    - We douchen om de 2-3 dagen, gebruiken handdoeken meerdere keren en wassen sowieso vrij weinig. We hebben dan ook beide een baan waarbij we niet vies worden.
    - In de keuken gebruiken we eigenlijk nauwelijks wegwerpdingen, zoals folie of boterhamzakjes. Alles gaat in herbruikbare bakjes.
    - De badkamer is grotendeels plasticvrij.
     
    linkiepinkie en Mamafiets vinden dit leuk.
  2. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.201
    18.941
    113
    Nee, eigenlijk niet. Let er wel op dat ik het snel uitspoel, iig sneller dan met gewone shampoo, anders gaat m'n hoofdhuid jeuken. Jammer dat het bij jou niet werkte. Ik kan me voorstellen dat je in zo'n geval weer overgaat op gewone shampoo! De tip om na te spoelen met (appel)azijn las ik ook wel eens, maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

    Conditioner gebruik ik nog wel soms, maar dat is vooral omdat ik dat nog had staan. Het is nl ook niet duurzaam om de "verkeerde" producten die je nog hebt weg te gooien.
     
  3. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.201
    18.941
    113
    Niet vliegen zou ik ook wel willen, maar ivm familie in NL wil ik daar nog wel naartoe. Nu zijn we al 2 jaar niet geweest, ook wel ivm corona. Voor de rest staan er iig geen verre vliegreizen op de planning.

    De optie om met de auto en boot te gaan is er ook nog, maar ik begreep dat de scheepvaart vervuilender is dan de luchtvaart (?). Het fijne weet ik er niet van,maar ik denk dus dat met de boot/auto gaan weinig uitmaakt tov vliegen.
     
    TanjaK en linkiepinkie vinden dit leuk.
  4. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ja, naspoelen met azijn / appelazijn was wel een must ja. Toen ik dat eens achterwege liet als test, had ik de volgende ochtend gewoon van die harde stukken zeep in m'n haar geloof ik. Heb er wel aan over gehouden dat ik meestal azijn gebruik als conditioner ipv gewone conditioner. :)
     
    linkiepinkie en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.777
    25.852
    113
    Vrouw
    Ik heb normaal haar. Wel geverfd (ook zo'n dingetje nog waarbij mijn ijdelheid het nog wint van het milieubelang :p). Hoewel.... inmiddels meer (grijze :cry:) uitgroei dan verf.
     
  6. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    #26 linkiepinkie, 28 feb 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2021
    Oooo wat een leuk topic! Ik was hier zelf ook al mee begonnen op een ander topic maar daar viel ie niet in goede aarde:roflmao: toch: @citroenrasp (Iets met bewustheid willen creëren wat me niet in dank werd afgenomen).

    Maar terug naar dit topic. Ik zie heel veel leuke simpele bespaar en verduurzaamtips. Daar ga ik mee aan de slag! Bedankt!

    Ik lees veel herkenning wat ik ook doe. Dus zonnenpanelen, zoveel mogelijk met de fiets of lopen, electrische fiets gebruiken voor langere stukken, geen eten weggooien, alles sorteren, geen vliegreizen, eco-stand vaatwasser en wasmachine etc.

    Nog wat andere dingen:
    - Als we iets nieuws nodig hebben, altijd eerst marktplaats checken of we daar iets zien.
    - De was aan de lijn binnen of buiten drogen
    - grootverpakkingen kopen ipv alles los
    - niet uit pakjes en zakjes koken, maar alles puur en gezond.
    - groente etc vh plaatselijke stalletje
    - zelf brood, cake, mueslirepen etc bakken. Dit in stukken snijden en in de vriezer in bakken doen.
    - lid worden vd bibliotheek en speelotheek.
    - na x aantal minuten koud afdouchen. (Wel opbouwen middels een schema). Na een paar dagen merk je dat je de rest vd dag veel warmer bent en de kachel minder hoog kan + je stopt veel eerder met douchen!
    - buiten sporten ipv sportschool
    - moestuin of kruidenplantjes in bakken
    - post waarvan dat kan alleen nog digitaal aanvragen
    - werken met bakjes ipv zakjes
    - zakjes vd groente en fruit uit de super, hergebruiken als wc prullenbak zak.
    - 2 of 3x in de week naar de super met de fiets.
    - max 2x p week vlees eten.
    - vlekken op de kleding (als het kan) met de hand eruit halen ipv gelijk in de wasmachine doen.
    - bij kinderen: 1 set buitenspeelkleding voor de hele week ipv iedere dag nieuwe kleren aan.
    - nooit spullen weggooien. Of naar de kringloop of gratis op marktplaats aanbieden.
    - tuinverlichting op zonne-energie
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  7. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Stoort het jullie niet dat het overgrote deel van de elektra helemaal niet duurzaam opgewekt wordt maar met aardgas, steenkool of biomassa? En dat wordt alleen maar erger. Om niet te spreken van de milieubelasting om bestaande netwerken aan te passen of nieuwe te bouwen voor het gebruik van warmtepompen. Het gasverbruik was afgelopen 5 jaar met 5,2 miljard kuub gestegen doordat elektra goedkoper gemaakt kan worden met aardgas. Moeten we juist niet allemaal van het gas af vanwege de opwarming van de aarde?
    We moeten iets doen maar de warmtepomp is daar m.i. niet de juiste oplossing voor. De milieubelasting en grondstofbelasting om het te maken wordt nergens meegenomen. En als het kapot is? We blijven straks met een grote berg afgedankte CV ketels zitten.

