hoe denken baby's? hoeveel krijgen ze eigenlijk mee van alles rond hun heen? enkele weken of misschien een weekje geleden wou mijn mannetje staan, met hulp van mij natuurlijk en toen herinnerde ik me ineens iets van vroeger. ik herinner me dat op een feestje/familiebijeenkomst, ik op de schoot van mijn neef en nicht zijn opa zat en dat hij me ook rechthield met staan en handje klap met me deed,... ik wist niet dat ik van zooo lang geleden me nog iets kon herinneren maar omdat hij me rechthielp en ik langs alle kanten waggelde en trots was wil dus zeggen dat ik nog zo klein was dat ik nog niet kon praten of niks, dus zeker ook nog niet eens 1jaar oud was hoe weet ik dan dat er een soort van feestje was? dat ik bij die opa zat en zelfs op welke bank dat was? kunnen die kleintjes, hoe klein ze ook zijn zich zo goed realiseren wat er zich afspeelt? hebben ze dan zo goed door wat er allemaal om hun heen gebeurd?
Vanaf 6 maanden gaat volgens mij het geheugen actief werken dat ze ook patronen kunnen leggen. Maar dat betekend niet dat ze direct heel veel kunnen onthouden
Hmm....ik heb ooit ergens gelezen dat herinneringen vanaf 18 maanden oud zouden kunnen blijven hangen, eerder niet. Had iets te maken met de ontwikkeling van de hersenen ofzo. Nou ja, heb je niets aan verder Ik vraag me ook heel vaak af wat er door het hoofdje van mijn jongste dochter gaat. Ze praat nog niet (afgezien van mauw, bal, en mama), dus hoe gaat dat in haar hoofd? Zo fascinerend... Ik denk wel dat die kleintjes meer doorhebben dan wij denken, want soms kan mijn dochtertje zo wijs kijken en zo doordringend naar personen en alles om haar heen kijken dat het niet anders kan, dan dat ze daar een soort van besef van heeft.
het kan natuurlijk ook zijn dat ik het me fout herinner, is ook bewezen dat je dingen van vroeger vaak nooit helemaal goed herinnert maar zo herinner ik het me nu toch hier kijkt hij ook vaak heel erg wijs, heb echt een nieuwsgierig aapje en ik vraag me heel vaak af wat er in zijn hoofdje omgaat en in welke "taal" ze dan denken? haha als ik dans kijkt hij me echt aan alsof ik een idioot ben dus het lijkt wel alsof hij weet dat ik dat helemaal niet kan bijvoorbeeld
Hihi..ach, mijn oudste dochter (2j en 3m) zegt nu al: mama niet zingen of mama, niet dansen blijf het toch lekker doen hoor, heerlijk gek doen! Maar, precies zoals jij je afvraagt in welke taal er door die kleintjes wordt gedacht, vraag ik mij dat ook af. Het zullen wel beelden zijn en gevoelens, maar dan nog..die wijze blikken af en toe.. Ik zou het ook heel graag willen weten!
Vaak lijkt t ook of je dingen herinnert maar dan.heb je van die situatie nog later een x foto s of video gezien...
Mijn dochter fronst nu haar wenkbrauwen en dan vraag ik me wel ns af wat er dan door haar koppie gaat. Zelf herinner ik me niks van 0 t/m m'n 4e ongeveer... vanaf mijn schooltijd komt er wat boven.
hier kijk ik ook naar onze kleine man en vraag me af wat er in hem omgaat, hoe hij dingen ziet en beleeft. ik denk dat kleine kinderen heel goed weten wat er gebeurd, dat wil zeggen ze pikken emoties heel snel en goed op. dat iets veilig is of niet enzo. daar ben ik me heel bewust van en zie gelukkig dat hij de wereld heel open tegemoet gaat en wij hem dus een veilige basis geven.
Als mijn dochter aan het brabbelen is vraag ik me weleens af of ze nou doorheeft dat het totaal onverstaanbaar is of dat ze denkt dat ik haar écht begrijp. Dat ze een verhaal verteld is wel duidelijk, compleet met vraagtekens, uitroeptekens, ergens de nadruk op leggen, handgebaren erbij en weer antwoord geven als ik iets vraag...maar of ze nu doorheeft dat ze onverstaanbaar is??