Maagklachten

Discussion in 'De lounge' started by Koraal82, Apr 14, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Ik heb sinds enkele maanden last van mijn maag. Het is begonnen toen ik corona had (dec) en dacht dat het daaraan lag. Heb toen wat maagbeschermers gekregen en die hielpen redelijk. Daarna is het even (paar weken) weggeweest en sinds februari heb ik er weer last van. Ik ben inmiddels een paar keer bij de huisarts geweest (die zegt dat het niet van corona komt) en ze hebben ook gekeken of ik niet een bacterie in mijn maag heb. Ik heb in de tussentijd medicijnen gekregen, maagzuurremmers, en die hielpen in het begin wel goed maar nu niet meer. Ik heb morgen weer een nieuwe afspraak bij de huisarts hierover. Ik heb in mijn keel (waar je slikt) constant het gevoel alsof er een soort brok in mijn keel zit en daardoor ben ik een soort van misselijk (is een raar gevoel om te beschrijven). Het gaat even weg na het eten maar daarna is het terug. In de avond heb ik er het meeste last van. Het is niet zo dat er echt maagzuur omhoog komt (althans ik voel het niet).

De huisarts geeft me steeds pillen (wil ze nu ook weer voor 2 maanden doen ) maar ik zou liever de oorzaak onderzoeken. Volgens haar is een gastroscopie het enige dat ze kunnen doen. Ik heb dit ooit (12 jaar geleden) gehad en vond het niet echt prettig maar goed zou het wel doen als ik daarmee de oorzaak kan achterhalen. Toen ze het 12 jaar geleden hebben gedaan zeiden ze dat het klepje van mijn slokdarm naar maag niet goed sloot maar toen heb ik daar nooit last van gehad. Het zou kunnen zijn dat dat nu erger is geworden. (Ze hebben dat onderzoek gedaan toen ik een darmonderzoek kreeg en ze daar poliepen vonden. Gezien mijn leeftijd destijds hebben ze dat gedaan, ik had toen dus geen maagklachten).

Zijn er mensen die ook deze maagklachten hebben? Misschien is het ook helemaal niet erg om maanden achter elkaar pillen te slikken maar het voelt voor mijn gevoel meer als symptoom bestrijding in plaats van de oplossing zoeken.

2. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,689
    18,770
    113
    Female
    Ik heb vorig jaar eind juni een gastroscopie gehad omdat ik maagpijn bleef hebben en het gevoel dat er wat vast zat tijdens het slikken en ook een rare pijn aan mijn borstbeen.

Ik bleek een slokdarm ontsteking te hebben door schimmel (gevolg van zwakke weerstand).
    2 tubes daktarin oral en het was al beter.

3. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Oh fijn dat het daarna snel opgelost was! Hadden ze dat niet op een andere manier kunnen ontdekken? En deden ze de gastro terwijl je wakker was of had je een roesje gekregen? Ik heb in mijn leven echt al tig darmonderzoeken gehad dus draai mijn had niet echt om voor onderzoeken maar vond zo een gastro toch een beetje een naar onderzoek.

4. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,689
    18,770
    113
    Female
    Eigenlijk was de gastro meer als bevestiging.
    Ik had namelijk witte aanslag op mijn tong ook en zo wat blaasjes volledig achteraan.
    Ik had op die moment wel nog een hele hoop andere problemen, dus meer voor de zekerheid volgens mij.
    Eigenlijk was het al snel duidelijk wat het was, en was het echt snel afgerond.
    Ik kreeg wel 1st zo een spray in mijn keel om wat te verdoven.
    Mijn vader kreeg onlangs een gastro en toen moest het echt volledig gedaan worden (bij mij alleen slokdarm) en die kreeg iets ingespoten vooraf.

Toen ik een gastro en coloscopie had was ik wel volledig in slaap .

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ik heb dezelfde maagklachten en slik omeprazol, ik heb ook wel jaren gehad dat ik zonder kon trouwens. Ik was vorig jaar net aan het afbouwen toen de pandemie begon en toen ben ik weer begonnen met omeprazol, want ik ga dus hoesten van het maagzuur anders. Ik heb ook een gastroscopie gehad jaren geleden en mijn maagwand was wel geirriteerd, maar ik had geen bacterie, diagnose: dyspepsie, dat is de maagvariant van pds (wat ik ook heb).

Hoe heeft de huisarts bekeken of je de helicobactor pylori bacterie in je maag hebt? Want bij mij is dat toen bekeken met de gastroscopie, de arts heeft toen monsters genomen van het slijmvlies in mijn maag. Ik wist niet dat dat ook op een andere manier kon.

6. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,036
    2,900
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb precies hetzelfde. Die brok in je keel, vooral 's avonds. Op een gegeven moment ook maagklachten, maar die waren gauw weer voorbij na een zuurremmer. Nu heb ik ook benauwdheidsklachten (astma) en ik bleek een gevoelige plek te hebben op de aanhechting van een spier naar een rib. Dat is allemaal onder controle, maar dat brokgevoel blijft. Ik heb gelezen dat het ook een ademhalingskwestie kan zijn. Bij mij heel aannemelijk gezien de astma. Mijn urine, ontlasting en bloed is allemaal onderzocht. Hier kwam niets uit. Nu moet ik zeggen dat het vandaag weer volledig weg is, maar dat kan morgen weer anders zijn. Ik heb het idee dat beweging en lekker buiten zijn ook wel meehelpen. Ik heb héél véél binnen gezeten de wintermaanden.

7. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,711
    4,030
    113
    Overijssel
    Ik had een beetje dezelfde symptomen en dat kwam door stress ( of in mijn geval: alles liep weer lekker en ik was ook weer wat meer ontspannen en toen kwamen de klachten)

8. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,879
    2,881
    113
    Noord-Holland
    Wij noemen dat plumstone qi (Chinees) en dat komt meestal door lever problematiek, zeg maar opgekropte emoties. Frustratie, angst.. dat triggert allemaal.
    Ik zou er dus acu naalden voor zetten, maar als huis tuin en keukenmiddel: beweging want daardoor stroomt alles beter door en heb je kans dat het minder wordt.

9. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Ik heb ook een paar weken omeprazol geslikt. Daarna ging het even beter en toen ik er weer last van kreeg heb ik iets anders gekregen (weet de naam niet meer). Omdat ik dan 4x per dag een pil moest nemen en ik ze voor lange tijd moest slikken heeft ze toen famotidine voorgeschreven. Deze helpen dus niet goed.
    Die bacterie hebben ze vastgesteld door onderzoek van mijn ontlasting. Ik heb overigens ook pds. Ik heb de laatste tijd of last van mijn maag of van mijn darmen.

Arts heeft wel gevraagd of ik stress heb maar dat is niet het geval. Doordat ik thuiswerk (al 1 jaar door corona) ben ik ik juist heel relaxed.

10. Venne

Venne Actief lid

Feb 14, 2013
    464
    59
    28
    NULL
    Zuiden van het land
    Ik herken het brok in de keel gevoel, vorig jaar maart zelf Corona gehad.
    Hier verborgen hyperventilatie waardoor je dus die brok in je keel kunt krijgen, misselijk kunt zijn of last van je darmen kunt krijgen (en nog tal van andere klachten).

Daarnaast verdraag ik sinds ik Corona heb gehad grote hoeveelheden lactose slecht. Gekregen tijdens mijn zwangerschap. Na acupunctuur zo goed als vanaf en nu speelt het regelmatig op. Bij lactosevrij eten/dieet verder geen last dus daar hou ik tegenwoordig weet rekening mee.

11. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,507
    202
    63
    Female
    Zeeland
    Oh ja, die klachten herken ik héél goed! Ik heb er iedere zwangerschap veel last van. De KNO-arts gaf toen aan dat dit puur hormonaal is. Het hele lichaam 'verweekt' en heirdoor sluit mijn maagklepje niet goed. De slokdarm en keel is dan eigenlijk voortdurend geïrriteerd. Door Omeprazol/Pantaprazol blijft het enigszins onder controle. Maar ik heb het steeds het 'geluk' gehad dat alle klachten direct na de bevalling over waren.

@TS: ik zou zeker voor het onderzoek gaan om de oorzaak te achterhalen! Sterkte!

12. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Tijdens mijn zwangerschappen had ik ook last van maagzuur maar na de bevallingen had ik er geen last meer van.

13. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,507
    202
    63
    Female
    Zeeland
    Kijk dan is het blijkbaar wel een gevoelig punt in je lichaam! Ik heb overigens nooit dat het maagzuur weer in mijn mond komt (lekker vies praatje), maar blijkbaar wel tot achterin mijn keel en dat geeft dat drukkende/brandende gevoel in je slokdarm en dat brok-gevoel. Bah! Het zijn ecth heel vervelende klachten!

14. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,237
    1,891
    113
    Female
    Door medicijngebruik heb ik ook maagklachten. Zo,n beetje hetzelfde als jij omschrijft. Het brokgevoel lijkt wel precies op het braakreflex-stukje te zitten. Ik word er ook benauwd van.

Bij mij is het niet 100% zeker maagzuur, maar kan ook nog middenrif spanning zijn door stress.

Ik gebruik langdurig een maagzuur remmer omdat "het niet anders is".
    Maar ik zou, als ik jou was, ook zoeken naar de oorzaak, want de maagzuurremmers kunnen op den duur narigheid veroorzaken. (Vitamine tekort enz.) Beter dus als je ze niet je hele leven lang hoeft te gebruiken.

Klachten kunnen trouwens ook veroorzaakt worden door juist tekort aan maagzuur. Google maar eens...
    In veel gevallen is er helemaal niet veel maagzuur. Maagzuurremmers werken dan averechts.

Koraal82 likes this.
  15. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Mijn man had laatst ook een tijdje last van zijn maag en toen ook omeprazol gekregen. Bij hem zei de huisarts dat als het weer terugkwam hij nog een herhaalrecept kon vragen. Zo staat het ook in de bijsluiter dus. Ik vind het dus best gek dat je niet nog een keer omeprazol hebt gekregen, aangezien dat goed hielp?

Neuzeke likes this.
  16. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

May 12, 2017
    7,933
    12,187
    113
    Misschien je schildklierwaardes eens laten prikken?

17. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Ja het hielp op zich goed maar de huisarts schreef liever iets minder sterks voor. Ik heb vandaag gebeld en heb nu weer Maalox gekregen. Dat is eigenlijk lichter dan famotidine (wat ik tot vandaag slikte) maar helpt bij mij beter (alleen is het minder dat je het 4x per dag moet innemen). Ik heb ook meteen een doorverwijzing gevraagd naar de internist. Dan kan ik die pillen slikken in de tussentijd.

18. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Zat ik ook al aan te denken maar als ik op internet lees wat voor symptomen je hebt bij een te trage of snelle schildklier dan kan ik mij daar niet helemaal in herkennen.

Cindy1977 likes this.
  19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,965
    15,006
    113
    Bij mijn moeder was die haliobacter echt een verzieker van veel, mja door de zorg voor mn vader cijferde zij zich helemaal weg. Ging van kwaad naar erger.

Via ontlasting opgespoord en binnen korte tijd alsnog opgelost.

Ikzelf heb een AB penicilline gehad, zonder maagbeschermers initieel. De zweren zaten tot in mn slokdarm en elke ademhaling was hels. Sindsdien verdraag ik ook heel wat minder qua eten. Chili con carne is nagenoeg zonder kruiden zeg maar, de laffe hollandse versie.

Collegaatje had een brok in dr keel (50+) nooit gerookt oid. Kreeg keer op keer "stress" te horen, was alleen echt een fysieke blokkade. Brood moest ze op een gegeven moment zonder korst gaan eten want die kreeg ze niet weg zo verergerde dat keer op keer totdat ze ook de spinazie ala creme niet meer wegkreeg en haar arts wederom "stress" de schuld gaf. Toen eiste ze een doorverwijzing want dit was te erg. Bleek helaas kanker te wezen, de kleinste sonde paste er nog net langs. Was al een jaar aan het tobben, had ze een half jaar eerder doorverwezen geweest was er vermoedelijk nog veel mogelijk.

Gewoon die helibacter uitsluiten (is heel eenvoudig) en even goed na laten kijken desnoods met een roesje. Niet alleen voor je gemoedsrust maar het is gewoon een heel vervelende kwaal waar misschien heel makkelijk een oplossing voor is en je dan weer veel meer plezier in je leven terug krijgt. Continue "last" vreet energie.

20. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Bedankt voor je bericht. Helicobacter bacterie hebben ze reeds uitgesloten middels onderzoek van ontlasting. Heb vandaag een doorverwijzing gekregen voor de internist. Heb al eerder bijzondere dingen gehad (niet passend bij mijn leeftijd) dus vond het wel een fijn gevoel om doorgestuurd te worden.

Vero0504 likes this.

Share This Page