nav schoolreistopic: zitje of niet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tuc, 19 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

gaan jouw kinderen wel eens zonder zitje mee

1. ja dat gebeurt hier idd ook

2. nee dat doe ik dus nooit

3. anders

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

#1 tuc, 19 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2015
    Van wat ik om mij heen hoor en zie staat dit lijnrecht tegen over van wat ik hier op het forum lees (dat kan natuurlijk;)) maar daarom even een polletje:)

Als de school van jouw kinderen een uitstapje doet (heb dus specifiek over 4 jaar en ouder) met AUTO'S, is jouw kind dan wel eens zonder verhoger of zitje meegeweest?
    De wet schrijft nl voor dat kinderen van 3 jaar en ouder voor incidenteel vervoer achterin in de autogordel zonder verhoger vervoerd Mogen worden. Het eigen kind van de ouder die rijdt moet overigens wel in een stoeltje.

Maar uit het topic bleek dat dus vrijwel niemand dit doet, iedereen altijd stoeltjes meegeeft. Maar de scholen hier in de buurt en op scholen van kinderen van vrienden is het dus doodnormaal om dat wel voor zo'n schooluitstapje te doen....groot verschil dus.

Dit kan bv ook gaan om een kinderfeestje uit school, maar als het antwoord bij beide situaties anders is, stem je maar wat je bij een schooluitje doet en zet er dan bij wat je met een kinderfeestje doet.

2. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    ik breng haar zelf naar het uitje in een autostoel.
    dus nee nog nooit zonder zitje meegegaan.

3. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Hier is het wel eens gebeurd met een kinderfeestje ofzo, bij opa's en oma's niet, die hebben in iedere auto een zitje.
    In principe moet ze dus gewoon in een zitje maar binnen de stad van een kinderfeestje af thuisgebracht worden dan ga ik niet steeds een zitje meeslepen.

4. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    Sorry verkeerd gelezen en gestemd.. het moet dus zijn nee nog nooit gedaan.

5. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Met zitje. Maar mijn dochter van vijf is net een meter geweest en weegt 15 kilo. Toen ze op school begon, kreeg ze dus de grote autostoel mee. Na een feestje, als ze werd thuis gebracht, zat ze vaak in de autostoel van het kleine broertje/zusje van de jarige.

6. tuc

tuc Niet meer actief

theepot, idd een kinderfeestje kan ook nog, ik heb dit er even bij gezet

7. lies276

lies276 Niet meer actief

Bij ons op school staan er voor alle kleuters zitverhogers in de berging.
    Bij schoolreis, excursie ed kan ieder kind dus op een zitverhoger.
    Bij kinderfeestjes mag je ze lenen.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier is dochter weleens meegeweest met een uitstapje van school. De ene keer vertelde ze dat ze in de autostoel van het 5 jarige jongetje mocht en hij mocht voorin bij zn moeder. De 2e keer heb ik gevraagd of ze op de achterbank tussen de tweeling in mocht, naar mn idee nog vrij beschut tussen 2 autostoelen in. Maar ik wil ze nooit voorin zonder autostoel!

9. penseel

penseel Niet meer actief

Besef dat het niet altijd mogelijk is dus ik stem op ja.

De uitzonderingsregel in de wet is dus idd voor dit soort gevallen.

Dus sporadisch zou het dus voor kunnen komen ik breng en haar dochter het meeste zelf met de brommer en soms kan of lukt het niet.
    Pas waren ze met auto.s naar de kindboerderij en werd er wel gevraagd om die verhogers en tijdens het kindfeestje van dochter had ik op de uitnodiging wel de oproep erbij gezet voor zitverhoger.s er was maar een ouder die dat ook deed twee kinderen gingen mee achter in de gordels.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik heb anders gestemd.

Omdat we bij mijn zoon 1.31 nu geen verhoger mee meegeven en omdat wij en veel ouders om me heen meerdere stoelen en verhogers hebben en dus zelf dit kunnen regelen.

Ik heb een 7 pers. Auto en de beschikking tot 3 groep 1 , 5 groep 2 stoelen en 4 zitting verhogers. Samen met mijn moeder en zusje.

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou het niet doen, er gebeuren zo veel ongelukken met de auto. Ik vervoer mijn kids achterwaarts en zal in de toekomst dus een zitverhoger meegeven of zelf rijden.

Echt top de school hierboven die ze heeft staan en uitleent, super goed initiatief.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.834
    113
    Ik geef wel een zitverhoger mee. Altijd. Op school vinden ze het slim, maar ik ben wel de enige, dus dat je het niet herkent in je omgeving snap ik.

13. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Hier heb ik nog nooit een verhoger mee gegeven, er zijn er wel die dat doen maar lang niet iedereen. Hier is het denk ik een 3 keer voorgekomen. Heb ook paar keer zelf gereden

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Ja ik dus ook. De eerste keer keken ze me wel raar aan, maar ondertussen kennen me ze en hebben zelf een aantal ouders mijn voorbeeld gevolgd. :) het is mijn alles wat vervoerd wordt, daarom wil ik dat dit zo veilig mogelijk gebeurt. Als er dan een ongeluk gebeurt en mijn ergste nachtmerrie wordt waarheid, dan wil ik me niet de rest van m'n leven afvragen of ie het wel had gered als ie in een autostoeltje had gezeten..

15. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Ik heb het nog nooit aan de hand gehad, dus heb niet gestemd in de poll.

Maar ik heb echt moeite met "incidenteel" zonder zitje vervoeren. Zal maar net die ene incidentele keer een ongeluk gebeuren ;). Mijn dochter (5) gaat met het leerlingenvervoer naar school en de 1e keer dat ze met het busje mee zou gaan, zat er geen verhoger in de bus, toen heb ik ons eigen stoeltje erin gezet. Zelfde toen ze een keer door een vervangende chauffeur werd opgehaald, ook geen stoeltje, toen heb ik haar zelf gebracht.

Ze moet ook nog eens over de snelweg, dus echt no way dat ik haar (of mijn zoontje natuurlijk in voorkomende gevallen) zonder zitje mee zou laten gaan.

16. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Hier gaat ze niet mee als ze niet op een zitje kan zitten. Dat geldt voor de schoolreisjes ( uitgezonderd als ze met de bus gaan) en voor de kinderfeestjes.

Maar wordt er hier ook vanuit gegaan ( bij zowel de schoolreisjes als de kinderfeestjes) dat je een stoeltje megeeft. Dat is hier heel gewoon

17. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik zou het nooit doen. Mijn dochter zit in een achterwaartse stoel en ook straks met schooluitjes vind ik het belangrijk dat ze goed en veilig vervoerd wordt. Dus stoel mee of zelf rijden.
    Vorig jaar had ze een uitje van het kdv met de stadsbus, en toen heb ik haar zelf met de auto gebracht.

Voor feestjes ofzo is de BubbleBum ideaal. Een opblaasbare zitverhoger, dus altijd een plekje voor om standaard in de auto te hebben.

18. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier rijden we eigenlijk altijd zelf als het nodig is, maar de meeste uitjes zijn te belopen voor ze. Nu is er ook meestal een auto-probleem dus vind het fijn als mijn man dan kan rijden: weet ik zeker bij wie ze in de auto zit en hoe zijn rijstijl is en dat ze op haar verhogen zit. Want eerlijk is eerlijk hier is het zo dat de meeste kindjes van en naar school gaan in een bomvolle auto waarbij 1. niemand vast zit en laat staan 2. in een zitje zit. Hoogstens een baby in een maxi-cosi, maar verder echt niet. Komen er zo 5 kindjes van de achterbank uit een mini-autootje. Nee, sorry als je zo je kinderen vervoert heb ik eerlijk gezegd ook niet heel veel vertrouwen in de overige veiligheids- en verkeersregels (hoe kan je je in hemelsnaam focussen met 5 losse stuiterend kids op de achterbank?! want stilzitten is er ook niet bij).

19. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Geloof dat ik een beetje de oorzaak was dat het in het andere topic over autostoeltjes ging:). Ik stem ook zeker voor met stoel. Ook ik vervoer zolang mogelijk achterwaarts en mijn kinderen worden ook niet incidenteel zonder zitje vervoerd. Dan breng ik ze zelf wel.

Er zijn nog geen uitjes voorgevallen maar mochten deze gaan komen maak ik echt geen uitzondering. Maar dat was wel duidelijk geloof ik.:)

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In zo'n situatie breng ik onze zoon zelf of ik regel dat iemand in de familie rijdt. Dan weet ik tenminste dat de stoel goed zit.

Bij de 'echte' schoolreis gaan ze met een bus. Dat zal de eerste keer zijn dat hij zonder zitje vervoert wordt hij moet dan gewoon in de gordel.

Deel Deze Pagina