    Wij zijn geen klimaatontkenners maar klimaat en milieu zijn twee hele verschillende dingen. Het klimaat veranderd al jaren en eeuwen en hebben we als mens nauwelijks invloed op. Het milieu daarentegen hebben wij wel een zeer grote invloed op.

    Wat wij doen is zuinige auto’s. We hebben wel een dieselauto maar rijden op co2 neutrale brandstof die daarnaast ook de roet en nox uitstoot sterk verlaagd. Deze brandstof wordt gemaakt uit afval en is wheel to wheel beter als grijze stroom en op plaats 2 naast groene stroom. Grijze stroom heeft een CO2 uitstoot van 107 gram per km, de brandstof waar we op rijden 23 gram. De besparing is 89% CO2. De overige 11% is voor het maken en transporteren. Ook ons bedrijf draait daar volledig op.

    We gebruiken tweedehands kleding, zuinige apparaten en ledverlichting. Zonnepanelen is ons huis qua ligging niet geschikt voor. We letten wel op ons gasverbruik. Dit is dan ook maar 400/500 m3 per jaar We kopen zoveel mogelijk verpakkingsvrij of in grootverpakking als het niet anders kan, gaan lopend naar school. Wat we kopen eten we op. Op schillen na hebben we geen verspilling van voedsel. We koken zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes en kopen veel van onze groente en fruit en vlees op de markt. We kopen ook lokaal en bestellen weinig online laat staan op alie express. Zo zijn er meer kleine dingen waar we proberen ons steentje bij te dragen.
     
    rijo vindt dit leuk.
  8. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.201
    18.941
    113
    Wat versta jij dan onder klimaatontkenners?
     
  9. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Het klimaat kunnen wij niet veranderen. Het milieu en daarmee verstoring van het klimaat wel. Maar allemaal aan de zonnepanelen en elektrische auto’s gaat daar niet in afdoende mate bij helpen. Daar gaat namelijk een giga milieubelasting aan vooraf en achteraf als het apparaat is afgedankt/kapot. En tijdens het gebruik ook voor het opwekken van alle benodigde stroom. Plus dat het niet door te rekenen is. Als heel Nederland een warmtepomp en elektrische auto heeft kan het stroomnet het niet aan. In Amsterdam wordt nu de stroomlevering tussen 17:00 en 22:00 al geknepen omdat dan alle tesla’s (en andere merken) aan de laadpaal geprikt worden, gekookt, verwarmd en gedouched. Pas na 22:00 kunnen auto’s met meer amperage geladen worden. De middelen die nu gebruikt moeten worden om de doelen te halen zijn niet realistisch.

    om je vraag te beantwoorden: mensen die vinden dat er niets hoeft te gebeuren. Er moet iets gebeuren maar dat ligt in de milieuhoek, niet in de klimaathoek.
     
    Neuzeke, SAARC, Gewooniemand en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.380
    113
    Leuk topic!!

