Tips en inspiratie: wat doe jij voor een beter klimaat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chayammy, 28 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.522
    674
    113
    Vrouw
    Geïnspireerd door dit topic heb ik zojuist wasbare wattenschijfjes, wattenstaafjes en keukenrol gekocht!
    Ik las van @citroenrasp dat ze wasbaar keukenrol gebruikt. Had hier nog nooit van gehoord en ben even gaan googlen wat er nog meer is.
    Bedankt voor de inspiratie!
     
  2. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Maar ipv een 2e auto toch wel?

    Tenminste hoop ik haha. Dat was onze toch wel bewuste keuze. Auto eruit, bakfiets elektrisch erin. Ik kan geen 20 kilometer fietsen op een gewone fiets let 3 kinderen..
     
    Poolvos en linkiepinkie vinden dit leuk.
  3. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Haha ik hoop met je mee:thumup:
     
  4. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Wat goed! Ik ben ook op dreef! Wist ook niet vh bestaan van een aantal milieubesparende + portemonnee besparende dingen.:D
     
    Happyhope en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.250
    19.011
    113
    @Happyhope goed zeg! Overigens heb ik nooit iets gekocht hoor. Ik verknip gewoon oude kleding die te slecht is om weg te geven (kleding van A die in goede staat is geven we nl aan familie of kledingwinkels). Zulke stukjes stof gebruik ik als keukenrol maar dus ook als "wattenschijfje". (Om make up te verwijderen, en daarvoor gebruik ik trouwens olijfolie.) Het nut van wattenstaafjes heb ik eigenlijk nooit ingezien en zou ik dus ook niet kopen.

    Ik heb me trouwens een paar dagen geleden voorgenomen om een afwasborstel te gaan gebruiken ipv spons voor de afwas. Klinkt heel simpel, maar voor mij was het een heel grote stap. Dit wilde ik al zo lang veranderen, maar vond borstels altijd zo'n gedoe (vooral ivm slechte motoriek door ass). Uiteindelijk valt het na een paar keer proberen best mee. Kwestie van wennen, maar soms zijn gewoontes hardnekkig en moeilijk te veranderen.

    Helaas is mijn afwasborstel wel van plastic, dus alsnog komen er microplastics in het water terecht, dat voelt dan weer zo dubbel... Maar iig wel een hoop minder afval! En natuurlijk ook een (kleine) financiële besparing. Als ik eens in NL ben wil ik op zoek naar een afwasborstel van bamboe, dan doe ik het voor mijn gevoel helemaal goed.
     
    TanjaK, Happyhope en linkiepinkie vinden dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    Sorbo heeft ook houten, als je kop slecht is kan je ook alleen de kop vervangen.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  7. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.368
    5.638
    113
    Het milieuvoordeel was wasbaar is kleiner dan je denkt. Veel wasbaar is gemaakt van katoen en de teelt daarvan is zeer milieubelastend (veel water).

    Ik zit ook te denken waar we keukenrol voor gebruiken. Vooral om restjes (met vet) uit de pannen te halen. Dat wordt geadviseerd voordat het de vaatwasser ingaat. Maar als het aan je wasbaar keukenrol zit, moet het de was in, waardoor je wellicht op een hogere temperatuur moet wassen. Wij wassen zo weinig dat we alleen scheiden in licht en donker, anders hebben we teveel halve wassen. Ik zal dat vieze keukenpapier niet bij mijn lichte was op 30 graden willen hebben. Bovendien moet je het redelijk snel uitwassen, anders is het 1 bron van bacterieen. Hygiene is nl ook een dingetje (ik ben er pas achter gekomen dat er ook wasbaar wc papier bestaat...).
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    @Mamafiets ik heb de naturebox shampoo en die doet t aardig, wel ff omschakelen en hij is geregeld in de aanbieding (2 v 1) stapelt lekker makkelijk in de kast ipv Andrelon flessen die nét te hoog zijn.

    Verder:
    Kleding gaat hier jaren mee (behalve voor dochter) ik heb niks met mode, dat scheelt. Spijkerbroek, zwart shirt en trui snel klaar.

    Koken zo veel mogelijk van scratch, snijresten eindigen doorgaans in de slowcooker. (al of niet na ingevroren te zijn) Kliekjes hebben we niet, ik meet pasta etc ook af.

    Aardappels kook ik gelijk voor 2 dagen. Een deel haal ik er eerder uit (voorgekookte aardappels, tadaaa). Die moet je niet te lang bewaren in de koelkast want schimmel is moeilijk te zien op aardappels, maar meestal staat er slowcooker achteraan gepland en kan t hoppa daar bij.

    Kipfilets fileer ik nog een keer. Vroeger aten we 1 filet per persoon. Nu snij ik m als soort schnitsel en met 2 volwassenen en een ukkie voldoende aan 1.

    Wasmachine draait doorgaans 40 minuten programma, dat is in verhouding grappig genoeg ook de goedkoopste. (totaal water + omgerekend stroomverbruik naar tijdsduur)

    Wasverzachter gebruik ik zelden, heb keukenazijn (en een oude wasmachine, een Miele niet mee doen, aluminium vindt dat niet grappig)

    Dash 2-1 grootverpakkingen waspoeder. Pods werken wel maar ik ben geen fan, plus oplosbare zooi komt ook weer ergens uit en ik vind ze te hoog gedoseerd voor de gemiddelde was.

    Stekkers gaan er uit, plasma tv vervangen voor led. Buiten een lamp met een donker sensor (lidl) die gaat zelf aan en uit en is bovendien LED (niet heel geschikt voor buiten maar zit in een lantaren en uit de wind/kou)

    Kringloopwinkel is prima voor veel (behalve schoenen, dat vind ik een andere orde)

    Geen interieur wissels hier, het is een allegaartje herinneringen. Merendeel echt hout en overwoestbaar. Meubels die de tijd/terrordochter niet meer aankunnen worden gedemonteerd. Schroeven en bevestigingsspul in een bak, hout wat een tweede leven kan gaat apart en is een volgend project.

    Ik maak/vermaak veel zelf en klus ook zelf. Scheelt een aannemer die weer veel km moet maken allicht (en veel geld). Probeer dingen altijd zelf te repareren, tenzij t gas/elektra/water gerelateerd is en te tricky. Dan is t weg of een monteur.

    Auto hebben wij een Daihatsu. Amper stuk te krijgen en zuinig. Bakkie op leeftijd maar hij doet t prima dus geen interesse in een andere. Paar jaar geen eigen auto gehad, (schadevrije jaren was ik dus weer kwijt (auw)) sinds overlijden van mn vader kwam er eentje vrij dus die hebben wij overgekocht dus we hebben nu twee kleintjes. Met thuiswerken niet echt tot zn recht komende maar ze zijn moeilijker te krijgen tegenwoordig en merendeel doe ik lopend.

    Koop in bulk, diepvrieskist voor voorraad, voorraad beheer...2 good to go doen we aan mee soms.

    Wil nog een keer "koop een koe " proberen, koe wordt dan pas geslacht als hij helemaal verkocht is. Dichter bij de boer en efficienter.

    Makeup gebruik ik niet, scheelt weer
    Geen haarkleuringen in gebruik
    Water verbruik beperkt

    Dat was t volgens mij wel zo'n beetje.
     
    TanjaK, linkiepinkie, Mamafiets en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.560
    2.416
    113
    Wij doen ons best voor een beter klimaat maar het kan vast nog veel beter.

    We wonen in een nieuwbouw huis, gasloos en met zonnepanelen. Binnenkort krijgen de garage en uibouw een groen dak van sedum.

    Onze hemelwaterafvoer zit niet op het riool aangesloten, we vangen het water van de dakgoten op in een grote wadi in de tuin (soort vijver die meestal droog staat).

    De tuin is volledig vlinder- en bijvriendelijk aangeplant. We hebben echt gras, veel heesters en hagen voor de vogels. Geen hardhout gebruikt bij de tuinaanleg. Grondwaterpomp voor het sproeien in de zomer. Kleine groentetuin met tomaten, aardbeien, bonen.

    We scheiden ons afval heel netjes. Maar ik ben wel van het gemak, dus koop alles bij de AH. Dat betekent helaas veel verpakkingsmateriaal.

    Boodschappen doen we 90% van de tijd met de bakfiets. Alleen kattengrid en kratten bier haal ik met de auto.

    We vliegen niet vaak, en al helemaal niet voor stedentrips binnen West-Europa. Naar Londen en Parijs gaan we bijvoorbeeld met de trein. Bij lange afstandsvluchten kiezen we voor een rechtstreekse vlucht zonder overstap, dat scheelt veel in uitstoot.

    De auto gebruiken we bijna alleen voor vakanties, en om naar familie of musea te gaan.

    Haren wassen doen we met shampoobars.

    Ik gebruik nooit plastic boterhamzakjes. Pakjes en blikjes drinken gebruiken we alleen bij uitjes (dagje bos, museum) en niet voor thuis of school.
     
    TanjaK, linkiepinkie en citroenrasp vinden dit leuk.
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.825
    25.923
    113
    Vrouw
    Ik las in een ander topic dat de slowcooker laag in energieverbruik is. Weer een pluspuntje op de zal-ik-hem-aanschaffen-lijst :)
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.250
    19.011
    113
    @Vogelinnetje Ons wasbaar keukenrol komt van kleding die anders weggegooid zou worden. Dus dat katoen is dan toch al geproduceerd. Ik heb een wasmand in de keuken staan voor alle keukenwas (vaatdoeken, handdoeken theedoeken, etc) en die doekjes gaan in die was mee, heb eigenlijk nooit witte was dus geen last van vervelende verkleuringen. Voordat ze in die wasmand gaan hang ik ze eerst op te drogen (heb een klein waslijntje bij m'n keukenraam). Ik heb iig niet gemerkt dat ik er extra was door heb.

    Keukenrol zit in plastic verpakking (en hier alleen per 2, dus geen grootverpakkingen zoals in NL), moet vervoerd worden (sommige merken komen zelfs uit het buitenland), is vaak gebleekt, absorbeert veel minder (waardoor er veel van nodig is), dus al met al vind ik de wasbare doekjes een veel fijner en duurzamer alternatief.

    @Vero0504 daar ga ik me eens op oriënteren dan. Ik bedoel meer dat ik ook de haartjes van bamboe wil, vaak bevatten houten afwasborstels namelijk varkenshaar.
     
  12. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Electriciteit:
    Alle stekkers eruit als de apparaten niet gebruikt worden
    TV uit als er niet echt naar gekeken wordt
    Zonnepaneel voor warm water
    Overal spaarlampen alleen aan waar ook echt iemand is.

    Verwarming:
    Gaat nauwelijks aan, alleen 's avonds als het kouder is dan 15 graden in huis.

    Kleding:
    We dragen alles tot het echt op is (=er vallen gaten in). Als de T-shirts van mijn man verkleurd en slobberig worden, draag ik ze in huis. Ik koop nooit iets omdat het de nieuwe mode is.
    De lakens gebruiken we totdat ze door zijn (zo'n 15-17 jaar) en dan maak ik van de randen (die nog wel goed zijn) slopen en de slechte stukken poetsdoeken.
    Kleding die niet geschikt is voor poetdoeken, gaat naar de recyclebak voor kleding, maar haal er eerst de knopen en ritssluitingen af als die nog goed zijn.

    Afval scheiden we strict. Het meeste restafval (fruitschillen e.d.) gaat naar de ganzen in de buurt.

    Ik gebruik zoveel mogelijk groene zeep en azijn om schoon te maken.

    Douche vaak maar heel kort en vang het water op voordat het water warm wordt en gebruik het om schoon te maken of de WC door te spoelen.
    Laat nooit een kraan lopen, bij het handen wassen of tandenpoetsen.
    Sopjes van de handwas gebruik ik om het balkon schoon te maken.

    De auto hebben we nodig omdat we in een dorp wonen (b.v. voor een ziekenhuisbezoek of de tweewekelijkse boodschappen), maar gebruiken die heel weinig. Zo'n 20 euro benzine per maand nu, maar pre-Covid denk ik 50-60 euro, omdat we toen ook wel eens naar de bergen gingen en in de zomer zwemmen.

    Gebruik geen make-up, deodorant, parfum e.d.

    We gooien geen eten weg. Ook kleine restjes bewaren we in mini bakjes en als er genoeg van zijn is het weer een maaltijd. Brood kan ook na 4 dagen nog prima gegeten worden.
    We hebben onze eigen olijfolie (zelf verzameld en koudgeperst).
    Proberen zoveel mogelijk locale producten te kopen (geen extra transport), en hebben zelf een kruidentuintje en verschillende fruitbomen (die zomer's wel weer water moeten hebben). Uitgelopen uien, gember e.d. plant ik in de tuin

    Nauwelijks vlees, misschien 1x per maand, maar wel melkproducten en scharreleieren.

    En dan nog, over het algemeen gooien we heel weinig weg. Als iets vervangen moet worden, kijken we eerst of er onderdelen in zitten die we nog eens kunnen gebruiken.
    Zo hebben we b.v. van twee hele oude niet werkende laptops weer een goed werkende laptop kunnen maken. Op youtube staan de gekste filmpjes over hoe je iets zelf kan repareren. Met "zelf" bedoel ik dan mijn man waarbij ik aanwijzingen geef. ;)
    We kopen geen nieuwe TV omdat er een nieuw model is, maar pas als de oude echt kapot is en het te duur is om het ding te (laten) repareren. Hetzelfde geld voor mobiele telefoontjes e.d.

    Meubels heb ik van mijn moeder geerfd dit gelukkig een hele moderne smaak had en die gaan ook niet weg voordat ik erdoor zak.
    Een houten bed dat echt helemaal niet meer kon, hebben we omgebouwd tot een boekenkast.
     
    linkiepinkie, citroenrasp en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.652
    21.158
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Over dat zwembad. Wij zetten in mei een Intex zwembad op, waar we tot aan september in kunnen. 1x vullen en soms ietsie erbij is toch veel minder water dan telkens een klein badje opzetten?
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.250
    19.011
    113
    @TanjaK Goed bezig zeg! Ik vraag me trouwens af of jij ook nog regelmatig naar NL gaat en zo ja, ga je dan per auto of vliegtuig?

    Wij houden trouwens ook echt van repareren. Moet wel zeggen dat ik een handige man heb, dus dat scheelt. De afgelopen tijd heeft hij bijvoorbeeld (kleine) reparaties uitgevoerd aan de stofzuiger, boormachine en staafmixer.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  15. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.560
    2.416
    113
    Wij hebben om die reden ook een opzetzwembad gekocht vorig jaar. Scheelt heel veel water! We desinfecteren met zout in plaats van chloortabletten.
     
    Liekje81 en Marsupilami vinden dit leuk.
  16. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Wij hebben zonnepanelen laten leggen vorig jaar. Echter is dit in België, na een nieuwe wet van afgelopen januari, eerder iets waar de energiebedrijven rijker van worden en voor ons een financieel debacle. De warmtepomp gaat er dus niet meer komen. Ook een electrische auto staat niet meer op onze lijst voor de toekomst.

    Wij scheiden afval bewust.

    Ik gebruik zo min mogelijk niet herbruikbare verpakkingsmiddelen.
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    Wat hebben ze veranderd dan? (nederland volgt vaak met brilliante constructies en wij hebben ze nog niet vandaar)
     
  18. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Een keer in de twee-drie jaar met het vliegtuig naar Nederland, maar wel elk jaar naar een ander land waar mijn dochter woont.

    Mijn man is ook echt handig!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  19. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Maar bijvoorbeeld wegwerp wattenschijfjes zijn toch ook van katoen gemaakt? Bij wasbare is het eenmalig misschien een hogere belasting, maar als je ze lang genoeg gebruikt, haal je dat er denk ik wel uit?


    Ik heb een oud laken aan stukken geknipt voor poetsdoeken, gezichtsdoekjes, etc. Dat kan natuurlijk ook voor keukenpapier worden gebruikt, eventueel gooi je die vol olie daarna weg.

    Vrijwel onze hele badkamer is afval vrij. Menstruatiecup, blokken zeep, blokje als facewash, wasbare wattenschijfjes, wasbaar maandverband, tandpastatabletten, enz.

    Voor schoonmaken gebruiken wij ook bijna alleen groene zeep, soda en azijn, ingekocht in zo groot mogelijke verpakkingen.
     
    TanjaK en citroenrasp vinden dit leuk.
  20. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Wij zijn niet zo handig, maar zijn er vorig jaar achter gekomen dat er zoiets bestaat als 'the repair cafe', die ook hier in de buurt komen. Misschien nog een tip voor anderen (voor als dat weer door gaat, na corona).
     
    TanjaK en Kolibrie2 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina