Binnenkort zijn wij 12,5 jaar getrouwd en gaan we met de kinderen (9 en 3) een nacht in het efteling hotel slapen en 2 dagen park. Voor ons is dit best bijzonder en uniek omdat het gewoon enorm veel geld kost.. Echter ben ik nu benieuwd naar tips en tops. Wat moeten we echt niet vergeten, missen, wat is juist niet de moeite waard enz.. Ook handig is misschien moeten we bepaalde muntgeld meenemen voor bepaalde dingen? Bijv bij ezeltje of is er meer? Wat ik zelf al bedacht: - buggy met slot - poncho's
Het ligt aan het weer wat voor kleding je nodig hebt. Ik zou in elk geval de app downloaden, dat is handig met de plattegrond. Een buggy slot is denk niet echt nodig, iedereen zet zn wagen gewoon neer op de bestemde plekken. Had niet de indruk dat er wagendieven actief zijn. Zie nooit wat vast staan. En verder is Joris en de draak dicht voor onderhoud. Heel veel plezier alvast
Wij hebben een abonnement dus komen er vrij vaak. Wij vinden alles de moeite waard haha. Maar ik zal met het leeftijdsverschil van jou kinderen een lijst maken van welke attracties die iedereen leuk vind/ in mag en wat je geplitst kunt doen. Dat scheelt een hoop tijd. Sprookjesbos zou ik midden op de dag doen, want dan is het bij de attracties het meest druk. S morgens zou ik gelijk naar achteren in het park gaan. Bijv achtbanen pakken of naar carnaval festival of droomvlucht. Juist bij fata morgana of symbolica is het direct druk, terwijl het achterin rustiger blijft. Qua eten en drinken is backerei krummel echt een aanrader, heerlijke taartjes en mooi decor. Als je s avonds gaat eten dan kan dat ook in het loonsche land, bij de proeverij. Kun je voor iets meer dan 30 euro een heerlijk 3 gangen menu eten en een sprookjesbosbewoner komt dan bij je aan tafel. Je kunt ook eens een podcast luisteren over de Efteling, bijv kleine boodschap. Zij hebben heel veel afleveren op spotify staan en daar kun je zoeken op titel, staat vast wel zoiets bij als must sees in the Efteling.
Joris en de draak is alweer open, kampt alleen af en toe nog met storingen. Maar laatste week was hij gewoon open volgens mij. Droomvlucht is nog een maandje in onderhoud geloof ik. Maar er stond niet bij wanneer ts gaat. Je kunt altijd even de onderhoudskalender op de website bekijken
Wij gaan elk jaar wel een keer een dagje. Het sprookjesbos zou ik zeker naar toe gaan. Droomvlucht en symbolica. Fatamorgana hebben 2 van mijn kinderen een tijdje heel eng gevonden. Max en moritz is een leuke nieuwe achtbaan voor jonge kinderen. onze kinderen hebben zich ook een keer de hele dag vermaakt met de oude attracties: carrousel, draaimolens etc. Waren daar niet weg te slaan. Jaar erop keken ze er niet meer naar en wilde ze in de achtbanen er is echt voor iedereen wel iets te vinden!
Oh echt dan is dat sneller gegaan dan verwacht. Ik was er een weekmof 6 geleden toen was hij dicht en zou het nog tot eind maart duren.
Wij gaan over een paar weken. Idd is droomvlucht helaas dicht. We krijgen vanuit het hotel wel wat eerder toegang tot het park dus dacht zelf misschien dan eerst naar symbolica te gaan omdat het altijd druk is daar? Van horen zeggen..
Albert Heijn heeft een kortingsactie en dan kan je ook sparen voor korting op eten, dus dat kan interessant zijn. (Als je de overnachting al hebt geboekt) Mochten je kinderen fan zijn van ravelijn dan kan je ook een tafel reserveren waar ze langs komen na de show (je gaat dan eerst naar de show), dat lijkt mij heel leuk. Sowieso handig om de app te downloaden, dan weet je hoe lang de wachtrijen zijn en kan je eetgelegenheden reserveren. Als je een bolderkar hebt kan je die ook meenemen, vind ik altijd handig voor tassen enz. Leuk vooruitzicht! Heel veel plezier!
Je kunt inderdaad een half uur eerder het park in als je in een van hun hotels/parken overnacht. Maar niet alle attracties zijn al open dan, dat is maar een beperkt aantal.. Symbolica valt helaas niet onder de attracties die eerder open zijn (althans de keren dat wij er waren). Je moet dus even goed kijken om welke attracties het gaat. Ook zijn er maar bepaalde looproutes beschikbaar, je kunt nog niet overal komen. Dus vast voor de ingang van Symbolica is er ook niet bij.
En waar zit die ingang draaien ze dan ook eerder of sta je dan vooraan te wachten nog even.. Is er ergens een lijst van attracties die eerder open zijn?
Als je de app installeert, zie je de actuele wachttijden bij iedere attractie, dat kan heel handig zijn! En je kan er ook bij sommige fast food restaurants mee bestellen. Als je op korte termijn gaat... bereid je voor op veel bouwschuttingen. Overal worden dingen verbouwd of gebouwd. Het is nu even BouwhekWonderland.
Daar bij het kruisje. En hij gaat niet eerder open, dus je staat nog ff te wachten, maar bent wel als bijna de 1e aan de beurt
Mocht je naar Polles keuken willen (pannenkoeken), reserveer dan op tijd. Wij zijn toen met overnachting ook naar Caro (theater) geweest. Was erg mooi en voor overnachters erg goedkoop. Van tevoren eten bij Pinoccio. Op dag 1 mag je ook al eerder naar binnen, maak daar gebruik van. Je parkeert je auto en kunt direct het park in. Dag 1 de darkrides in de ochtend en dag 2 de achtbanen. Heb je die maar alvast gehad.
Download de app voor de wachttijden en de tijden van de shows Zet je buggy op slot want er wordt gejat Reserveer restaurants op tijd ( je kunt ook in het hotel eten) Auto kun je bij het hotel parkeren Via de speciale ingang kun je in en uit de Efteling om bv terug naar het hotel te gaan
De meeste tips zijn al gegeven idd dat half uur eerder naar binnen gaan zou ik echt doen, juist als je in het hotel slaapt is dat ideaal en kun je al ergens vroeg gaan staan. Zo hebben wij toen de droomvlucht gelijk kunnen doen waar daarna continue rijen stonden van een uur. Dat wouden we toen met symbolica doen en toen gaf die ineens storing 5 minuten voor openingstijd dus toen snel door naar de droomvlucht haha. De app instaleren is ook heel handig ja, dan kun je net even kijken hoe druk het overal is en wat handig is om te lopen en opsplitsen is ook een top idee. Vorig jaar met mijn ouders, broertje en ons gezin geweest en toen zijn mijn ouders met onze dochter naar sprookjesbos geweest (want dat bos is groot joh) en konden wij mooi even achtbanen doen in die tijd. En wat ik me zelf nog kan herinneren toen ik zelf een kind was en we daar ook een keer sliepen dat toen wij gingen eten dicht bij de vogelrok (wat ik nog steeds een fantastische achtbaan vind) de meeste het park verlieten en toen ben ik zelf echt nog een paar keer achter elkaar geweest want wij gingen toch weer naar het hotel daarna Dus bedenk dat je drukke attracties ook aan het einde van de dag kunt doen want veel mensen gaat niet eten in de Efteling vanwege de hoge kosten.
Het sprookjesbos is super voor vooral de jongste. Wat andere aangeven dat kun je tussendoor doen wanneer het op zijn drukste is bij de attracties. De achtbanen zou ik als een van de eerste doen of juist als laatste. Wij gingen eten niet rond etenstijd maar juist wat later en had je ook plek. Bij de achtbaan Mauritz en Moritz zit een friettent. In de zomer kreeg zoon een kindermenu met een paddestoel. De kom was de hoed van de paddestoel. Het speelt het zelfde liedjes als de paddestoel in het sprookjesbos. Bekijk wat je echt wil zien op 1 dag. Het sprookjesbos is overigens groter dan we in ons hoofd hadden zitten dus daar kun je heel veel tijd in door brengen.