Tips en recepten voedseldroger

Discussie in 'De lounge' gestart door Nummer4, 1 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    Ooit zo'n ding gekocht en één keer uitgeprobeerd, waarna dat dure apparaat in de kast is beland.
    Nu ik aan het opruimen ben kom ik hem weer tegen in mijn 'verstop-je-nutteloze-spullen' kastje en ja hoor, weer gevuld met fruit staat het ding op mijn aanrecht te ratelen.

Iemand die het regelmatig gebruikt?
    Wat kan je er allemaal mee?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Zelf hebben we er geen, maar heel veel mensen om ons heen wel. Maar dan specifiek voor paddenstoelen. Ze plukken er in het najaar (met name cantharellen in de streek waar wij wonen) en slaan ze gedroogd op.
    Behalve dat en fruit, kan ik ook niks bedenken.

3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik had er nooit van gehoord. Wat gebeurt er met het fruit na het drogen? Krijg je dan een soort krokante fruit chips oid?

4. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    Dat mis ik dus, de cantharellen uit het bos :o:

Maar paddenstoelen dus, als ze in de aanbieding zijn hier in dat geval, groot inslaan en drogen.

Poolvos vindt dit leuk.
  5. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    Bekijk bijlage 643523

Dit is er over van twee waspeentjes. :roflmao:

Volgende keer in de lengte schaven, dit zijn minuscule stukjes :roflmao:

6. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    Zie boven, vergat je te quoten

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Ik droog er regelmatig tomaatjes is voor door de pasta of op de pizza (semi droog) of als snack.
    En verder maak ik weleens appelchips met wat kaneel en bietenchips is ook heerlijk. Maar eigenlijk is mijn apparaat daar wat te klein voor (simpel instap modelletje), waardoor ik maar kleine porties kan maken en het zo op is.
    Dus ik benut nog niet alle mogelijkheden.

8. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Wij drogen altijd Dijkmanszoet appels. Dat zijn geen appels om zo op te eten en we kunnen ze hier alleen op de markt nog bestellen, maar mijn oma deed dit vroeger drogen op de moederhaard in de keuken. Dit kon dan bewaard worden voor de winter en werd gegeten als stamppot met bruine bonen, worst en spek. Zo super lekker!!

Nummer4 vindt dit leuk.
  9. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw

Ik heb nou een laagje banaan, laagje peer en laagje appel er nog in, maar met kaneel was natuurlijk een super goed idee geweest. Naturel zijn ze erg zuur aan het worden.

Bekijk bijlage 643525

Adje en Poolvos vinden dit leuk.
  10. Overtherainbow

Overtherainbow Bekend lid

14 jan 2015
    781
    198
    43
    Nog nooit zelf gemaakt, wel eens gekocht: gedroogde appelschijfjes in chocola gedoopt

Nummer4 vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

Klinkt heel lekker allemaal. Hoe bewaar je dat gedroogde fruit? En met groente ook lekker, twijfel of ik mijn dochter zo aan de groente en meer soorten fruit krijg omdat de structuur dan anders is. Of verlies je dan ook voedingsstoffen bij het drogen?
    Hoe lang ben je ongeveer bezig met drogen van groente / fruit?

12. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw

Alleen vocht. De smaak blijft behouden, voedingsstoffen ook lijkt me.
    Je bewaart het net als bijvoorbeeld gedroogde abrikozen die je in de winkel koopt.
    Je kunt er ook noten mee drogen las ik in de handleiding, zelfs ook vlees als je dat eerst voorkookt. Moet nog heel wat uitzoeken.

13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Je kan ook nog kruiden drogen en wat ook lekker is, bedenk ik me net, schillen van citrusvruchten (zonder het wit) en dat vermalen als poeder. Is ook een lekker smaakmaker voor bv sladressing, stoofgerechten, sauzen oid.

GossipGirlxoxo en Nummer4 vinden dit leuk.
  14. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    Las ook ergens iets over bladgroenten die je kan vermalen tot poeder en als basis voor groene smoothies gebruiken.

15. GossipGirlxoxo

Klinkt interessant. Ga me er van de week eens in verdiepen. Is het een apperaat in de maat neemt super veel ruimte in of valt het mee?

16. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    Ik vind m best wel groot, maar ik heb een ronde. Er zijn ook vierkante zag ik al.

17. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    In de zomer wordt er bij ons gedroogt:
    • heel veel verse kruiden
    • Pepers
    • Tomaten
    • Snijbonen
    • Courgette
    • Uitgeholde courgette en aubergine (wordt later weer gekookt en gevuld met gehakt om dolma te maken)
    • Abrikozen
    • Appels
    Ik koop zelf vaak ook nog gedroogde bananen, mango's en aardbeien.

Nummer4 vindt dit leuk.
  18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Ja, dat klopt. Ik heb bv een bus gedroogde spinazie staan (gekocht, niet zelf gedroogd). Dus dat zou zeker ook kunnen.

19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Ik vind het best wel een groot ding, waar ik maar weinig product uit kan halen. Maar ik heb een ronde en dat vind ik sowieso niet zo praktisch. Je heb ook hele mooi rechthoekige, waarbij de producten op schuiflades gaan, maar die zijn soms nog wat groter.

Deel Deze Pagina