Hoi, Wij zijn nu 7,5 weken na de geboorte en soms vind ik nog dingen uit waarvan ik denk: had ik dat maar meteen geweten! En ik dacht misschien is het een idee om anderen ook eens naar tips en must have producten te vragen, dan hebben we er allemaal iets aan Mijn beste tips: Als je wil douchen met je baby, wikkel hem dan in een handdoek dan is hij minder glibberig, krijgt hij het niet zo snel koud en zijn de stralen van de douche minder hard op de huid. Ik kwam er achter dat mijn fles gevoedde baby ook gewoon 's avonds wil 'clustervoeden' en dan slaapt hij de nacht vaak door. Mijn beste aankoop: De doomoo seat. Hij ligt daar zo veel lekkerder in dan in zijn wipstoeltje. Dus ik ben benieuwd, wat zijn jullie tips en musthaves?
Zinkolie (zinksmeersel) bij de apotheek halen en amandelolie (om t er weer af te halen). Als die billen kapot gaan door de vele spuitluiers met de tandjes is dat je redmiddel voordat het écht kapot gaat (en elk plasje onwijs veel zeer doet). Ordiza creme voor de 'normale irritatie'. Zo nu en dan even laten spelen zonder luier voor +- 10 minuten (wel even een plasveilige onderlaag gebruiken). Beaba vriezerbakje (multiportions) om je vers bereide fruithapjes of groente hapjes mee in te vriezen (en na ingevroren te zijn in een ziplock bag gooien). Ideaal die siliconenvriezerbakjes en bpa vrij. Ze zijn wel behoorlijk prijzig maar 1 is genoeg hier. Slabbetjes die je om t hoofd heen kan trekken (zeeman heeft ze o.a.) sluit beter aan dan die met klitteband zodra het grijpen van doekjes een sport wordt en ook die slab afgerukt wordt. Nubby sabbelzakje, als je een stukje fruit geven erg eng vindt of als t subtropisch weer is en je een klein(!) stukje waterijs zonder zooi wilt geven. Nubby eetlepeltjes werken hier t fijnst (kost wat maar de rest wordt een knoeiboel of gaat haar te langzaam (past niet genoeg op naar haar zin)) Nubby warmhoud bordje, waar je warm water in kan doen om je prakje nog een beetje warm te houden. Zit ook een zuignap onder voor als ze zelf mag gaan rommelen. Vlekken gelijk met water en zeepsop behandelen voordat je het kledingstuk/slab in de voorweek gooit (biotex of vanish). Een backup knuffel hebben. Als je kind gek is van een konijn, haal van diezelfde meerdere. Rouleer ze allemaal zodat ze allemaal net zo versleten raken en voor lange afstanden altijd de reserve in je luiertas gooien. Wij hebben van dr konijn 3 exemplaren, ding wordt helemaal plat geknuffeld ze slaapt ook wel zonder maar in bed pakt ze m er altijd als eerste bij. Geen baby dry bij buikslapers gebruiken (kennelijk zijn we daar niet de enige met dat probleem gezien het massale geklaag) kruidvat 3 en 4 houden dan in elk geval beter droog. Als je pamper wilt gebruiken, maandboxen zijn handig bij sommige aanbieders ook gratis thuisbezorgd en ik geloof wehkamp heeft nogal eens een aanbieding zoals 37% korting. Tweede thermometer in huis hebben. De eerste heeft onze dochter in de kraamtijd gesloopt door er overheen te poepen, die gaf toen zijn laatste piep...dat werd een leuk berichtje naar dr vader die voor t eerst was gaan werken zo jammer dat ik dat gezicht niet heb kunnen zien... In heftige tijden ploegendiensten afspreken met elkaar. Soms kan gehuil door merg en been gaan, ongeacht of je je heil in oordopjes met muziek zoekt om het te kunnen doorstaan en er voor je kleintje te kunnen wezen. (hier een flink heftige huilperiode gehad de eerste 6 weken). Wissel dan met elkaar af en ga ook om beurten ff t huis uit, uit het gehuil, want je trekt t anders echt niet. Met name omdat alles in je zegt 'ik moet hier op reageren' en het vreet energie, zeker als je ook nog eens niet weet wat het probleem is, is de onmacht verschrikkelijk. EHBO cursus kan nooit geen kwaad voor prive wordt hij soms ook vergoed voor het grootste gedeelte door je zorgverzekering. Alleen voor gastouders is er geen vergoeding. Kieper preventief alle aspirine het huis uit en vervang voor paracetamol (ivm ziekte/syndroom van Reye). Het lijkt hetzelfde, optisch en functioneel gezien, maar kan een trigger wezen voor Reye. Als je t niet in huis hebt kan je de fout ook niet maken denk ik maar. Kies een bedritueel wat je in the long run ook vol kan houden ook als er straks een tweede komt en wat opa's en oma's (of wie je als backup hebt) ook uit kunnen voeren zonder al te veel uitleg. Verder genieten en bij elke uitdaging maar denken 'ook dit gaat weer voorbij'. Het is een mantra die je snel gaat leren maar aan de andere kant er is niemand op aarde zo verschrikkelijk blij om je in de vroege ochtendgloren te zien als je kleintje, ookal zit je haar op half 7 en je gezicht nog in de kreukels. Ongeacht t tijdstip moet ik altijd lachen als ze zo extreem enthousiast reageert en op t moment demonstreert hoe goed en snel ze kan droogzwemmen of probeert om kiekeboe te spelen om 06:30 (koppie heel laag houden en dan heel vrolijk weer opkomen op dr armen steunend, met mama die dan 'kiekeboe' roept is t feest dan losgebarsten en dat herhaalt zich een paar minuten).