Tips en inspiratie: wat doe jij voor een beter klimaat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chayammy, 28 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lidu1

    lidu1 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Je bedoeld met bewustheid creëren veroordelend reageren? Dan heb je jou doel behaald:thumup:

    Maar goed terug naar het topic;)

    Wij hebben/doen in ons nieuwe huis:
    -
    zonnepanelen
    - warmtepomp
    - A++ apparatuur
    - goed geïsoleerd huis
    - doen buiten werk om veel dingen lopends of met de fiets (nog even en dan kunnen de twins in de bakfiets)
    - vlees vaak met kortings sticker of bestel ik via koopeenkoe
    -groente en aardappels kopen we bij de lokale boerenwinkel
    - kleding, meubels enz zoveel mogelijk tweede hands
    - niet onnodig kranen aan enz.

    Er zijn vast nog wel meer dingen die we hebben/doen maar daar kom ik nu even niet op.
     
  2. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Als het droog is niet. Als je het opnieuw natmaakt wel weer.
     
    Mop81 vindt dit leuk.
  3. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Heb je wel eens geprobeerd om zelf melk te maken? Dat kan ook he. Wij maken onze amandelmelk altijd zelf. Kopen een grote 10liter doos met blanke amandelen. Dan doe je een handje amandelen in de blender. Met wat water. Dit laat je een nachtje weken. De volgende dag giet je het water af. Voeg je nieuw water toe en dan een paar minuten blenderen.

    Wij gebruiken dit dan voor pannekoeken of andere baksels met melk. Vind het alleen iets minder lekker om zo te drinken maar misschien kun je op deze manier ook wel melk maken van havermout. Dat heb ik nog niet uitgezocht
     
  4. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.205
    18.952
    113
    Ik denk trouwens dat havermelk wel de meest milieuvriendelijke melkvervanger is. Amandelen groeien niet in NL dus die worden geïmporteerd vanuit zuid-Europa of noord-Afrika. Soja komt vaak uit zuid-Amerika, rijst ook, of uit Azië.

    @linkiepinkie Ik heb wel eens havermelk en rijstmelk gemaakt, is best lekker. Melk drink ik nog amper (om gezondheidsredenen vooral; mijn luchtwegenklachten worden er erger door) en eigenlijk heb ik ook niet echt de behoefte aan een vervanger. Maar ik eet nog wel 1 a 2x per week gewone yoghurt. Heb er ook nog nooit plantaardige alternatieven voor gezien hier.
     
  5. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Oja iemand ook bekend met de shampoobars van Ethique?
     
  6. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    #66 linkiepinkie, 2 mrt 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2021
    Dank je voor de tip! Jouw research is beter dan die van mij haha. Ik kan nog wat van je leren! :thumup:en vind havermelk ook nog lekkerder van smaak. Ik drink ook nooit melk en hoef ook geen melkvervanging hoor. Volgens mij vroeg @Vogelinnetje er naar. Gebruik het alleen voor pannekoeken en soms in een beslag voor een baksel.

    @citroenrasp maak je dan gewoon havermelk op dezelfde manier? Wat havermout met water blenderen?
     
  7. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik! Ik vond ze een stuk beter te doen dan de Werfzeep shampoozeep, maar mijn haar is gewoon echt lastig, ik hou het bij shampoo van urtekram voorlopig.
     
  8. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.205
    18.952
    113
    Ja. Ik maak 'm zo: http://www.degroenemeisjes.nl/3-x-plantaardige-melk-maken/ (alleen uit luiheid geen kaasdoek maar gewoon een heel fijne zeef) en rijstmelk zo: https://emptythefridge.be/recept/zelf-rijstmelk-maken/
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  9. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Top! Ga ik die binnenkort kopen. Ik heb van dat slappe futloze haar dus wie weet dat het bij mij juist goed werkt ;)
     
  10. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik hoop het! Ik heb dik haar met vrij veel volume, maar echt snel vet, alhoewel dat nu beter gaat.
     