    Ik vind het belangrijk, maar er kan nog veel meer merk ik.
    - we koken elektrisch, geen gas. Nog wel verwarming op gas.
    - 1 hybride auto gebruiken we weinig.
    - 1 elektrische bakfiets bewust gekocht ter vervanging van 2e auto.
    - We doen boodschappen nooit met de auto meer en kinderen naar school met de fiets.
    - Afvalscheiding
    - Eten beduidend minder vlees in een week dan vroeger. Niet meer dagelijks en ook minder.
    - ik bestelde (voor corona in ieder geval) zo min mogelijk online, ivm bezorgkosten, auto's die moeten rijden en vaak ook retour. Zeker geen Aliexpress dingen.
    - wij vliegen niet meer.
    - ik let op verpakkingsmateriaal, minder onnodige verpakkingen en plastic. Geen zakjes om de groente, etc. Geen plastic drinkflesjes of pakjes drinken bijvoorbeeld voor de kinderen of ons.
    - ledlampen
    - ik vang water zoals kookwater op voor de planten (de rest van het gezin helaas nog niet).
    - bewust geen airco, we hebben energiezuinige apparaten. Droger gebruik is minimaal tot niet.
    -regenwater wordt opgevangen voor de tuin.
    - wij zetten in de zomer bewust geen groot zwembad op, of dagelijks een kleiner bad. Dat vind ik echt te veel watervervuiling.
    - we hebben een bewust groene tuin.

    Aan de andere kant, we wonen in een oud huis dus helaas niet super geïsoleerd nog. Ramen wel. Overige isolatie pakken we wel in etappes aan.
     
  11. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    #31 Whysteria, 28 feb 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2021
    Ik probeer steeds zuidelijker te emigreren voor een beter klimaat. Ik heb echt een hekel aan die verrot koude winters...
     
    NiVa0230, Kolibrie2, Gewooniemand en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Interessant topic!
    Wat ik zo kan bedenken:
    Heel weinig de auto gebruiken, onze auto heb ik na de leaseperiode overgekocht, ik vind het echt onzin om iedere 4 jaar een nieuwe auto te kiezen.
    Met vrienden kinderkleding, schoenen en speelgoed uitwisselen zodra ze eruit gegroeid zijn.
    We maken heel bewuste keuzes in wat we kopen aan bijv. speelgoed, liever duurzaam en tijdloos dan Action en Aliexpress, maar ook voor in huis.
    Mijn man is heel erg van het zelf repareren; fietsen, oven, wasmachine etc. , dat scheelt ook veel in nieuwe spullen kopen.
    Verder deel en krijg ik veel van de lokale weggeefhoek.
    Ik was maar weinig wassen, spaar gerust 4 dagen op, draai dan 2-3 wassen en laat de droger dan maar 1x draaien, rest droogt aan de lijn.
    Ook haren wassen doen we hier allemaal maar 2x per week, opfrissen wel dagelijks.
    Qua eten gooien we nauwelijks wat weg, ik meet af en porties en verwerk restjes in een soep of salade als bijv lunch of we doen een kliekjesdag.
    Kinderen gebruiken broodtrommels, bekers en fruitbakjes. Voorverpakte koekjes en drinkpakjes zijn hier uitzondering.
    Ook proberen we onze kinderen de liefde voor de natuur mee te geven, ze zitten o.a. op scouting en zomers maken we huttentochten door de bergen of fietsvakanties door Nederland.
    Oja en menstruatiecup is ook een uitkomst!
    Qua herbruikbare materialen kan ik nog wel wat tips gebruiken. Bijv voor herbruikbare inlegkruisjes,welke gebruiken jullie en hoe zet je dit vast in je slip?
    In de tuin willen we nog een regenton, daar gaan we binnenkort eens naar kijken. Is ook een goeie!
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  13. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Die van happysoaps vind ik wel fijn.
     
  14. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik probeer hier thuis ook aan het milieu te denken, ik ben er nog lang niet. Maar ik vind dit al een goed begin. Wat wij doen:
    - we gaan binnenkort over op elektrisch koken ipv gas
    - geen vliegreizen
    - afval, papier, glas enz scheiden
    - elektrische apparaten uitschakelen
    - shampoo bars gebruiken
    - zo min mogelijk plastic flessen/verpakkingen
    - appelazijn ipv conditioner
    - wij eten thuis minder vlees (man vond dit heel moeilijk, maar heeft nu door dat het toch niet zo gezond is), we eten ongeveer 2x pw vlees, in de zomer bij het bbqen wat vaker (zo'n 3x per week)
    - lokaal groenten en fruit kopen
    - eieren, melk ed bij de kinderboerderij hier
    - we zijn bezig met een plekje vrij te maken in de tuin voor een moestuin
    Ik wil nog proberen om minder water te verspillen, minder spullen kopen (dan heb ik het over oa de onzin spullen van oa de action).
    Voor nu vind ik dit goed zo. Het kan altijd beter natuurlijk, maar dat zie ik dan wel weer over een jaartje ofzo :D
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.201
    18.941
    113
    :roflmao::roflmao:
     
