Tips en inspiratie: wat doe jij voor een beter klimaat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chayammy, 28 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.377
    5.644
    113
    Ja klopt, maar het is dus niet zo dat wasbaar per definitie altijd beter is. Ik zou voor de toepassingen die ik heb voor keukenpapier geen milieuvoordeel zien voor een wasbare variant.

    Een oud laken gebruiken is ook nog wel een idee. Maar dan moet je weer overwegen of hergebruik van textiel (als vod, als vulling) niet meer winst oplevert dan eenmalig hergebruik.

    Wij hebben overigens nog steeds de hydrofiels van toen de kinderen nog jonger waren. Heerlijke poetsdoeken! En de monddoekjes zijn nu servetten voor ze.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  2. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.838
    2.704
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik neem aan dat je een auto bedoeld en niet een fiets? Een elektrische fiets i.p.v. een auto lijkt me toch echt wel milieuvriendelijker ondanks zijn accu. Mijn man heeft bv al 16000 km met zijn elektrische fiets gereden. Qua uitstoot toch al een heleboel bespaard.

    Ik ben niet zo onder de indruk van zulke stukjes in je link. Die kinderen die dit werk doen, hebben vaak ook geen andere optie. Ouders kunnen ze niet voeden. Als bedelen op straat het alternatief is in een toch al arm land, snap ik dat ze voor dit soort werk kiezen, ook al is het onder erbarmelijke omstandigheden. Het levert ze nog iets op. Die kant word in dit stuk niet belicht, dus het is niet te beoordelen vanuit dit stukje of het nu daadwerkelijk zo slecht is voor deze kinderen.
     
  3. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.522
    674
    113
    Vrouw
    Wij hebben wasbare wattenschijven en keukenrol van bamboe gekocht, dus niet van katoen. Ik weet eigenlijk niet hoe de teelt daarvan gaat, maar weet wel dat bamboe ontzettend snel groeit.
    Daarnaast draaien wij een keer per week een 60 was wit en een keer per week een 60 was donker, hierbij kunnen in ons geval dus prima de wasbare schijfjes en keukenrol :) en is het bij ons daarmee minder belastend dan de prullenbak vol met wattenschijfjes en keukenpapier per week. Maar kan me wel voorstellen dat dit niet voor iedereen werkt.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  4. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Geen idee of dat minder water is. In zo'n groot bad gaat wel heel veel liter water en dat is door de chloortabletjes e.d. niet meer te gebruiken voor de tuin. Kleine zwembandjes zet ik overigens ook niet telkens op. Voelt ook wel als verspilling van water. Heb het vroeger wel gedaan hoor. Maar sinds dat er de laatste jaren paar keer werd opgeroepen zuiniger te zijn met water, heb ik dat veranderd.
     
  5. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Vanaf heden draait de meter niet meer terug. Voor alle opgewekte stroom krijg je 0,3 ct uitbetaald. Voor alle stroom die je gebruikt betaal je de volle mep. Dus als we werken zijn overdag hebben we niks aan de panelen en als we thuis zijn gebruiken we stroom alsof we geen panelen hebben. Maar de klimaatdoelstellingen heeft BE behaald. Nog grappiger is dat het in Vlaanderen anders werkt dan in Wallonië.
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Euh dat is bij ons het effect als die saldering er afgaat toch? (aan de nederlandse zonnepaneel bezitters gericht)
     
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Scheelt dat wij aan een sloot wonen en daar water uit kunnne halen voor plantjes. En een regenton.
    Maar zonder dat denk ik echt dat 1x vullen minder water kost dan tig keer een klein badje. Bij ons was dat dan zowat elke paar dagen namelijk.
     
  8. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.377
    5.644
    113
    Het hangt er ook vanaf hoe groot je bad is. Het lijkt alsof er velen voor een versie van 3*4*1 gaan. Dat vind ik dus niet nodig. Wij hebben een ronde van 1m80 en 60 cm hoog (die gevuld wordt tot 40 cm).
     
  9. Helicryse

    Helicryse Fanatiek lid

    8 jun 2020
    1.159
    869
    113
    Vrouw
    Interessant topic! Wat wij doen is ongeveer dit:

    - Zonnepanelen op het dak
    - Zo min mogelijk stoken, alleen beneden is de verwarming aan
    - Zelf groenten verbouwen, groenafval op composthoop
    - De auto gebruiken we alleen voor grote afstanden, de rest op de fiets
    - We leven bewust veel buiten. Drinken dagelijks buiten koffie om ons bewust te zijn van de seizoenen en de natuur.
    - Wasbare luiers, wasbaar maandverband, wasbare doekjes
    - We kopen alles zoveel mogelijk tweedehands (kleding, spullen)
    - Lokale producten bij boerderijen in de buurt, zoals fruit, melk en kaas
    - We eten alleen biologisch vlees en dan max 1 tot 2 keer per week
    - Apparaten zoveel mogelijk echt uit, niks op standby en ook alle stekkers eruit als een apparaat niet gebruikt wordt
    - Geen slimme apparaten in huis halen, behalve de meterkast ivm de zonnepanelen
    - Afval scheiden natuurlijk en glas hergebruiken

    Ik zou graag een grijswatersysteem hebben. En het liefst nog meer verduurzaming van de woning.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  10. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Wij doen niet zoveel.
    Wel,
    - wasbare luiers, bijna alles tweedehands
    - kleding kinderen groot deel tweedehands, wij kopen ook wel eens wat tweedehands. Verder weinig kleding kopen.
    - nu even geen auto, rijden wel redelijk wat, 250-300km per week. OV is 4 uur per dag onderweg zijn, met de fiets is het ook ongeveer 2x1 uur.
    - Heb wel een elektrische fiets gekocht, oa voor uitstapjes, snelle boodschap (winkel dichtbij is 5km enkele reis)
    - Verwarming staat op 18 max 18,5 wel regelmatig 24/7 als ik nachtdienst heb.
    - eten niet elke dag vlees
    - water voor de tuin komt uit regentonnen, wil wc, wasmachine en buitenkraan op regenwater hebben.
    - we hebben fruitbomen, klein moestuintje en flink wat bloemen ed voor de insecten.
    - afval hebben we niet heel veel, vorig jaar 110kg restafval, gezien de hoeveelheid klusafval valt dat best mee. Elk jaar willen we dat iets omlaag brengen.
     
    TanjaK, Vero0504 en Helicryse vinden dit leuk.
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Kwam er van de week nog 2 tegen. Producten die ik koop let ik op de verpakking. De honing van melleda (ofzo) heb je in een plastic fles maar ook in een soort glazen weckpot. Ik pak de pot. Van de week pot schoongemaakt en die gaat een tweede leven in.

    Niet om te gaan wecken/inmaken overigens, al zie ik daar ook wel potentie in om daarmee milieu vriendelijker bezig te zijn.

    Over afwasborstels. Ik bedacht me dat mn ex (fransoos) mij raar aan stond te kijken met een afwasborstel. Wat wij als vaatdoekjes gebruiken om t aanrecht schoon te maken (die katoenen dingen bedoel ik dan), gebruikt hij om af te wassen. Daar gebruikte hij dus zo'n viscose doekje voor, die dingen worden hier juist alleen gebruikt worden als t spul is wat ik niet in mn wasmachine wil hebben.

    Hydrofiel washandjes en handdoeken zijn hier nog altijd in gebruik. Scheelt me aardig in de wasmachine. Ik wil nog af van de badhandoeken en over naar een kleinere maat. Zolang ze nog goed zijn laat ik t maar.
     
    TanjaK, citroenrasp en linkiepinkie vinden dit leuk.
  12. Zulema

    Zulema Fanatiek lid

    8 aug 2019
    1.670
    1.136
    113
    Vrouw
    - Afval scheiden
    - zonnepanelen
    - niet dagelijks vlees/vis eten en geen grote hoeveelheden
    - ecologische schoonmaakproducten (nog niet allemaal maar we zijn op weg)
    - groente en fruit niet in van die plastic zakjes die er bij hangen.

    Vast nog meer waar ik nu niet op kom.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  13. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Ja hier wast ook echt niemand met borstel af idd, ze gebruiken allemaal een spons. Het is iig al iets dat ik laatst een afwasborstel in de supermarkt zag! 1 soort maar, maar dat is dan wel nieuw. Wat ik dubbel vind is dat ik heb gemerkt dat ik met een afwasborstel dus wel meer afwasmiddel gebruik dan met een spons, en ik vraag me dan ook af of daar nog wel milieuwinst te behalen valt. De sponzen die ik koop zijn trouwens los te koop en zitten dus niet in nog een stuk plastic er omheen. Ook zijn ze best groot dus snijd ik ze doormidden, doe ik er tenminste dubbel zo lang mee.
    Op zich wel een goed idee om een doekje te gebruiken voor de afwas. Die ga ik onthouden voor in het geval ik toch niet goed aan de borstel kan wennen, ik zou dan wel een katoenen doekje nemen en een nieuwe voor iedere afwaseurt ivm hygiëne.

    Glazen potten zijn idd heel handig! Helaas heb ik een chronisch tekort aan glazen potten omdat ik dus zoveel zelf maak. Het enige dat ik nog koop in potten is mosterd, maar dat gaat dus niet zo snel. Misschien moet ik toch maar eens weer een potje mayonaise kopen :roflmao:
     
    TanjaK en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Nou, zo te lezen doe je zeker ook niet weinig! Goed bezig hoor :)
     
  15. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.377
    5.644
    113
    Glas voor eenmalig gebruik is milieu-onvriendelijker dan plastic, ook zoiets. Maar jij herbruikt. Maar waarvoor dan? Ik zie dat ook altijd op die fb-pagina's voor zero waste enz. Glazen potten herbruiken. Maar ik zou niet weten waarvoor. We hebben er nu een paar, maar ik heb geen bestemming voor de overige glazen potten.

    Ik kwam er laatst achter dat viscose zeer onmilieuvriendelijk is. Ik dacht dat het goed was, omdat het gemaakt is uit plantenvezels, maar de productie is zeer milieubelastend. Daarom gaan wij nu over op katoenen doekjes. Ook niet heilig, maar volgens milieucentraal beter.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  16. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.377
    5.644
    113
    Zijn dat van die plastic sponsjes? Ik ben sinds kort overgegaan op natuurvezelsponsjes, wasbaar. Ik ben zeer tevreden.
     
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Ja plastic helaas. Heb hier nog nooit een natuurlijk alternatief gezien.
    (Op de foto 1 hele en 1 gehalveerde spons)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Waar ik glazen potten o.a voor gebruik: specerijen/gedroogde kruiden in bewaren, voor van alles wat ik zelf maak (jam, mayonaise, chocoladepasta, kippenvet, pindakaas), om te fermenteren/zuurdesem bewaren, heb een paar grotere potten voor losse thee uit grootverpakking en verpakkingsvrije koffie/cacao etc. Als ik er nog meer had zou ik ze gebruiken voor het bewaren van bv pitten en noten, rozijnen en dat soort dingen. Als je niet weet wat je met de potjes moet kan je ze vast wel geven aan iemand die ze nodig heeft? Zodat het iig geen single use meer is.

    Ik zou de viscosedoekjes trouwens wel opgebruiken tot ze echt niet meer kunnen. Anders is het dubbel zo zonde natuurlijk.
     
    Helicryse vindt dit leuk.
  19. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.377
    5.644
    113
    Ik denk dat velen die ik ken een overschot heeft aan plastic potten. Ik maak niet veel zelf, omdat ik 1) daar de tijd niet voor heb (werk 32 uur) en 2) ook niet van alles zoveel eet en dat het daardoor kans heeft om te bederven en 3) het op kleine schaal iets maken ook milieubelastend is. Dat laatste weet ik niet in welke mate, maar 1 en 2 is voor mij al doorslaggevend.

    Ik heb gemerkt dat afvalarm/vrij leven best veel tijd kost. Niet alle winkels heb je om de hoek bijvoorbeeld. En het zelf maken. Ik ga nu dus wel naar de plattelandswinkel en neem mijn eigen herbruikbare zakjes mee. En de notenwinkel is ook pro-eigen verpakking, maar daar kom ik niet zo vaak.

    Ja uiteraard gebruiken we die doekjes eerst op.
     
  20. Helicryse

    Helicryse Fanatiek lid

    8 jun 2020
    1.159
    869
    113
    Vrouw
    Tof! Ik doe hetzelfde met glazen potten. Straks als de vlier weer bloeit maak ik potten vol vlierbloesemjam waar we heel lang van kunnen eten. Ik vind dat inmaken en zelf fermenteren en producten maken zó leuk!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina