Tips en inspiratie: wat doe jij voor een beter klimaat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chayammy, 28 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.454
    10.655
    113
    #41 Syane, 1 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2021
    Even denken...
    Zonnepanelen
    Pelletkachel
    Koken op electra
    Verwarming niet te snel aan
    Kort en niet te vaak douchen (wel wassen maar dan gewoon aan de wasbak met een washandje)
    Afval scheiden
    Eigen moestuin
    Kraan kort aan en niet aanlaten bij bijv tandenpoetsen.
    Bij inruimen van boodschappen eerst verzamelen en dan in de koelkast en vriezer leggen (dus niet telkens de deur open)
    Was ophangen ipv in de droger
    Niet te vaak wassen, kleding laten luchten en hergebruiken.
    Wekelijks vegetarisch eten
    Kleine boodschappen en dergelijke te voet halen.
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  2. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Dat met die nieuwe pannen heb ik ook. Maar het schijnt dus dat dit niet altijd zo is. Pannen met een dikke bodem hoef je niet altijd te vervangen, het is een kwestie van proberen. Ik ga het ook gewoon proberen, als het goed gaat hou ik ze en anders moet ik ook maar nieuwe pannen kopen.
     
  3. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik vind het aanbod in de supermarkten ook heel slecht. De plastic om de komkommer, 4 appels in een pakje met plastic verpakt, tomaten, peren enz alles is apart verpakt. In probeer daar ook op te letten. Vroeger vond ik die pakjes zo handig en het zag er netter uit bij het boodschappen doen :rolleyes:, nu weet ik wel beter en kopen we zo veel mogelijk plasticvrij.
     
    TanjaK, Zoe123, linkiepinkie en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.622
    113
    Ik wissel koemelk af met plantaardige melk, maar kom er niet wat voor plantaardige melk het beste is. Heb jij een link? Ik drink nu havermelk, omdat ik denk dat die uit Europa zou kunnen komen (itt sojamelk en amandelmelk; in dat laatste zitten trouwens nauwelijks voedingsstoffen. Kun je net zo goed water drinken)
     
  5. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.622
    113
    Ik koop altijd los fruit ipv op zo'n schaaltje, ook al is het duurder
     
    Neuzeke, linkiepinkie en Vitamientjuh vinden dit leuk.
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik vind dat ook vreemd. Maar het schijnt verspilling tegen te gaan. Waardoor ze minder hoeven weg te gooien en het langer houdbaar is. Ook bescherming van het product tegen deuken etv. Het produceren van meer groente en fruit kost natuurlijk ook grondstoffen en energie.

    Dat is soms het lastige en dubbele. Probeer je iets duurzaams te doen ben je minder goed bezig dan gedacht.
     
    Ansel, linkiepinkie en Vitamientjuh vinden dit leuk.
  7. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Minder vlees eten, op inductie koken, weinig wassen, zonnepanelen via Vrij op Naam omdat ze niet op ons huis kunnen, veel fietsen, tweedehands spullen en eerst op marktplaats kijken of iets daar te krijgen is, radiator ventilatoren en isolatie verbeterd, dubbel glas, minder kopen en om ervaringen vragen in plaats van spullen bij verjaardagen.

    Ik ben het eens dat klimaat en milieu verschillende dingen zijn en ook mensen die niets met klimaat doelen hebben waarschijnlijk hun omgeving wel schoner willen hebben met schonere lucht en minder afval.

    Ik reis nog wel met het vliegtuig. Dus dat doe ik niet goed in milieutechnisch oogpunt.

    En ik stem op een "groene" partij. Dat is denk ik vooral belangrijk als je dingen wilt veranderen op grotere schaal.
     
    linkiepinkie en Vitamientjuh vinden dit leuk.
  8. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Wij zijn nu juist goedkoper uit met het losse fruit. We kopen ons fruit (en groenten) nu bij de Turkse groenteboer, stuk goedkoper en goede kwaliteit. Soms neem ik wel wat mee van de Lidl of de Ah, maar het meest halen we toch bij de groenteboer.
     
  9. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.622
    113
    Dat is ook het gevaar als je de zero waste methode volgt. Ik volg het op fb, maar ik moet mij regelmatig inhouden om te reageren.
     
    Amberxx en citroenrasp vinden dit leuk.
  10. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.622
    113
    Ik hou van Pink Lady appels, maar alleen als ze uit Europa komen dan koop ik ze (de helft van het jaar komen ze uit het zuidelijk halfrond). En dan alleen los. Misschien dat ze het ook wel bij de Turk hebben, maar ik heb geen tijd om alle winkels af te gaan. Ik ga dan wel naar de plattelandswinkel, omdat ik daarvan weet dat ze zoveel mogelijk lokaal kopen. En dan heb ik mijn ommetje voor die dag ook weer gehad.
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.214
    18.959
    113
    Helaas zijn veel mensen die zich zero waste noemen eerder gewoon Anti Plastic. Dan gooien ze bv hun goede Tupperwarebakjes weg om ze te vervangen voor glazen potten. Want ja, zero waste... Met sommige dingen uit de zero waste-beweging heb ik daarom wel moeite.

    Ik begrijp wel dat plastic soms juist verspilling kan voorkomen. Maar dat van die in plastic verpakt komkommers vind ik persoonlijk ook onzin. Het ligt er m.i maar net aan hoe je daarmee omgaat. Wij kopen alleen langer houdbare groenten in grotere hoeveelheden en als we komkommers kopen, of bladgroenten o.i.d dan gebruiken we dat diezelfde dag of iig niet lang daarna. En wat we kopen zit nooit in plastic, dat bestaat hier niet eens. Wij gooien echt zelden iets weg. (Zacht geworden komkommers kan je trouwens altijd nog op een andere manier gebruiken dan salade.)
     
    Vitamientjuh en Huismuisie vinden dit leuk.
  12. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Kijken jullie met stemmen straks ook vooral naar wat welke partij aan klimaatdoelen heeft? Of toch vooral naar andere dingen? Zoals ik het lees liggen ze wat betreft klimaatdoelen allemaal dicht bij elkaar. Met alleen GroenLinks en D66 die wat meer willen
     
  13. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    oh ja, dat doe ik ook altijd. Was 11 euro extra ofzo.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  14. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Veel plastic wordt al vervangen door bamboo varianten. Of speciaal plastic. De biologische rijst en pasta van de appie zit daarin. Voel een beetje anders.

    Die bio paprika’s zitten ook los verpakt in gewoon plastic. Wat een treurnis is dat. Plak er gewoon een bio sticker op, net als bij appels een stickertje met het soort zit. Als je bang bent dat mensen het verkeerd doen. Dat is al een flinke besparing.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  15. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.622
    113
    Ja voor mij zeker belangrijk. Je kunt PvdA ook toevoegen: daarvoor is ook doorberekend dat de klimaatdoelen gehaald worden.

    Het moet echter wel haalbaar zijn. Ik vind PvdD en eigenlijk ook wel GL te idealistisch. Prachtig hoor, maar in de praktijk niet haalbaar. Daarom steun ik meer de aanpak van de PvdA/D66.

    Komkommers: het is niet alleen hoe jijzelf inkoopt, maar hoe heel de distributieketen is. Het is minder haalbaar blijkbaar om elke keer kleinere partijen aan te bieden waarbij er geen kans op rotting is.
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  16. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Bij de verkiezingen is dit één van de belangrijkste thema's voor mij. Ik stem PvdD.

    Voor mij zijn die idealen juist wel belangrijk, In Nederland moet er altijd al worden samengewerkt in een coalitie, waarbij iedereen wat moet inleveren. Op die manier blijft er in mijn ogen anders helemaal niets meer over van die idealen. Haalbaar is het als er een hele grote cultuuromslag komt. Dat is voor mij ook de enige manier om echt iets te veranderen. Er is nou eenmaal geen tijd voor een langzame verandering.
     
    Happyhope, linkiepinkie en Cobon vinden dit leuk.
  17. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.837
    2.700
    113
    't Gezellige Brabant
    - Afval goed scheiden
    - Zonnepanelen
    - 1 auto weggedaan en vervangen voor elektrische fiets
    - Juist een groot zwembad neerzetten in de zomer met een goede pomp. Afgelopen jaar hebben wij het water niet hoeven verversen. In tegenstelling tot zo'n klein badje wat je tig keer moet verversen, omdat het na 3 dagen groen ziet.
    - Elektrisch koken
    - Spullen die nog goed zijn, maar niet meer nodig verkopen we (voornamelijk speelgoed)
    - Alle nog goede kinderkleding krijgt ook een 2e leven (naar neefje en nichtje)
    - Gericht boodschappen doen (wij verspillen nauwelijks)
    - 2 regentonnen geplaatst
    - Al 15 bomen geplant in onze tuin (het neemt ook hitte weg in de zomer)

    We willen nog heel graag een elektrische auto i.p.v. de benzine variant die we nu hebben. Dat zal nog even duren.
     
    Vitamientjuh, linkiepinkie en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  18. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.166
    4.232
    113
    Vrouw
    #58 Spoetnik, 1 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2021
    Ik kan nog veeeel meer doen, maar ik doe ook al een paar dingen:
    - nooit (!!!!) Afval in de natuut gooien
    - afval scheiden (helaas doet onze gemeente nog niet aan plastic scheiden)
    - om de dag en redelijk kort douchen
    - ongeveer 3 wassen per week (meestal op kort programma)
    - groente en fruit vh seizoen en de plastic bakjes van bijv blauwr bessen hergebruiken (oke, oma dan :p )
    - sowieso kosteloos materiaal hergebruiken (in de klas, zoals eierdozen)
    - zo min mogelijk de auto gebruiken en binnen het dorp/omgeving op de fiets
    - tassen hergebruiken
    - verkoop alles wat niet meer wordt gebruikt kf ik geef het weg
    - doneer vaak kleding aan Dorcas
    - geen droger
    - menstruatiecup aangeschaft
    - lid vd bibliotheek

    Wat kan ik nog meer doen?
    - minder vlees eten (ben echt een kippenvleeseter :oops:)
    - electrische fiets aanschaffen voor woon/werkverkeer
    - duurzamer gaan wonen (woon nu in een label E huushuis, vreselijk!)
    - minder nieuwe kleren kopen (ben bang dat dit een gevalletje is van niet willen :oops: sowwy)
     
    Vitamientjuh en linkiepinkie vinden dit leuk.
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.592
    3.483
    113
    Zonnepanelen
    Elektrische auto
    Inductie kookplaat
    Heel weinig vlees eten
    Niet meer zolang douchen als eerst
    Waterbesparende programma’s gebruiken
    Spullen tweedehands kopen
    Meubels enzo gewoon een ander kleurtje geven i.p.v. nieuw te kopen
    Ons huis goed laten isoleren
    Doppers enzo gebruiken i.p.v. flesjes of pakjes
    De tuin ook aardig beplanten i.p.v. volledig bestraten
    De fiets vaak te pakken i.p.v. de auto
    Weinig vliegen
    Menstruatiecup
    Toen de kinderen klein waren wasbare luiers gebruikt
    Zelf tassen meenemen of een krat voor boodschappen.
     
  20. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.051
    2.431
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Maar ruikt je haar dan niet naar azijn daarna?
     

Deel Deze Pagina