  16. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    - binnenkort zonnepanelen
    - vloerverwarming (scheelt 40%)
    - bakfiets ipv 2 auto’s
    - elektrische auto
    - moestuin
    - geen plastic tassen etc
    - weinig tot geen vlees eten
    - veelal tweedehands kleding (vinted is top)
    - kinderen leren recyclen
    - waterbesparende filter
    - water uit de warmtepomp droger is voor de planten
    - koffiedik en eierschalen als compost in de moestuin.

    Paar dingen die wij doen. Zijn er nog veel meer. En ik hem niet bepaald een geitenwollen type ofzo.
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  17. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oei ik probeer mijn best te doen maar er zijn dingen die echt anders kunnen. En misschien op den duur wel moeten.
    Zo gaan we deze zomer wel weer 10 uur vliegen. Ik hoop maar dat de luchtvaart zelf ook innoveert naar duurzamere manieren.

    Maar wij zijn aan het overstappen naar veganistisch eten. De melk en vleesvervangers die we eten koop ik van de merken die het gros van hun grondstoffen uit europa halen.

    bakken doen we in olijfolie ipv in bakboter.

    We hebben een huis met zonnepanelen en wekken per haar veel meer op dan we verbruiken.
    Twijfel nog om op inductie te gaan koken. Maar baal dat ik dan allemaal nieuwe pannen zou moeten hebben.

    Kleding koop ik best nog wel eens tweedehands. Maar als ik het nieuw koop let ik op de labels. Liefst met GOTS.
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  18. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Gebruik wasbaar maandverband en inlegkruisjes.
    Water van de droger wordt opgevangen en gebruikt als strijkwater, wasmiddel water of voor het doorspoelen van het toilet.
    Verwarming gaat alleen aan als wij thuis zijn.
    Douchen kort,de kraan op eco stand.

    Vlees minderen is een dingetje, ik eet niet veel vlees. De rest vind het heerlijk, maar door eenpansgerechten doe ik nu minder vlees en je hoort er niks over.
     
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.201
    18.941
    113
    @Huismuisie w.b vliegen: bij bepaalde maatschappijen kan je ter compensatie van de vliegreis een boom laten planten. Of zoiets. Heb me er nog niet erg in verdiept.

    De maatschappij waar wij boeken geeft altijd aan 'let op: laatste seats op deze vlucht' en zo'n vlucht boeken we dan. Dan weet ik dat het vliegtuig tenminste helemaal vol zit.
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  20. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.618
    113
    Ons huis is al behoorlijk milieuvriendelijk. Goed geisoleerd, zonnepanelen en we hebben sinds vorig jaar een sedumdak op de schuur. We kunnen niet echt meer doen zonder heel grote investeringen. We hebben nl stadsverwarming en dat beperkt de mogelijkheden voor zonneboilers en warmtepomp. Samen met de buren kijken we hoe we meer planten kunnen planten. We vinden ineens heel veel 'loze' hoekjes.

    Verder zijn wij niet gericht op luxe en gadgets. De bestelbus heeft de afgelopen maanden niet vaak bij ons aangebeld. Als we iets kopen, dan kopen we iets wat lang mee gaat. Het wordt pas vervangen als het stuk is of niet meer om aan te zien (zoals onze eettafelstoelen die zo smerig waren dat we ze niet meer schoon kregen).

    Dit jaar laten we onze badkamer vervangen. Onze huidige is eigenlijk nog niet afgeschreven, maar is voor ons gezin niet meer functioneel en er zijn steeds meer gebreken die opgelost moeten worden.

    Huis isoleren en spullen zijn de dingen waar je de grootste stappen in kunt maken, maar we kijken ook continu naar kleinere stapjes.

    Wat ik nog wel lastig vind, is eten met de seizoenen en lokaal eten. Reden is dat ik het aanbod per seizoen toch niet zo heel groot vind en ik van afwisseling houd. Maar we gaan steeds vaker, op de fiets of lopend, naar de plattelandswinkel. Daar wordt zo veel mogelijk lokaal ingekocht (of zelf verbouwd) en zijn de komkommers plasticvrij.
     
    linkiepinkie en citroenrasp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina