Tips en inspiratie: wat doe jij voor een beter klimaat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chayammy, 28 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    ik gebruik een filterapparaat in plaats van cupjes
    ik koop kleding tweedehands

citroenrasp vindt dit leuk.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.393
    21.775
    113
    Mijn man zet ook koffie met een filter, zo'n los filter dat je op een kopje zet. Hij heeft er 1 van rvs waar je niet steeds een papieren filter in moet doen. Of gebruikt een percolator (ik drink zelf geen koffie).

3. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Mijn man zet ook koffie met een (klein) filter, al drinkt hij ook wel eens Griekse koffie (met zo'n drabje erin). Ik drink alleen pepermunt thee, vers uit de tuin.

4. linkiepinkie

linkiepinkie Niet meer actief

Super handige tips!! Bedankt:thumup:

5. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Ach ja, die mannen he, als ze lezen dat met papier de ramen streeploos worden, moet het ook zo gebeuren. Mijn man lapt geen ramen, maar kwam ook een keer aan met keukenpapier toen ik bezig was. Toen ik hem vertelde dat het KRANTENpapier moest zijn, vond hij dat heel gek en moest het even nalezen. Ja, dus! Niet dat ik krantenpapier gebruik. Gewoon met de wisser en een beetje nadrogen met een lapje aan de randen. Dan maar een streepje hier en daar.

Misschien een domme vraag, maar waarom zijn shampoo blokjes beter voor het milieu dan gewone shampoo? En blokken zeep beter dan vloeibare zeep? Afgezien van de verpakking natuurlijk.

Oh, die keukenweegschaal wil ik ook! De batterijen zijn zo gauw leeg!

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.393
    21.775
    113
    Ik denk inderdaad dat minder/geen verpakking het enige voordeel is. En transport natuurlijk. In blokken zitten vaak ook minder schadelijke ingrediënten maar ook dan kan je een vloeibare shampoo kiezen die wat "gezonder" is.

TanjaK vindt dit leuk.
  7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Ja door het plastic.

Maar mijn ervaring is dat ze niet lang mee gaan. Er wordt vaak gezegd dat je met 1 blok 10 maanden kunt doen. Bij mij is het net iets meer dan een maand. Terwijl ik met een fles shampoo zeker 3 a 4 maanden doe. Ik kan die vloeibare shampoo beter verdelen over mijn haren. Maar ik blijf bij shampoo bar, omdat ik daardoor maar 2 keer per week mijn haren hoef te wassen (ipv om de dag).

citroenrasp en TanjaK vinden dit leuk.
  8. linkiepinkie

Hebben jullie ook goede tips om je gezicht op een natuurlijke manier te verzorgen. Dus tips voor een mooie gezonde huid. Zo lees ik weleens over kokosolie. Iemand ervaring mee? Of misschien andere producten?

9. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Met kokosolie zou ik problemen hebben omdat het van ver komt. Ik heb geen idee wat er in mijn verzorgingsproducten zit (ik gebruik sowieso niet veel), maar als ik voor een alternatief zou gaan, zou ik ook letten op de herkomst van ingredienten.

linkiepinkie en citroenrasp vinden dit leuk.
  10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.393
    21.775
    113
    Ik gebruik alleen water en soms olijfolie. Heb een mooie gladde huid :) Ik geloof zelf niet zo in het smeren met crèmes e.d. Vroeger gebruikte ik ook wel eens rozenwater, schijnt goed te zijn voor je huid maar omdat mijn huid (naast water) niet echt iets extra's nodig had, ben ik daar mee gestopt.
    Kokosolie ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, om de reden die Vogelinnetje al noemt, daarom gebruik ik liever olijfolie (wat een lokaal product is, voor mij dan). Vroeger maakte ik trouwens wel deodorant ermee; door kokosolie te mengen met natriumbicarbonaat en wat maïszetmeel. Maar gelukkig deed ik er dan ook ontzettend lang mee. Ook voor mijn/onze haren gebruiken we liever olijfolie trouwens.

Volgens mij is het zelfs in Nederland duurzamer om olijfolie te gebruiken. Zuid-Europa is toch een stuk minder ver dan zuid-Azië.

linkiepinkie en TanjaK vinden dit leuk.
  11. linkiepinkie

Oke! En dan doe je gewoon een klein scheutje in je handen en smeer je het uit? Ga het binnenkort eens uitproberen. Eerst afwisselen met mijn dagcreme die ik nu nog heb en als het bevalt, stop ik met mijn dagcreme

12. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring met een blok shampoo is juist dat hij langer mee gaat. Ik maak alleen de hoeveelheid schuin die ik nodig heb. Als ik een fles gebruik, komt er toch al snel veel te veel uit.

Gezichtsverzorging vind ik ook moeilijk. Ik gebruik wel eens de verpakkingsvrije reinigingsproducten van Lush. Die vind ik fijn, maar niet in de winter (mijn huid is dan te koud om het zacht te maken, maar ik ben ook echt een koukleum). Ik gebruik hun verpakkingsvrije 'creme' ook, maar ik heb zo mijn fases of ik ze fijn vind of niet.

13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Hoe gebruik je het dan? Wrijf je het blok op je haren, of maak je schuim in je hand? Ik heb het in een netje en wrijf dan over mijn hoofdhuid. Maar omdat het minder schuimt dan shampoo in een fles, moet ik het lang verdelen over mijn hoofd.

14. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Ik wrijf hem rechtstreeks op mijn hoofd. Het blok dat ik heb schuimt heel snel. Zal misschien per merk blok verschillen?
    Ik doe hem alleen in een netje als hij te klein wordt om vast te houden en uit elkaar valt. Ik merk dat als hij in het netje zit, de draden van het netje het schuim een beetje vasthouden en er minder op m'n haar komt.

15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Welk merk heb jij? Ik vind voor mijn haar die van dille&kamille het fijnst. Lush schuimt beter, maar mijn hoofdhuid werd er niet speciaal rustiger van. Ik deed er ook niet erg lang mee. Ik vond het de prijs iig niet waard.

16. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Wij koken op gas. Dat is iets wat ik 4 jaar terug echt niet anders wilde.
    Verder rijden we heel weinig auto ( privé iig man voor werk wel veel) bijna alles met de fiets of lopend.
    Wasbare luiers, borstcompressen, inlegkruisjes, maandverband en menstuatiecup.
    Borstvoeding
    Beperkt vlees en nauwelijks vis.
    Lokale biologische producten
    Badkamer is op tandpasta en haarlak na plastic vrij
    Goed geïsoleerd huis
    Weinig tot geen voedselverspilling ( we krijgen nog kippen om veel van de laatste restjes op te laten eten en voor eieren.)
    Zelf wasmiddel maken van marseillezeep behalve voor de luiers daarvoor ecover
    Regentonnen voor tuin water te geven
    Veel groen in de tuin

linkiepinkie en TanjaK vinden dit leuk.
  17. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Er was iemand die iets wilde weten over de salderingsregeling van zonnepanelen ,ik heb een link gevonden omdat er na 2023 e.e.a. gaat veranderen...
    https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/salderingsregeling-voor-zonnepanelen/
    Ik ben nu ook best bewust bezig, energiezuinig huis met panelen en warmtepomp maar omdat de warmtepomp het nog steeds niet naar behoren doet verbruik ik juist meer stroom en ik heb met regelmaat mijn elektrische kachel nodig om het warm te krijgen....
    Ventilatiesysteem heb uitgeschakeld omdat deze gezondheidsklachten oplevert (wel energiezuinig nu :D).Afval scheiden doe ik zoveel mogelijk.
    Ik doe mijn best maar ik ben toch aan het kijken naar een huurwoning met een normale cv ketel...Ik weet zeker dat ik daar energie bewuster mee om kan gaan als met een warmtepomp die het niet goed doet (en waar niets aan gedaan word door verhuurder).

18. MinnieMouse94

MinnieMouse94 Niet meer actief

Ik kan het even niet meer terugvinden, volgens mij is er al over gesproken in dit topic, maar ik zoek een vervanging voor van die simpele goedkope sponsjes. Die met zo'n schuurrandje, wat bij de goedkoopste budget varianten niet veel voorstelt. Zijn loofah sponsjes daar een goede vervanging voor? Ik doe het nu met een afwasborstel maar was liever af met een spons.

19. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig bewuste dingen doe voor het milieu:oops:
    Afval scheiden, verwarming en lampen niet onnodig aan zijn dingen die mijn inziens normaal zijn.
    Wij krijgen nieuwe kozijnen met HR +++ glas, hebben pas een nieuwe cv ketel gekocht, maar dat doe ik niet perse voor de milieu maar meer omdat de oude aan vervanging toe was.
    Voedsel weggooien doe ik zo min mogelijk, maar ook hierbij omdat ik het gewoon zonde vind om dingen weg te gooien...niet perse voor het milieu.
    Ik vind het heel goed dat er mensen zijn die daar echt heel bewust met bezig zijn.

linkiepinkie en citroenrasp vinden dit leuk.
  20. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Ik was ook gedeeltelijk af met een sponsje, maar ben een beetje huiverig om het te vervangen door een loofah, omdat ik gehoord heb dat je die regelmatig in het chloor moet zetten, omdat er anders zoveel bacterien in zouden komen. Kan die ook meegewassen worden in de wasmachine op 60C?

Deel Deze Pagina