Hallo dames! Willen jullie met mij meedenken? Mijn oudste (19mnd) gaf een aantal maanden bij wat hardere ontlasting aan dat hij moest poepen door op z'n hurken te gaan zitten. Hierna heeft ie dit ook in bad gedaan met als gevolg dat ie poepte in bad en ik drollen kon gaan vissen Toen heb ik hem vervolgens kennis laten maken met een potje en hem er ook een aantal x opgezet met name als ie zo ging zitten. Niks in het potje gedaan nog. Geeft ook niet maar omdat ie lijkt aan te tonen van "ik moet poepen" wilde ik het potje voorzichtig introduceren. Nu is het zo dat ie op 'n of andere manier de badkamer als wc lijkt te zien want steeds vaker voor hij in bad gaat plast ie als z'n pamper uit is en z'n voetjes de badkamer vloer raken. Herkenbaar? Hoe nu doorpakken? Of is t te vroeg? Ik heb iig geen verwachtingen vooralsnog maar wil hier wel iets mee omdat er kindjes zijn die gwn vroeg zijn 'n met 1.5-2jaar uit de luiers. Ik was er ook vroeg mee zegt m'n moeder en dat hoor ik van meer mensen van mijn leeftijd, dat ze er vroeg bij waren.. Ging t toen anders als nu? Benieuwd naar jullie ervaringen n tips/adviezen!
Kinderen werden vroeger ook eerder zoveel vanwege andere kwaliteit luiers en katoenen luiers. Daar werden kindjes echt wel wat nat in. Tegenwoordig blijven die billen praktisch droog. Vanaf 18 maanden krijgt een kindje enigzins controle over de blaas en darmen , dus zou het mogelijk zijn en kind zindelijk te krijgen. Mijn zoontje was dat met 25 maanden. Je zou best het potje kunnen introduceren. Je kunt hem dan het beste even op vaste tijden op het potje zetten. Dus na het opstaan. Rondom het eten/ drinken ( kindjes plassen dan vaak) en voor het slapen. Je kunt kijken hoe dat gaat en dan eventueel doorpakken. Verwacht er nog niet te veel van hoor. 19 maanden is echt erg vroeg.
Hier worstel ik ook mee. R. geeft al een aantal maanden aan dat hij moet poepen. Alleen.... hij zegt poep, drukt en 10 seconden later is de luier vol. Ik zie dus niet hoe ik in die tijd zijn schoenen, broek, romper en luier aan de kant krijg en hem op het potje. Vandaar dat ik het eigenlijk laat gaan. Maar..... aan de andere kant vind ik het zo zonde om met zijn besef eigenlijk niks te doen. Het kan idd heel vroeg, ik was 1,5 en weigerde een luier om te doen en ben vanaf dat moment zindelijk geweest. Bij R. is het ook een steeds groter wordend drama om de luier om te krijgen, maar het is nog zo vroeg... Dilemma dus om er wel of niet al iets mee te gaan doen.
Het plassen op de badkamervloer kan natuurlijk ook komen door de koude tegels... Maar het lijkt me niet onlogisch. In Nederland wordt er naar mijn mening gewoon erg laat met zindeijkheidstraining gestart. Mijn dochter was zindelijk op 23 maand, en dat is niet absurd vroeg in Belgiƫ. Gewoon proberen dus, en zien waar je uitkomt.
Er zijn diverse technieken voor maar pas goed werken als kind zelf begrijpt/aangeeft wat hij wil. Ik krn mensen die met 6mnd baby op pot zetten uren lang en heel trots zeggen ze: ja mijne ging met 6mnd al poepen in pot. Maar waneer kind dat zelf gaat doen begrijpen hangt af waneer hij dar zelf begrijpt. Vanaf 18 mnd sluitingsspier werkt goed en kind houd steeds plaasjes vast. Op hurken zitten is niet echt signaal daar is al te laat voor. Je kan proberen hem hele dan zonder luier laten lopen, opschrijven waneer hij plast etc en dan volgende dan rond die tijd op wc/pot zetten.
Bedankt voor de reacties Denk dat dat zeker wel n rol speelt, de pampers van tegenwoordig! Luierbroekjes Miss een idee? Of zijn die ook net zo droog? Dat naakt lopen is idd n goede in dat opzicht dat ik t bah vond wat langs m'n benen stroomde maar ik kan dan wel heel de dag er bovenop gaan zitten zodat ie niet uitglijd, al x eerder gebeurd, en ntl nog vaker gaan dweilen Maar goed moet er ntl ook wel wat voor over hebben om t te stimuleren maar Krullie heeft ntl wel n punt ook
Luierbroekjes zijn net zo droog. Ik denk dat het op zich weinig uitmaakt wanneer je begint, als de voorwaarden maar goed zijn. Een de belangrijkste hiervan is dat het kind er op dat moment voor open staat. je kunt je kindje een luierbroek met gewone hemd aangeven. Op het moment dat jij denkt dat je kindje wat moet doen of je kindje aangeeft dat het iets moet doen zet je het op een potje. Daarin is een luierbroekje veel makkelijker, je kunt die gewoon omlaag trekken en weer herbruiken (indien mogelijk ) Pak vaste tijden om je kind op het potje te zetten en beloon het zitten op de pot. Zodra er geplast of gepoept word maak je er een feest van. Benoem wat je kindje doet zodat hij weet wat er gebeurd en hoe het heet. Daarna kan je kijken of hij het aangeeft. Succes!
Gina Ford: Potty training in one week Zoon was zindelijk met 23 maanden (dat was een paar maanden later dan hij eigenlijk zelf wel wilde. Dit ivm de geboorte van zijn zusje)