tips en tricks voor lactose/melk vrij dieet

Discussie in 'De lounge' gestart door suus02, 12 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.517
    8.441
    113
    Heel goed etiketten lezen, dan kom je een heel eind.

Wat me zo te binnen schiet:
    Indische cake, maître paul appeltaart, lange vingers, bruidsgebak.
    Naturel chips, kookworst, kipgrilworst uit de supermarkt.
    Bij de Aldi bepaalde kuipjes salade, eiersalade of beenham, even goed etiket lezen.
    Campina lactosevrije melk.
    Pure chocolade.
    Mayonaise.
    En dacht dat bij de pakjes van Knorr ook wel het één en ander te vinden was.

Vlees en vleeswaren zou ik bij de supermarkt halen, dan staan de ingrediënten en allergieën altijd op de verpakking.

2. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Een collega van mij mag geen lactose en zij eet Printels. Dus ik denk dat die mogen.

3. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Lactosevrije melk is bij de lidl maar 99 cent. Alle andere supermarkten minstens 1.29 of duurder. Mijn zoontje lust geen soyamelk maar wel lactose vrije melk. Verder heb je bij kruidvat eigen merk een potje capsules die de lactose omzetten. Dus stel ze wil een slagroomijsje eten. Dan maak je de capsule open, strooit de inhoud op een klein beetje slagroom. Dat roer je en geef je haar als eerste dat hapje. Daarna kan ze de rest eten.

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Het gaat hier niet alleen om lactose dacht ik. Maar geheel melk- en lactosevrij.
    Dan heeft lactosevrije melk etc geen zin.

5. Lalaura87

Lalaura87 Lid

16 apr 2014
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriend kan ook niet tegen lactose, mijn tip is vooral naar B merken te kijken, dus eugen merken. Zo ook met chips bijvoorbeeld. In koffieleutjes en bastognes zit ook geen lactose, net als in veel snoepjes van red band. En let inderdaad goed op wei poeder, dit mag ook niet!

6. mama2013

mama2013 Actief lid

8 jun 2012
    383
    0
    16
    AH is inderdaad super handig, ze hebben ook een hele lijst online staan wat allemaal melkvrij is!

7. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lactose uit gewone melk wordt minder goed verdragen dan lactose uit zure melkproducten als kwark, yoghurt of karnemelk. Yoghurt en andere zure melkproducten bevatten bacteriën die lactase leveren. Hierdoor wordt 40% van de lactose afgebroken.

In Nederlandse harde kaas, zoals Goudse kaas, zit geen lactose. Dit komt doordat de lactose tijdens de rijping van de kaas volledig wordt afgebroken.

8. Lovelymum87

Lovelymum87 Actief lid

1 mei 2014
    434
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd lactose vrij is echt niet koemelkvrij! Erg mee oppassen dus!

Hier soja producten
    Wajang of soja boter, plantaardige boter heb je ook
    Geiten melk, geiten kaas en geiten yoghurt
    Van het merk goodies ( biologisch bij jumbo en grote ah te koop ) heb je hele lekkere dingen, koekjes, gedroogd fruit, wine gums , wortelchips
    Soestengels, sorbet ijs

Verder krijg hij hier veel vers fruit, tomaatjes en verse groente....

9. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Klopt dat melkzuurbacterien in yoghurt en kaas de lactose afbreken. Dat is een continue proces. Bij kaas betekend dat hoe ouder de kaas hoe minder lactose er nog i n zit. Maar zowel in yoghurt als kaas zit dus nog wat lactose.

In onze darmen krijgen we bij geboorte lactaseenzymen mee. Normaal gesproken nemen die lactaseenzymen af na jaar of 3a4. Maar in ons melk en kaas landje ( en veel andere westerse landen) wordt zoveel melkproducten gedronken en gegeten dat we het lactaseenzymen niveau kunstmatig hoog houden. Er zijn mensen waarbij dat niet lukt ( of door ziekte) deze enzymen verminderen of helemaal verdwijnen.

Hoeveelheid lactose die je verdraagt hangt dus af van hoeveelheid lactaseenzymen. Daar kom je alleen achter door uit te proberen. Er zij dus idd mensen die wel kaas en yoghurt kunnen verdragen en er zij mensen die ook dat niet kunnen.

Maar in een testfase, waar ts tips en tricks voor vraagt, is het verstandiger om ook kaas en yoghurt en andere zure melkproducten te vermijden.

10. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Mijn zoon is nu 4.5 en heeft ook kmea. Ik loop etiketjes lezend door de supermarkt, want er veranderd nog wel eens wat in de samenstelling. De lays chips kun je laten liggen, alleen de naturel kan. Van Croky kan juist heel veel. Je hebt van verkade prinsessen aardbei koekjes voor school. Die krijgt zoon mee als vervanging voor traktaties. Verder hebben we hier soja melk van de jumbo. Maar je hoeft echt niet naar een dure eco winkel voor je boodschappen. Ik doe altijd boodschappen bij de supermarkt en kan daar prima slagen!

Ja het kost wat tijd om het eigen te maken en vooral in het begin moet je echt alle etiketjes lezen. Maar ik vind het goed te doen.

11. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Ahh, ik las het alleen als lactose vrij. Maar inderdaad, melkvrij is dan natuurlijk helemaal niets met melk. Lactosevrij is eentueel met melk als de lactose maar omgezet is. Melkvrij gaat dus ook een stap verder. Zou het dan ter voorkoming van verwarring niet lactose/melkvrij noemen. Ook niet naar mensen in de omgeving want melkvrij is automatish lactosevrij en dan is er ook geen verwarring. Just to be safe.

12. Hanneke1986

Hanneke1986 Actief lid

17 mrt 2014
    307
    0
    16
    Vrouw
    In sommige supermarkten verkopen ze MinusL producten. De producten staan zowel in het koelschap als in het schap bij de houdbare melk of 'dieet producten" (denk aan Zonnatura en Weight Care). Vooral de gekoelde yoghurt is goed te doen.

MinusL producten heeft o.a. kaas, yoghurt, koekjes, slagroom ect.

Ik weet niet waar je woont, maar in Duitsland blijken ze een heel groot assortiment met MinusL producten te hebben, dus als je bij de grens woont is dat misschien ook een keer te doen.

13. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Jij vat het blijkbaar ook op als lactose vrij, haha ik ook. Maar het gaat dus om melk vrij begrijp ik van de andere reacties. Dan heeft minus l geen zin.

14. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Koemelkvrije producten » Koemelkallergie

Hier staat een lijst met het een en ander. Mijn beide kinderen eten glutenvrij. Mijn dochter ook nog koemelk, sojavrij en kippeneiwit beperken we behoorlijk.
    Dit moet ze voor n periode van 3 maanden.
    Ik zou je niet aanraden met lactosepilletjes te gaan werken in de test periode.

15. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.388
    865
    113
    home sweet home
    Alvast bedankt voor alle tips. Zal vanavond mijn openingstekst aanpassen wat nu niet lukt op tablet. Voor ons is het nog zoeken qua melk/lactose vrij. Schijnbaar geeft dat al verwarring, melk vrij dus ;).
    Als toevoeging: onze dochter mag inderdaad 6 weken geen melkproducten (bestandsdelen). Dit als test. Ze heeft langer dan een jaar buikpijnklachten. Heeft hier inmiddels ook medicatie voor waardoor ontlasting zachter wordt en probiotica. Diagnose is prikkelbaredram die erg gevoelig is. Nu wil de kinderarts uitsluiten dat darm niet geprikkeld wordt door melk..... Hopelijk geeft dit wat verduidelijking.

16. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter heeft hetzelfde, jarenlange buikpijn. Omdat haar broer coeliakie heeft is de kans daar dat zij dat ook heeft. Maar alle testen wijzen niets uit.
    Wel is dmv lactose ademtesten bewezen dat ze lactose intolerant is.
    Heeft je dochter al zo'n test gehad?
    Ligt misschien ook aan de leeftijd.

17. Duckertje

Duckertje Fanatiek lid

16 jun 2010
    1.489
    1
    38
    NULL
    NULL
    Beste Suus02,

ikzelf heb ook al anderhalf jaar buikpijn. Pijn, pijn en nog eens pijn.
    Afgelopen week eindelijk eens naar de internist gemogen en ook de stempel "prikkelbare darm" gekregen....
    Laatste maanden ontzettend veel pijnstilling geslikt en kwam m'n dagen bijna niet door.
    We hebben veel rond gespeurd op het internet en kwamen bij het "Fodmap dieet" terecht.
    Ik ben er nu drie dagen mee bezig en ik ben echt al drie dagen pijnvrij zonder medicatie!!

Dus zeker een goede tip om daar eens naar te kijken en ook de inname van gluten te beperken. Die pijn die gun je echt niemand!

Sterkte en veel succes!!

18. Aimee85

Aimee85 Bekend lid

22 mrt 2014
    774
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nog een recept voor crackers, gemaakt van zaden en ei! Als je dat wilt moet je maar ff pb'en.

dus melk en gluten vrij!!!

19. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.388
    865
    113
    home sweet home
    hoi zo'n test heeft ze niet gehad? zal het onthouden als ik kinderarts weer spreek

20. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.388
    865
    113
    home sweet home
    Ze is wel getest op glutenallergie. Heeft dat dieet dan wel zin aangezien ze hier geen allergie voor had?

Deel Deze Pagina