  11. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Ja vervelend he dat vette haar. Weet van een vriendin die juist heel weinig haar haar wast, dan wordt het minder snel vet. Maar ieders haar is anders dus geen idee of dat ook voor jou kan helpen
     
  12. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Jep, ik waste eerst iedere dag, toen om de dag en nu bezig met eens in de drie dagen maar die derde dag is wel even afzien nog. :oops: En waar je op internet leest dat die vette periode een paar weken zou duren, nou, dat klopt dus echt niet bij mij. Vele malen langer... :(

    Edit: maar het is het waard! Minder lang douchen en minder product nodig én meer tijd over.
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  13. lidu1

    lidu1 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Gebruiken jullie de shampoo bars alleen voor jezelf of ook voor de kinderen?

    Onze oudste doucht zichzelf en ik zie haar, met haar lange haren nog niet echt haar haar wassen met een bar.
     
  14. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Niet alleen jij hoor, maar ik pak jou even als voorbeeld.

    Een elektrische fiets is echt niet beter voor het milieu, en dan komt er ook nog kinderarbeid bij...
    Dus elektrisch rijden is eigenlijk heel slecht ivm de accu's.
    https://www.vzr.nl/nieuws/details/de_andere_kant_van_elektrisch_rijden
     
  15. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Dat heb ik precies hetzelfde. Eerst altijd iedere dag. Toen om de dag. Nu probeer ik vaak om de 2 dagen, maar die 3e dag wordt het enorm vet. Hangt dus blijkbaar niet af van je haartype.. Maar misschien wel van je shampoo?
     
  16. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.166
    4.232
    113
    Vrouw
    Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar ik kreeg overal jeuk en van dat wittige spul op m'n hoofdhuid. Brrrr.
    Nee ik doe het om de dag, prima voor mij. Ik hou van lekker ruiken.
    Mijn haar is trouwens stijl, snel pluizig bovenop (van die korte nieuwe haartjes) en snel futloos. Mss dat het daar ook aan ligt.
     
  17. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Wij doen al:

    Zonnepanelen
    Tado door heel het huis in elke kamer
    Verwarming niet hoger maar een trui of dekentje extra
    Sorteren en scheiden van afval.
    Ik zelf douche maar kort, de rest wat langer
    Aardig groene tuin, met een gedeelte voor de hommels waar ik de bloemen gewoon laat overwoekeren.
    Elektrische fiets, pak veel de fiets.
    Led lampen
    Veel gratis af te laten halen of doorverkopen. Gooi niet snel wat weg.
    alleen de droger voor handdoeken 1 x per week.

    Waar ik denk ik aan kan veranderen:
    Een veel kleinere of energie zuinige gezins auto, mijn auto is totaal niet energie zuinig ben ik bang en ik ben qua benzine veel kwijt. Waar ik ook veel kleine stukjes in rij als ik aan het werk ben als wijkverpleegkundige. Iets vaker de fiets pakken met werk zou goed zijn...
     
  18. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oh ja, mn buten hebben inductie, zet ze er daar wel eeen keer op :)
     
  19. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Leuk topic!! Een tijdje terug was er ook zoiets; en daar heb ik toen echt wel wat inspiratie uit opgedaan.

    Ik ken dat verhaal/de keerzijde van - maar het is natuurlijk wel afhankelijk waarmee je vergelijkt. Het artikel gaat over elektrisch rijden ipv op brandstof (auto versus auto dus).
    Een elektrische (bak)fiets wint het vast dubbel en dwars van welke auto dan ook. Dus als je een auto de deur uit kan doen en vervangen door een fiets is het denk ik wel super rendabel?
     
    linkiepinkie en Chayammy vinden dit leuk.
  20. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik heb wel hoop dat de aanhouder wint, dat gebeurde bij de overgang van 1 naar 2 dagen uiteindelijk ook. :)
     

Deel Deze Pagina