Begin november krijg ik de jaarlijkse griepprik. Ik geef borstvoeding, krijgt mijn zoon dan ook de stoffen van de griepprik binnen? Dus is hij dan ook een soort van indirect gevaccineerd of niet? Hoe werkt zoiets?
Ik kreeg ook een oproep inderdaad (maar ga niet). Je geeft wel wat antistoffen mee ja, dus hij is wel een beetje beter beschermd, maar over het algemeen is de griepprik nog elk jaar voor het verkeerde griepvirus gemaakt. Als je je elk jaar laat vaccineren bouw je wel een scala aan antistoffen op waardoor je wel wat beter beschermd bent tegen griep.
Je zal wsl een medische indicatie hebben en die moet je dan toch serieus nemen denk ik? Voor de borstvoeding kan het geen kwaad. Men zegt dat je van de griepprik geen griep krijgt, ook niet in lichte vorm kan. Dood vaccin kennelijk (net als het DTKP-vaccin). Toch zitten die antistoffen van dat vaccin in je bloed en komen ook in je melk, dus krijgt de baby ook antistoffen. Ook als je geen griepprik krijgt en je steeds her en der virusjes oppikt, komen de antistoffen die je als moeder aanmaakt via de bv bij je kind. Ik snap overigens niet veel van DE griepprik, want griep muteert waar je bij staat!
Ik heb idd een indicatie, krijg hem elk jaar. De huisarts zei ook dat de griep idd elk jaar muteert en dat het geen garantie is dat je geen griep krijgt maar dat het dan vaak wel in mildere vorm is omdat er vaak wel wat antistoffen in de griep zitten die er op dat moment heerst. Nouja, ik weet het ook niet. Weet wel dat ik 1x de prik niet heb gehaald en (toevallig?) een flinke griep heb gekregen en met de prik nog nooit. Dus ik haal hem wel Was meer benieuwd of mijn zoon door de borstvoeding ook 'beschermd' is.
'de' griep muteert idd steeds, en daarom maken ze ieder jaar net een ander vaccin, passend bij de vorm van het griepvirus waarvan ze dat jaar de grootste uitbraak verwachten. ik geloof ook wel dat je antistoffen via de melk bij je kind komen, dus dat lijkt me wel een goede zaak. in elk geval ga ik 'm ook halen, heb een soortgelijke ervaring als jij met het ene jaar waarin ik me niet heb laten prikken. en ik wil (met astma als indicatie) ook gewoon geen onnodig risico lopen.
Hmm ik heb de oproep ook gekregen maar de ene keer dat ik hem haalde ben ik een week strontziek geweest en daarna 2 jaar niet gehaald en nergens last van gehad (ja beetje verkouden alleen). Ik ga hem dus ook dit jaar niet halen.
Ik hoor er ook verschillende verhalen over. De ene wordt ziek ondanks de prik, of juist direct na de prik en de ander wordt juist ziek zonder prik. Maar ik vind het wel een fijn idee dat mijn zoontje ook enigzins antistoffen binnenkrijgt. Ga ik als ik de prik heb gehaald mijn dochter ook een poosje een paar slokjes moedermelk geven