Tips/ervaring douchewand

Discussion in 'De lounge' started by zeilbootje, Apr 15, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,772
    1,363
    113
    Hoi allemaal,

wij gaan onze badkamer verbouwen en wij krijgen een douchevloer van 90x100. Een hele lage witte bak dus, die op de tegelvloer ligt. Hij komt in de hoek, dus met 2 kanten tegelmuur, maar dus ook aan 2 kanten open. Zie plaatje.

Wij willen geen inloopdouche, hij moet echt aan 2 kanten dicht zijn. We zitten nu te denken aan een glazen wand en een glazen deur die op elkaar aansluiten, zodat het nog wel licht en open blijft in de badkamer. Het liefst zonder rubbers (wordt altijd zo snel smerig).

Maar er zijn zoveel opties! We willen echt een goede kwaliteit, mag best wat kosten. Of wellicht op maat laten maken. Heeft iemand tips? Waar moeten we aan denken? Welke merken/leveranciers zijn goed?

Attached Files:

Butchke likes this.
  2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,042
    14,727
    113
    Female
    Wij hebben juist wel een inloopdouche gemaakt. Met twee muurtjes van steen en betegeld. In elk muurtje zit een nis voor shampoo ed. In de opening hebben we wel een glazen deurtje om stoomvorming door de hele badkamer te voorkomen.

Ik wil nooit meer glazen wanden!!!
    Ik was zo klaar met alle rubber strips en kitranden langs het glas.
    Rubbers ontkom je denk ik niet aan als je de deur tegen een glazen wand wil hebben.
    Dus tips voor een goede glazen wand heb ik helaas niet.

Hopelijk heeft een ander dat wel voor je.

3. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,772
    1,363
    113
    Maar hoe voorkom je dan dat je badkamer vol water staat? Onze douchekop komt in het midden van de brede zijde van de douche te hangen (dus op ongeveer 50cm), dan sproeit hij toch alles de badkamer in?

4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,182
    6,580
    113
    Wij zijn ook bezig met een nieuwe badkamer. De betere merken (bijv sealskin) hebben zeer onderhoudsvriendelijke glazen douchehoeken.

Hier werd afgeraden een inloopdouche te nemen als de kant in de richting van de douchekop kleiner is dan 1m20.

Butchke likes this.
  5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,042
    14,727
    113
    Female
    Daarom hebben wij die muurtjes. En onder de douche zit een gootafvoer.
    Bij ons hangt de douchekop aan een korte muur. Die muurtjes zijn hoog genoeg, daar spettert geen water overheen.

Hier onder een snelle schets van onze douche:
    IMG_20210415_151242036.jpg

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Wij hebben juist wel inloopdouches, maar ik zou gewoon naar een goede zaak gaan om je te laten voorlichten. Ik weet nog wel een goede zaak in de regio (hebben we 7 jaar geleden de badkamer en toilet laten doen) en zijn we nu voor het nieuwe huis weer geweest.

In ons huidige huis hebben we ook een muurtje trouwens, en de andere korte kant is open, maar zover komt het water eigenlijk niet, dus dat maakt niet zoveel uit.
    In het nieuwe huis komen ook muurtjes en ook geen deuren. Bij ons is het belangrijk dat je makkelijk in en uitloopt ivm de kinderen (met beperking).

7. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Hier een afbeelding van de tweede badkamer in het nieuwe huis:
    2C1E27ED-617A-4A5F-A995-B60DBE5FFBB6.jpeg

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Hoe breed is de badkamer? Die van ons 1.80 en wij hebben dus een muurtje over de breedte, met een opening (zonder wand dus) maar daar komt het water niet.
    En tegen de andere kant een wastafelmeubel. Ik vind het ideaal.
    Ps het is wel donkerder met een muurtje, al vind ik persoonlijk het heerlijk om wat minder licht te hebben tijdens het douchen. Maar een spanplafond met spots staat hier nog op het lijstje. ;)

9. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,772
    1,363
    113
    Bij ons is het ‘probleem’ dat de badkamer 1,80 breed is, waarvan 90cm de douche is en de 90cm daarnaast de deur waar je binnenkomt. Als je daar dus gelijk een wand neerzet vind ik het zo vreselijk afgesloten. En ik kan het weten, want dat hadden we in onze oude badkamer wel. Hooguit een glazen wand dus zonder deur. Maar dan ben ik alsnog bang we wateroverlast krijgen omdat we dus halverwege de lange zijde de douchekop hebben hangen.

Een badkamerwinkel zou een optie kunnen zijn, maar ik wil me eerst wat oriënteren op goede merken zodat ik een winkel kan zoeken die dat verkoopt. Het moet gewoon echt geen troep zijn, dat heb ik wel genoeg gehad in m’n oude badkamer ;)

10. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,772
    1,363
    113
    Oké heel lelijk, maar even geen fatsoenlijk tekenprogramma bij de hand dus digitaal getekend. Dit is de situatie dus. Waarbij die ‘zon’ de douchekop en waterstralen voorstelt :roflmao:

Attached Files:

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,083
    12,042
    113
    Wij hebben een glazen wand met een hoekje, het maakt de badkamer ruimtelijk, maar ik vind de kalkaanslag behoorlijk irritant... ik zou denk ik voor muurtjes gaan.

deuren wil ik sowieso nooit meer, wat een ellende met de rubbers en het schoonmaken.

Wij gaan altijd even met de trekker door de badkamer, is alles meteen gedweild ;)

12. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,772
    1,363
    113
    Dat vind ik ook irritant (we hebben nu ook een glazen deur), maar mijn ervaring is wel dat als je goed nadroogt het te doen is. En misschien een extra coating op het glas. Of zonder rubbers.

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,083
    12,042
    113
    Die coating hebben wij, wij denken erover om het water te gaan ontkalken, hopelijk gaat dat helpen.

14. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Door het goed te laten aflopen en een afschot te maken.
    In onze woning hebben we een glazen wand met een hoek. En loopt het af.
    Helaas hebben de vorige bewoners de douchewand niet goed schoongemaakt en zit er kalkaanslag op. Ik krijg het er met geen mogelijkheid af...al allerlei middeltjes geprobeerd. Ik vermoed dat de coating is aangetast door kalk.

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,960
    15,002
    113
    Wij ook zoiets maar dan wc en wastafel omgedraaid. Bij ons is t echt mega krap, mja man wilde graag een bad en dit is t enige dat t fatsoenlijk past vermoed ik.

Als die badkamer er ooit uit gaat ram ik die douchewand er hoogstpersoonlijk uit. Je ziet elk kalkspoortje in de zon en ik erger me dood er aan. Doe mij maar een muurtje, desnoods met glassteen daarboven voor nog wat licht doorlating. Maar geen volledige glasombouw meer.

16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,960
    15,002
    113
    Citroenzuur (is te koop per pak)
    Antikalk spray werkt hier ook nog maar ventileer alsjeblieft want dat is echt tuig

17. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Antikalk spray gaat het er helaas niet mee vanaf.
    Citroenzuur ken ik niet...maar kan ik eens ga proberen.
    Wat ik heb geprobeerd:
    - proffesionele anti kalk middel (niet in de winkel te koop en 10x sterker dan hg)
    - hg kalk middel
    - dasty kalk middel
    - antikal
    - wc eend tegen kalk
    - azijn
    - proberen weg te krabben met een glas krabber.

Attached Files:

18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,960
    15,002
    113
    Jeetje ja daar ben je klaar mee. Een douchekop kan je nog in een bak cola zetten. Voegen met een sepia steentje (wat je ook in een vogelkooi ziet, laat glazuur heel maar haalt kalk weg gebruiken ze ook voor grafstenen schoon te maken).

Citroenzuur is geen fijn spul (het is niet t sap van een citroen voor alle duidelijkheid) trek wel handschoenen aan.

Wat allicht ook nog kan is vragen bij een professioneel reinigingsbedrijf. Denk met polijst dat je nog wel wat kan maar dat is dan wel de laatste optie voordat je gewoon maar een andere wand gaat zetten. (ala gaat t mis dan was dat toch de laatste optie).

19. NA2021

NA2021 Lid

Jan 10, 2021
    96
    107
    33

Ik gebruik deze doekjes (verkrijgbaar bij Lidl). Neem ze dan mee als ik zelf ook ga douchen en dan maak ik tegelijk even de glazen wand schoon (scheelt tijd ;)). Werkt eigenlijk als enige echt goed. Antikalk etc werkte hier niet. Succes!

Attached Files:

Aegyo and consider like this.
  20. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Had al naar een andere wand gekeken. Deze is van sealskin en dezelfde afmeting is er niet meer. Kan wel een andere plaatsen maar dan heb je van die lelijke gaten.
    Zit er nu aan te denken om het middelste stuk te beplakken met raamfolie. Dan valt het minder op...en heeft diegene die doucht ook gelijk privacy

Vero0504 likes this.

Share This Page